۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
کد خبر: ۷۳۸۲۰۸
در گفت‌وگو با رسا تبیین شد؛

راهکارهای معاون تبلیغ حوزه برای افزایش سطح تأثیرگذاری فعالیت های مبلغان

راهکارهای معاون تبلیغ حوزه برای افزایش سطح تأثیرگذاری فعالیت های مبلغان
معاون تبلیغ حوزه با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به استحاله فرهنگی، آن را خطری بزرگ عنوان و بر لزوم تهاجم در مقابل دشمن تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب در عرصه تبلیغ گفت: ابراز نگرانی رهبر انقلاب نسبت به امر تبلیغ، به این معناست که آن چه مد نظر ایشان بوده محقق نشده است البته معنای این سخن این نیست که در عرصه تبلیغ کاری انجام نشده بلکه کارهای زیادی صورت گرفته اما با افقی که مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده هنوز فاصله دارد. اگر مواردی از قبیل تولید محتوای مناسب، تولید روش های موثر و تربیت مبلغین کارآمد و شایسته انجام شود و توجه مناسبی صورت گیرد، بخشی از نگرانی ایشان برطرف خواهد شد.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به تکثّر و تنوع عرصه های تبلیغی در عصر حاضر اظهار داشت: البته باید توجه داشت که این موضوع، بحث مفصلی است و مجال جداگانه نیاز دارد تا بررسی کنیم از چه فرمی، در چه عرصه هایی و با چه محتوایی می توانیم استفاده کنیم. ما امروزه مخاطبان خیلی متنوعی داریم که انتظارات بسیار بالایی دارند و فهم این مخاطبان و فراگرفتن زبان آنها و گفت و گو کردن بر اساس ذائقه و ذهن آن ها کار اصولی، اساسی و اصلی عرصه تبلیغ است.

وی افزود: برای مخاطبی که با ابزارهای مختلف و عرصه های مختلف زندگی در جهان آشنا شده، با انقلاب اسلامی آشنا شده و در معرض تهاجم دشمن قرار گرفته باید از ابزاری استفاده کرد که مورد پذیرش او باشد البته باید توجه نمود که رعایت اصول دینی و مذهبی که ما در استفاده از ابزار های مختلف داریم هم امری لازم الاجرا است.

اگر در مسائل فرهنگی مغلوب شویم دچار استحاله فرهنگی خواهیم شد

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری با تاکید بر لزوم استفاده از روش های موثر در تبلیغ بیان داشت: ما امروزه باید از روش هایی استفاده کنیم که بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد. یک زمانی اگر ما فقط سخنرانی می کردیم مردم می پذیرفتند اما امروزه خیلی ها حاضر نیستند اصلا سخنی را که به صورت یک طرفه صادر شود بشنوند یعنی اصلا «سخنرانی» را قبول ندارد که در این موارد باید با آن ها گفت و گو کرد، اجازه داد که آن ها حرف بزنند و ما گوش شنوا باشیم. به طور کلی باید از روش های مختلفی که روی مخاطب اثر می گذارد بهره مند شویم و هوشیار باشیم که هر مخاطبی از روش و قالب خاصی تاثیر پذیری دارد که در مرحله اول لازم است شناسایی شود.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه در تبیین «خطر استحاله فرهنگی» که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند، اظهار داشت: با توجه به این که دشمن تهاجم گسترده ای را علیه عقاید، اخلاق و سبک زندگی ما ترتیب داده، اگر ما نیز در حد تهاجم او با افکار و اندیشه های انحرافی مقابله نکرده و تهاجم نکنیم، مغلوب می شویم؛ یعنی به عبارت دیگر جامعه ما مغلوب خواهد شد و اگر در مسائل فرهنگی، جامعه ما مغلوب شود، در آن صورت است که استحاله فرهنگی شکل می گیرد یعنی فرهنگ ما خود به خود به خاطر تهاجمی که دشمن انجام داده است عوض خواهد شد که این خطری بزرگ برای جامعه ما خواهد بود. 

وی ادامه داد: در نتیجه همه مبلغان باید با جدیت بیشتری فعالیت داشته باشند و البته همچنین با توسل به دعا و اخلاص عمل از خداوند بخواهند که در سخن آن ها تاثیر قرار دهد و همه مومنین و مردم ما در هیئت های عزاداری و مساجد بیشتر شرکت و اجتماع داشته باشند و با مبلّغان عزیز همکاری کنند تا ان شاء الله گرفتار استحاله فرهنگی و تغییر اخلاق، عقاید و آداب و سنت زندگی دینی نشویم.

ارسال نظرات