۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۷۳۸۲۸۷
حجت الاسلام سعیدی آریا:

هیئت؛ محفل سازندگی و ارائه متون دینی/ لزوم صیانت از شعائر و شئونات عزاداری

هیئت؛ محفل سازندگی و ارائه متون دینی/ لزوم صیانت از شعائر و شئونات عزاداری
کارشناس مذهبی رسانه ملی پس از تبیین هیأت به عنوان محفل سازندگی و ارائه متون دینی از ضرورت جلوگیری از تقلیل هیأت به مجلس حال و عیش سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا، سخنران و مبلغ دینی در نشست تخصصی «هیأت تراز انقلاب اسلامی» که به همت خبرگزاری رسا عصر امروز در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد، هیأت را از مهم ترین شعائر دینی توصیف کرد و گفت: اگر ذات هیأت متحول شود دیگر نمی توان آن را یک اجتماع دینی به حساب آورد.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم از خوف نبی اکرم نسبت به برخورد مسلمانان به صورت سرود و آواز با قرآن، اظهار داشت: اگر تعریف از هیأت به جای سازندگی و ارائه متونی دینی به «حال کردن» تغییر کرد، هیأت از ماهیت خود دور می شود. چه سخنران و مداح و چه مستمع نباید به نگاه شان به هیأت مانند یک مجلس کنسرت باشد که دقایقی را به عیش گذرانده و از دنیا فارغ شوند.

حجت الاسلام سعیدی آریا در ادامه با اشاره به داستان شتر حضرت صالح اظهار داشت: حضرت صالح یکی از پیامبران الهی برای اثبات نبوت خود شتری را از دل کوه درآورد و آن را در کنار یک چشمه بست و وقتی مردم برای آب آوردن این شتر را می دیدند به یاد صداقت حضرت صالح می افتادند و این شتر سبب شده بود که یاد پیامبر خدا در دلهای مردم جای بگیرد؛ جمله «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته» اشاره به یادآوری دین داری و ایثار به مردم است.

وی با اشاره به ضرورت حفاظت از شعائر و شئونات عزاداری اظهار داشت: همانگونه که می توان ولی خدا را سر برید و سر آن را توان بر سر نیزه کرد می توان شئونات دینی و حسینی را نیز ذبح کرد.

این کارشناس مذهبی صداوسیما در ادامه اضافه کرد: ما حوزویان در کتب خود می خوانیم «در بیع شرط مخالف مقتضای عقد مبطل عقد است» یعنی برخی مسائل می تواند جهت هیأت را از بین می برد.

حجت الاسلام سعیدی آریا در ادامه متون دینی را بسیار عمیق و با برکت معرفی کرد و اذعان داشت: لازم است در هیئات و سخنرانی های خود به طور ویژه بر احادیث و کلام اهل بیت تأکید کنیم؛ با یاد خداوند و کلام اهل بیت قلوب ما اطمینان می گیرد.

وی با اشاره به هیئات سکولار اجتماع هیأت را در مسیر پاسخ به «هل من ناصر ینصرنی» دانست و افزود: هیأت نصرت اهل بیت است و باید در این مسیر قدم بردارد؛ هیأتی که خود را از نصرت ولی خدا جدا کرد تراز نیست؛ نبی اکرم مسجد ضرار را منهدم کرد نه اینکه فقط مردم را منع کند بلکه این مسجد گمراه کننده را تخریب کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه از لزوم بهره گیری از اقدامات هیئات موفق سخن گفت و تصریح کرد: گاهی باید جذابیت های لازم را خلق کرد؛ گاهی یک هیأت از هیأت تراز فاصله دارد اما یک همبستگی بین بچه ها در خود ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد زیرا در برخی محافل افراد مختلف با اختلافاتی که دارند در کنار هم در مجلس و هیأت ارتباط می گیرند.

وی با اشاره به تحقیقات در خصوص فرزندان به سرپرستی گرفته شده بهزیستی، از دلبستگی آن فرزند به خانواده خود گفت و ادامه داد: فرزندانی که در سنین نوجوانی و جوانی می فهمند پدر و مادر واقعی شان دیگری است، این پدر و مادر را رها نمی کنند زیرا از نعمات این خانواده برخوردار شدند؛ اگر هیأت محل بهره گیری و اخذ نعمت فرزندان ما شود، هر چه پیش بیاید این فرزند از این خانه دست نمی کشد.

کارشناس رسانه ملی از لزوم توجه به ذائقه هیأتی گفت و اظهار داشت: اگر در مواردی ذائقه ای تغییر کرد با دستور نمی توان آن را اصلاح کرد؛ باید مواظبت کرد که ذائقه ها عوض نشود. مطالبی که می گوییم باید دوای درد شنونده باشد و استفاده ای برای او داشته باشد که فردا به درد او بخورد.

تعداد بازدید : 1
ارسال نظرات