۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۷۳۸۲۲۶
حجت الاسلام طالبی نیا در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

از لزوم ایجاد نهاد واحد متولی تبلیغ تا پشتبانی معیشتی و محتوایی از مبلغان

از لزوم ایجاد نهاد واحد متولی تبلیغ تا پشتبانی معیشتی و محتوایی از مبلغان
حجت الاسلام طالبی نیا، ایجاد نهاد واحد متولی تبلیغ، تصویب قوانین تسهیلگر توسط قوه مقننه و پشتیبانی مادی و محتوایی از مبلغان را مهم ترین نکات برای گسترش تبلیغ دین دانست.

در دیدار اخیر حوزویان با رهبر معظم انقلاب، ایشان مهم ترین وظیفه حوزه علمیه را تبلیغ دانستند و در اولویت قرار نگرفتن تبلیغ به روز و صحیح را خطری بزرگ که موجب استحاله فرهنگی جامعه خواهد شد، برشمردند. به همین دلیل لازم است مسئولان حوزه، صاحبان فکر و دغدغه مندان با همفکری و هم افزایی نگرانی امام جامعه را برطرف نمایند.

از این رو خبرگزاری رسا سراغ کارشناسان عرصه تبلیغ رفته تا با بهره گیری از تجارب و تخصص شان آغاز کننده این راه پر خیر و برکت باشد. حجت الاسلام طالبی نیا از جمله افرادی است که تجارب خوبی در زمینه تبلیغ دارد. وی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان، مبلغ بین الملل حوزه و علاوه بر گذراندن سطح چهار حوزه، دارای دکترای مدیریت راهبردی است.

حجت الاسلام طالبی نیا در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نگرانی رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع «تبلیغ» را بسیار نگران کننده دانست و بیان داشت: نگرانی ایشان برپایه واقعیات است؛ از این رو مسئولان حوزه و دلسوزان نظام باید به جدیت تمام و با سرعت زیاد و بدور از شتابزدگی و کارهای احساسی به رفع نیاز کشور و دغدغه ولی جامعه بپردازند.

وی مهم ترین مشکل گسترش تبلیغ را عدم توجه مناسب مسئولان به مبلغان دانست و در این باره توضیح داد: واقعا وقتی مقایسه می کنیم توجه و ارزش گذاری مسئولان حوزه نسبت به یک طلبه اهل تبلیغ و طلبه ی دیگری که صرفا به مباحث علمی می پردازد، حقیقتا مبلغ از اعتبار و توجه کمتری برخوردار است و وقتی مبلغ اعتبار و اهمیت درجه دو داشته باشد، طبیعتا از نظر توجهات معیشتی هم در رتبه دوم توجهات قرار می گیرد و این باعث از دست دادن هویت و دلسرد شدن طلاب فعال مبلغی می شود که بازوان مراجع تقلید و ابزار آنها برای گسترش معارف اسلامی هستند.

امام جماعت مسجد لولاگر تهران با اشاره به سخنان رهبری که فرمودند: «از آنجا که حفظ نظام واجب است، حفظ ایمان مردم که منجر به حفظ نظام می شود نیز واجب است»، در اولویت قرار دادن تبلیغ و مبلغان و حمایت از آنها را نیز واجب دانست و تصریح کرد: اگر از مبلغان حمایت نشوند به همان تعبیر که حضرت آقا فرمودند اسلام سیلی خواهد خورد.

این مبلغ عرصه بین الملل حمایت از مبلغان را نیازمند تصویب قوانین تسهیلگر و همکاری نهای های دولتی با مسئولان حوزه دانست و افزود: برای حمایت باید نهاد های تقنینی و دولتی پای کار بیایند و قانون گذاری شود و برای تبلیغ بودجه در نظر گفته شود، همانند همان کاری که برای دانشگاه ها یا دانشکده های علوم انسانی انجام می دهند، با در نظر گرفتن این موضوع که حوزه چند برابر دانشکده های علوم انسانی فعالیت می کند.

مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اشاره به تغییر ذائقه مردم، بر استفاده از علم روز و محتوای جذاب تأکید کرد و گفت: عرصه تبلیغ مثل قدیم نیست که فقط  منحصر در منبر باشد. امروز این راه های تبلیغ و اطلاع رسانی بسیار گسترده شده و به دوران پسا اینترنت نزدیک می شویم. الحمدلله حوزه علمیه در عرصه استفاده از ابزار های روز پیشتاز بوده و باید این پیشتازی را حفظ کند.

وی با تأکید بر تغییر ذائقه مردم عوض به برخی از روش های موثر و جدید انقال محتوا اشاره کرد و اظهار داشت: باید طبق ذائقه مردم کار کنیم؛ در مرحله اول باید مخاطب خودمان را بشناسیم و برای اینکار باید از خود جوانان برای شناختشان استفاده شود؛ امروز پیام ها  باید ساندویچی تنظیم شود، نظیر استفاده از عکس نوشته و کلیپ های کوتاه و جذاب که دشمنان ما بعضا با یک عکس نوشته یک شبه انقلابی را در برخی کشور ها راه می اندازند و این نشان دهنده اثرگذاری این نوع قالب است که باید از آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام طالبی نیا جذاب سازی معنوی، امکاناتی و اقتصادی را عامل استفاده عموم مردم از پلتفرم و نرم افزار های داخلی اجتماعی دانست و ادامه داد: نرم افزار های داخلی آنقدر باید جذابیت داشته باشند که مردم رغبتی به استفاده از مشابه خارجی اش نکنند، برای مثال همین نرم افزار ویراستی که واقعا امکاناتی به روز و بهتر از مشابه خارجی اش دارد و باعث جذب کاربر و در نتیجه دوری مخاطب از فضای آلوده پلتفرم های خارجی خواهد شد.

وی استفاده از نرم افزارهای اجتماعی را نیازمند اطلاعات دقیق از میزان استفاده مخاطب از آنها عنوان کرد و اظهار داشت: امروز در هر نقطه از دنیا از نرم افزار خاصی استفاده می کنند، مثلا اگر کسی بخواهد در آفریقا از طریق شبکه های اجتماعی با مخاطبانش ارتباط بگیرد باید از نرم افزار فیس بوک استفاده کند، و همین الگو باید در دیگر نقاط دنیا و حتی در کشور خودمان بر اساس اینکه با چه قشری بنا داریم ارتباط بگیریم مورد توجه قرار بگیرد.

این مبلغ مجرب عرصه بین الملل با تأکید بر توجه  بیشتر مسئولان به معیشت طلاب از عدم وجود یک نهاد واحد متولی تبلیغ انتقاد و تصریح کرد: اینکه مبلغ را بدون پشتوانه یا اندک پشتیبانی مالی و معنوی به منطقه ای بفرستیم قطعا راه به جایی نمی برد. اگر نگاهی به تجربه های کشور های اطرافمان نظیر ترکیه و عربستان داشته باشیم، مشاهده می کنیم در ترکیه سازمانی به نام دیانت، متولی همه ی موضوعات مربوط به دین و تبلیغ است و موسسات و دانشگاه های زیادی را زیر نظر خود اداره می کند، یا عربستان هم مشابه همین یه یک مرکزیت فعالیت تبلیغی انجام می دهد، اما در کشور ما سازمان اوقاف، کمیته امداد، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، ارگان های دولتی و نظامی و... هرکدام مبلغ اعزام می کنند و هماهنگی و انسجام مناسبی وجود ندارد.

حجت الاسلام طالبی نیا از لزوم دقت و هماهنگی بیشتر جبهه انقلاب اسلامی در امر تبلیغ گفت و با توجه به هجمه سنگین شبکه جهانی استکبار علیه انقلاب بر این مهم تأکید کرد.

وی پیرامون پشتیبانی محتوایی از مبلغان بیان داشت: با توجه به اینکه دشمن نو به نو از ابزار ها و محتوا های جدید برای ضربه زدن به جبهه حق استفاده می کند، لازم است یک مرکزیتی در کشور شکل بگیرد و متولی پشتیبانی مادی و محتوایی مبلغان برعهده بگیرد؛ منظور از پشتبانی محتوایی فقط اصول و فروع دین نیست، بلکه مبلغانی تربیت کرد که مسلط به مسائل و شبهات سیاسی و اجتماعی باشند، چرا که امروز اگر شبهات سیاسی و اجتماعی برای مخاطب حل نشود، سراغ اصول و فروع دین نمی رود.

حجت الاسلام طالبی نیا در بخش آخر صحبت های خود خطاب به طلاب و مبلغانی که آماده تبلیغ در ماه محرم می شوند گفت: مبلغان توجه داشته باشند که ما صاحب داریم و اهل بیت از نوکران خود محافظت می کنند، اگر ما حداقل تقوا را در رفتار داشته باشیم عنایت این بزرگواران حتمی است و نباید کاستی ها مختلف باعث شود در امر تبلیغ سست شویم چراکه در این اوضاع پرشبهه چه کسی جز مبلغ می تواند گره از مشکلات اعتقادی مردم باز کند.

وی در پایان به دو رمز موفقیت تبلیغ  یعنی استفاده از فرصت بی نظیر پای منبر و هم افزایی گروهی مبلغان اشاره کرد و توضیح داد: برای اثرگذاری بهتر در تبلیغ مبلغان منبر را کوتاه کنند و عوض آن پای منبر وقت بیشتری برای کسانی که پای منبر، دور منبری جمع می شود بذارند؛ در واقع منبر مبلغ مقدمه منبر اصلی او در پای منبر است؛ یکی دیگر از عوامل موفقیت، تبلیغ گروهی طلاب است که اگر طلاب هر دو سه شب یکبار دور هم جمع شوند و در مورد تبلیغ منطقه خود، موفقیت ها، شبهات و... به گفت و گو بپردازند، سبب بازدهی بهتر تبلیغ خواهد شد.

ارسال نظرات