۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۷۳۵۹۹۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

ساختار اصول فقه باید به شکل تکامل آفرین متحول شود

ساختار اصول فقه باید به شکل تکامل آفرین متحول شود
آیت الله علیدوست در افتتاحیه همایش بین المللی «ظرفیت شناسی علم اصول» بر لزوم مطالعه ساختار اصول فقه و تحول تکامل آفرین این علم تأکید کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در افتتاحیه همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» که به همت پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: آنچه که امروزه در بین حوزه های علمی و مدارس علمی رایج است ساختاری است که در کتاب کفایه الاصول ارائه شده است و ساختار موجود دارای ملاحظاتی است که در سه محور خلاصه می شوند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه ملاحظه اول فقدان تبیین نقطه مرکزی مشترک و جامع بین همه مسائل دانش در این ساختار است ادامه داد: می دانیم که علم اصول به اقتضای دانش بودن نیاز به اهداف معین دارد و نیل به این اهداف نیازمند محوری معین برای طرح مسائل است که آن محور می تواند یک موضوع مشخص و یا غرض معین باشد.

وی در ادامه بر بحث و تکمیل برخی موضوعات اصول فقه تأکید کرد و گفت: ملاحظه دوم فراگیر نبودن آن نسبت به مسائل مختلفی است که در علم اصول مطرح می شود و گاهی در مباحث علم اصول، مسائلی مطرح می شود که برخی گمان می کنند به مقدار لازم بیان شده است در حالی که در لابلای مباحث فروعی دیده می شود که بحث کردن از آنها برای ارائه روش استنباط لازم است اما حد و مرز مشخصی برای آنها تعیین نشده است بنا بر این این گونه موارد نیاز به بحث و تکمیل دارد.

آیت الله علیدوست ملاحظه سوم در بررسی اصول را توجه نشدن به وظیفه تبیین کنندگان شریعت دانست و توضیح داد: منظور این است که در ابلاغ شریعت الهی همه آنهایی که تبیین کننده شریعت هستند وظیفه ای در این رابطه داشته اند.

وی بر لزوم تحول تکامل آفرین اصول فقه تأکید کرد و اظهار داشت: در نتیجه لازم است است یک جایی از اصول فقه درباره آنچه بر عهده آنها بوده است بیان شود تا بر اساس آن راه استنباط احکام الهی باز شود و با این سه نوع ملاحظه لازم است ساختار اصول فقه مطالعه گردد و تحول تکامل آفرین در آن ایجاد شود.

ارسال نظرات