۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۳۴۳۵۹
آیت الله رمضانی:

توحید انسان را از بندگی نفس رها می کند

توحید انسان را از بندگی نفس رها می کند
آیت الله رمضانی گفت: توحید انسان را از بندگی نفس و شهوات و دنیا رها کرده و بنده خدا می کند و این همان ندای ملکوتی « قولوا لا إله إلا الله، تفلحوا» است که پیامبر(ص) منادی به این ندا بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رمضانی رییس هیات موسس موسسه علمی تربیتی آوای توحید و استاد و پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به افتتاح شعبه اصفهان موسسه آوای توحید ضمن تقدیر از دست اندرکاران موسسه آوای توحید با اشاره به مفهوم آوای توحید گفت: آوای توحید در برابر آوای شرک است.

وی ادامه داد: آوا یعنی نغمه ملکوتی و دوست داشتنی، آوای توحید یعنی نغمه ای الهی وملکوتی که انسان ها را از حضیض حیوانیت و طبیعت به اوج انسانیت و الوهیت می رساند.

آیت الله رمضانی تصریح کرد: توحید انسان را از بندگی نفس و شهوات و دنیا رها کرده و بنده خدا می کند و این همان ندای ملکوتی « قولوا لا إله إلا الله، تفلحوا» است که پیامبر(ص) منادی به این ندا بود و پیش از رسول خدا نیز خود خدا این ندا و آوا را توسط اولیا خود به گوش افراد بشریت رسانید.

وی با اشاره به حدیث «كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْني فَمَنْ دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِنْ عَذابي» افزود: توحید دژ است و هرکس در این دژ وارد شد از هرگونه عذاب و شکنجه و آفات در دنیا و آخرت نجات پیدا خواهد کرد.

استاد و پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد:همه خیرهایی که نصیب نشریت می شود از توحید نشات گرفته و همه بدبختی هایی که نصیب بشر می شود از شرک سرچشمه می گیرد.

وی ادامه داد: منظور از توحید گاهی توحیدخالق، توحید رب و توحید اله است که انسان به راحتی می تواند به آن برسد، اینکه خالق یکی است و معبود و رب یکی است، با فکر و اندیشه و تامل و تحقیق به راحتی می توان پی برد اما گاهی توحید یعنی یک حقیقت یکپارچه که همه به هم پیوسته و در هم تنیده است هماند سکه ای که دارای دو رو است:یک رو خلق و یک رو حق و این می شود توحید ناب.

رییس هیات موسس موسسه علمی تربیتی آوای توحید با اشاره به معنای توحید ناب تصریح کرد:با وجود کثرات موجود، ازجمله آسمان و زمین و انسان و خزنده و چرنده و ... زمانی که بتوانیم به همه اینها وحدت ببخشیم و در همه آنها یک حقیقت را حاضر و ظاهر ببینیم توانسته ایم به توحید ناب دست یابیم.

وی ادامه داد: کثرات به معنای بت و اصنام هستند از جمله مال و مقام و پست و فرزند و همسر که عشوه گری می کنند و می خواهند انسان را به سمت خود جذب کنند اما دستیابی به حقیقتی که در همه اینها ظاهر شده کار ساده ای نیست و کار کسانی است که در مراکزعلمی و دینی مثل موسسه آوای توحید با آن آشنا می شوند و سپس به دیگران منتقل می کنند.

آیت الله رمضانی با اشاره به این سیرملکوتی تصریح کرد: در آغاز راه ابتدا باید بفهمیم که در هرجایی هستیم حاضر و ظاهر اوست و به هر سو رو کنیم وجه الله را دیده و تجلیات حق را مشاهده کنیم و از بت و بت پرستی نجات پیدا کنیم.

وی ادامه داد: حرکت در این مسیر هم تلاش علمی و هم ریاضت عملی می خواهد باید پاک باشیم و پاک زندگی کنیم، پاک بخوریم و پاک بشنویم و پاک ببینیم که اگر چنین نباشد اهل معرفت نخواهیم شد.اگر انسان عملا اهل ریاضت باشد و پاک زندگی کند به این حقیقت ناب می رسد و می تواند دیگران را هم تربیت کند و این همان انتظاری است که از علما می رود.

لازم به ذکر است موسسه علمی تربیتی آوای توحید به مرکزیت شهر مقدس قم به ‌منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی- عملی و انجام پژوهش‌هایی در زمینه علوم عقلی، حکمت و معرفت و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های سبک زندگی توحیدی و اجتماعی سازی علوم معرفتی خدمات گسترده‌ای را انجام داده است که ایجاد مراکز آموزش مجازی، مرکز بین الملل، مدرسه حضوری و مراکز پژوهشی از جمله این خدمات است و دارای شعبه هایی درکشور از جمله شیراز و اصفهان می باشد. جذب بیش از 35 هزار دانش‌پژوه از جمله فعالیت های آموزشی و پژوهشی این موسسه است که تاکنون پنج هزار نفر فارغ‌التحصیل به‌صورت بلندمدت داشته است.

ارسال نظرات