۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۸۳۹۳۹
حجت الاسلام واضحی:

هدف مرکز تخصصی زفرات، هیأت عالم پرور است

هدف مرکز تخصصی زفرات، هیأت عالم پرور است
رئیس مرکز تخصصی زفرات گفت: ما به دنبال ایجاد هیأت تراز اسلامی هستیم، یعنی هیأتی که صرفاً شور محور نباشد بلکه هیأت عالم پرور باشد.

حجت الاسلام جعفر واضحی رئیس مرکز تخصصی زفرات در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به فعالیت های این موسسه در ایام کرونا گفت: این مرکز تخصصی تحت نظارت معاونت تبلیغ حوزه علمیه می باشد که متشکل از بیست نفر از اساتید و روحانیون متخصص در عرصه مرثیه، مقتل و دعا خوانی در مباحث آموزشی و  پژوهشی است.

وی در معرفی مرکز تخصصی زفرات افزود: از سال 1396 موسسه زفرات شروع به فعالیت کرده است و آنچه باعث شد این موسسه را تأسیس کنیم این بود که در بحث رثا و دعا آنچه جایش خالی به نظر می رسید آموزش علمی این مسأله نسبت به نسل های بعدی بوده است، این ضعف در جامعه مادحین و طلاب مشهود بوده، لذا انگیزه ای شد تا در بخش آموزش کمکی کرده باشیم.

رئیس مرکز تخصصی زفرات با بیان اینکه نسبت به مقتل کار پژوهشی عمیق آنچنانی صورت نگرفته است، اظهار داشت: دربارۀ واژگان مقتل و یا شبهاتی که نسبت به ادعیه ها وارد شده، نیاز به کار جدید و جدی بود، به همین خاطر این ضرورت برای ما ایجاد شد تا تشکیلاتی را زیر نظر حوزه علمیه راه اندازی کنیم تا در این دو جهتِ آموزش و پژوهش فعالیت هایی را انجام دهد.

حجت الاسلام واضحی ابراز داشت: در ایام کرونا خدای متعال به مجموعه زفرات توفیق داد چند دوره آموزش مجازی برگزار کند و پس از مدتی که کرونا افول کرد با حفظ رعایت پروتکل ها به صورت حضوری دوره هایی برگزار شد، همچنین یک دوره تئوری و عملی برای عده ای از دوستان در شهرکرمان و دورۀ تئوری و عملی تحت عنوان دعا و زیارات برای حوزه علمیه خراسان به صورت مجازی برگزار شد، در حال حاضر نیز دوره ای برای یک سری از طلاب در مدرسه حقانی با رعایت پروتکل ها در بحث رثا و صداسازی و سبک شناسی و کارگاه مرثیه خوانی برگزار کرده ایم.

وی با بیان اینکه باید در هر شهری یک هیأت مسجد محور، عالم پرور شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد هیأت تراز اسلامی می باشیم یعنی هیأتی که صرفاً شور محور نباشد بلکه هیأت عالم پرور باشد و موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته می شود با سبک نوینی اجرا شود، باید کاری صورت بگیرد تا در هر شهری یک هیأت مسجد محور، عالم پرور شکل بگیرد.

رئیس مرکز تخصصی زفرات با اشاره به برنامه های این موسسه برای ماه محرم تصریح کرد: برای محرم وارد میدانی شده ایم که کمتر به آن پرداخته شده است و دوره ای را تحت عنوان دوره جامع مداحی نوجوانان طراحی شده و به دنبال این می باشیم تا نوجوانانی که به مداحی علاقه دارند بصورت پایه ای و ریشه ای تربیت کرد تا علاوه بر مباحث مداحی تغذیه اعتقادی هم داده شوند، با این کار امیدواریم در آینده از بین آنها مداح، طلبه یا فرد درجه یک برای جامعه ایران اسلامی تربیت شود.

وی در ادامه افزود: یک بحث پژوهشی از گوشه های مراثی امام حسین علیه السلام نیز برای ایام محرم در حال چاپ و تدوین داریم و موضوع مهم دیگری در بحث رثاء قرآن در پیش است که مقدمات آن فراهم شده و به حوزه و بخش پژوهش مراکز فرهنگی ارائه کرده ایم که در صورت موافقت کارهای عملیاتی آن را شروع می کنیم.

حجت الاسلام واضحی با اشاره به کارهای پژوهشی این مرکز اظهار داشت: در بحث مقتل چند کتاب با عناوین درسنامه مقتل شناسی و درسنامه فن رثا برای علاقمندان چاپ شده، همچنین درسنامه دعا و زیارت که در حال اصلاح متن آن می باشیم، هدف مرکز تخصصی زفرات تهیه مقتل کاربردی است.

وی در پایان با اشاره به فعالیت های موسسه تخصصی زفرات اذعان کرد: در کنار این موسسه برای خواهران مداح در عرصه آموزش و پژوهش نیز برنامه هایی داشته ایم که بحمدلله این فعالیت در مجموعه های مختلفی برای حوزه های علمیه خراسان، جامعه الزهرا و دوره هایی نیز برای حوزه های علمیه سراسر کشور به صورت مجازی برگزار کرده ایم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
این موسسه انقلابی در برابر اهداف جریانات انحرافی در حوزه ایستادگی می کند. درود بر شما
1
0