۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۷۳۲۸۹۰
رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند:

افشاگر ۲۱ ساله‌ اسناد پنتاگون دسترسی فوق محرمانه داشت

افشاگر ۲۱ ساله‌ اسناد پنتاگون دسترسی فوق محرمانه داشت
گفته شده که او یک گروه را در شبکه‌ی اجتماعی Discord مدیریت می کرد که در آن بیش از ۱۰۰ سند محرمانه، از اطلاعات جنگ اوکراین گرفته تا اطلاعات جاسوسی‌شده از متحدان آمریکا را به اشتراک گذاشته است.

یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست به نام «جک تکسیرا» (Jack Teixeira)، در ارتباط با افشای اسناد محرمانه اخیر دستگیر شد. گفته شده که او یک گروه را در شبکه‌ی اجتماعی Discord مدیریت می کرد که در آن بیش از ۱۰۰ سند محرمانه، از اطلاعات در مورد اوکراین گرفته تا اطلاعات جمع آوری شده از جاسوسی از متحدان آمریکا، به اشتراک گذاشته شد.

افشاگر ۲۱ ساله‌ اسناد پنتاگون دسترسی فوق محرمانه داشت+عکس و فیلم

دولت ایالات متحده در حال بررسی منبع افشاگری بود که اطلاعات محرمانه فعالیت‌های روسیه در اوکراین و جاسوسی از متحدان(توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا) را افشا می کرد. پنتاگون در حال همکاری با جامعه اطلاعاتی بود تا میزان این نشت اطلاعاتی را مشخص کند.

روز پنجشنبه(۱۳ آوریل) وزارت دادگستری جک داگلاس تکسیرا را در ارتباط با تحقیقاتی درباره حذف، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی دستگیر کرد. مریک گارلند دادستان کل آمریکا اعلام کرد که تکسیرا کارمند گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده است.

افشاگر ۲۱ ساله‌ اسناد پنتاگون دسترسی فوق محرمانه داشت+عکس و فیلم

در حال حاضر، مشخص نیست که تکسیرا، ۲۱ ساله، عضو گارد ملی هوایی ماساچوست چگونه به اسناد طبقه بندی شده ای که در Discord به بیرون درز کرده، دسترسی داشته است. این احتمال وجود دارد که تکسیرا به دلیل نقشش در شاخه اطلاعاتی گارد ملی هوایی، به اطلاعات دسترسی قانونی داشته باشد. با این حال، ماهیت دقیق شغل او و نحوه دسترسی او به اسناد ناشناخته باقی مانده است، زیرا تحقیقات در مورد این افشاگری ادامه دارد.

افشاگر ۲۱ ساله‌ اسناد پنتاگون دسترسی فوق محرمانه داشت+عکس و فیلم

نیویورک تایمز گزارش داد:

"جک تکسیرا، یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست، روز پنجشنبه توسط ماموران FBI در یک اقامتگاه در نورث داتون، ماساچوست دستگیر شد. این دستگیری در رابطه با مجموعه ای از اسناد طبقه بندی شده که در چند ماه گذشته به صورت آنلاین درز کرده بود، صورت گرفت. اف‌بی‌آی در چند روز گذشته به صورت آنلاین دنباله‌روی می‌کرد. "

طبق یک ایمیل داخلی وزارت دفاع که توسط فاکس نیوز بررسی شده، تکسیرا که در سپتامبر ۲۰۱۹ به گارد ملی هوایی پیوست، دارای بالاترین مجوز امنیتی است که توسط دولت فدرال برای اطلاعات فوق محرمانه اعطا شده بود.

افشاگر ۲۱ ساله‌ اسناد پنتاگون دسترسی فوق محرمانه داشت+عکس و فیلم

سخنگوی پنتاگون، پت رایدر، مدعی شد که عمل جک تکسیرا "یک اقدام جنایتکارانه عمدی" است و گفت:

"ما در سنین پایین به اعضای خود مسئولیت های زیادی می سپاریم. سن تکسیرا نگرانی هایی را در مورد پروتکل های امنیتی داخلی ارتش ما و میزان دسترسی اعطا شده به منابع محرمانه ایجاد کرده است. "

او مسئول یک گروه خصوصی Discord به نام Thug Shaker Central بود.

Discord یک پلتفرم ارتباطی است که در درجه اول برای گیمرها طراحی شده است، اما هر کسی می تواند برای ارتباط آنلاین از آن استفاده کند. این به کاربران اجازه می دهد تا سرورها یا گروه هایی را ایجاد کنند تا بتوانند با دیگران از طریق چت صوتی، تصویری یا متنی ارتباط برقرار کنند. این پلتفرم شامل ویژگی‌هایی مانند پیام خصوصی و اشتراک گذاری فایل است.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است:

"[تیم تحقیق] با چهار عضو Thug Shaker Central صحبت کردند، یکی از آن‌ها گفت که او حداقل سه سال است که فردی را که متهم به افشای اطلاعات است، می‌شناسد، شخصاً با او ملاقات کرده و از او به عنوان O.G یاد می کرده است. دوستان تکسیرا او را بزرگتر از بسیاری از اعضای گروه که در سنین نوجوانی بودند و در واقع رهبر بلامنازع گروه توصیف کردند. یکی از دوستان گفت O.G. از طریق شغلش به اسناد اطلاعاتی دسترسی داشت…"

افشاگر ۲۱ ساله‌ اسناد پنتاگون دسترسی فوق محرمانه داشت+عکس و فیلم

اعضای Thug Shaker Central که با تایمز صحبت کردند، گفتند که اسنادی که اعضای گروه به صورت آنلاین در مورد آن‌ها بحث کردند، قرار بود صرفاً آموزنده و برای افزایش اطلاعات گروه باشد. در حالی که بسیاری از آن‌ها اسناد نظامی-جاسوسی مربوط به جنگ در اوکراین بودند، اعضا گفتند که از هیچ کدام از طرفین جنگ در اوکراین طرفداری نمی کردند.

سندها در اوایل ماه مارس، ابتدا در Discord به اشتراک گذاشته شد. این اسناد همچنین در سایر پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مانند توییتر و ۴chan نیز ظاهر شدند.

طبق معمول، رسانه‌های وابسته به جریان اصلی مدعی شدند که این اسناد ممکن است تا حدی «جعلی» باشند تا این گونه، از اهمیت نشت این اطلاعات در افکار عمومی بکاهند. این رسانه‌ها ادعاهایی از این دست را مطرح کردند که "کانال های روسی به طور گسترده تصاویر «ویرایش شده‌ای» از اطلاعات نشت‌یافته را منتشر کردند" یا این که "در ابتدا این اسناد در کانال‌های تلگرامی طرفدار کرملین به اشتراک گذاشته می‌شد که بیشتر بر محتوای آن‌ها متمرکز بود تا صحت. "

برخی از کاربرانی که قبلاً اسکرین‌شات هایی از اسناد را در Discord به اشتراک گذاشته بودند، مطالب منتشره در رسانه های اجتماعی خود را حذف کرده اند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات