۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۳۶۹۹۸
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

انقلاب فرهنگی امام محمد باقر، مردم را با اندیشه امامت آشنا کرد

انقلاب فرهنگی امام محمد باقر، مردم را با اندیشه امامت آشنا کرد
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: انقلاب فرهنگی امام محمد باقر(ع) مردم جامعه اسلامی را با اندیشه امامت و رهبری دینی آشنا کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در استان خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در ویژه برنامه عزاداری روز شهادت امام محمد باقر(ع) که با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: در روز شهادت امام محمد باقر(ع) در کنار عزاداری برای شهادت این امام مظلوم باید معرفت خود را نسبت به مرام و اندیشه امام افزایش دهیم و سپس با شناخت و معرفت بر مصیبت ایشان اشک بریزیم.

وی ابراز کرد: عشق و ارادت ما به ساحت مقدس اهل بیت(ع) باید ممزوج با معرفت و شناخت نسبت به آن بزرگوار باشد و اگر به زیارت آنها مشرف می‌شویم زیارت باید «عارِفا بِحَقِه» باشد وگرنه محبت بدون معرفت در پیشگاه اهل بیت(ع) پذیرفته نیست.

ضعف بنی امیه، زمینه ساز انقلاب فرهنگی امام باقر(ع)

امام جمعه مشهد افزود: یکی از نکاتی که در مورد امام محمد باقر(ع) باید به آن توجه داشته باشیم انقلاب علمی و فرهنگی است که در زمان امامت ایشان در امت اسلامی به وجود آمد، است. در زمان ایشان شرایطی به وجود آمد که امام موفق به انجام انقلاب علمی و فرهنگی شدند و این شرایط عبارت بود از ضعف دولت بنی امیه. 

وی اظهار کرد: سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چرا امام باقر(ع) از شرایط به وجود آمده برای ایجاد انقلاب سیاسی استفاده نکردند که در پاسخ باید گفت که اصولا بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) انحرافی در امت اسلام به وجود آمد که جریان امامت و ولایت از مسیر اصلی خود منحرف شد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر این انحراف اصلاح نمی‌شد، هرگونه انقلاب سیاسی بی نتیجه بود به همین خاطر امام محمد باقر(ع) با انقلاب علمی و فرهنگی خود مردم را با اندیشه امامت و ولایت در امت اسلامی که باید در دست  امام معصوم(ع) باشد آشنا کرد. 

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) دو رسالت مهم بر عهده داشتند یکی ابلاغ پیام الهی به مردم و آشنا کردن آنها با احکام دینی و رسالت دیگر ایشان تشکیل حکومت بود و بعد از رحلت ایشان جریان وحی منقطع شد  ولی جریان رهبری امت که می‌بایست در مساله امامت تداوم پیدا کند، دچار انحراف شد. 

آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: تا این انحراف در امت اسلامی از بین نمی‌رفت هیچ انقلاب سیاسی ولو اینکه توسط امام معصوم(ع) انجام شود، تاثیری نداشت. بنابراین لازم بود یک انقلاب فرهنگی به وجود بیاید تا مردم با ضرورت تدام رهبری دینی آشنا شوند که این انقلاب در زمان امام محمد باقر(ع) که قدرت بنی امیه رو به افول بود، انجام شد.

تحول عظیمی که امام باقر(ع) ایجاد کرد

وی با بیان اینکه لقب «باقر» یعنی شکافنده علم را پیامبر(ص) به امام محمد باقر(ع) داده‌اند، اظهار کرد: این امام معصوم با انقلاب علمی که انجام دادند تحول علمی عظیمی در جهان اسلام ایجاد کردند. 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: علت به شهادت رساندن امام محمد باقر(ع) این بود که ایشان داعیه خلافت و حکومت داشتند و اگر تنها به بیان احکام و انجام اعمال عبادی بسنده می‌کردند حکومت وقت با ایشان سر ستیز نداشت. 

گفتنی است، دکلمه خوانی سید امیرعباس موسوی، شعرخوانی سید هاشم وفایی و مرثیه خوانی امیر عارف و رضا عرفانیان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

ارسال نظرات