۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۳۲۱۲۴
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد؛

آداب خواب بر اساس روایات اهل‌بیت

آداب خواب بر اساس روایات اهل‌بیت
کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امام صادق(ع) فرمودند هر کسی بعد از انجام حقوق واجبش بخوابد خوابش خواب محمود و پسندیده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی بعد از نماز عصر در حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه تفسیر سوره روم، اظهار کرد: از آیه ۲۰ سوره روم تا پایان این سوره، ۶ مورد از نشانه‌های خداشناسی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه خداوند در ۴ مورد از این ۶ مورد می فرماید که این آیات تذکری برای افراد متفکر، عالم، دارای گوش شنوا و اهل خرد و عقل است، افزود: اولین نشانه خدا خلقت انسان است که از خاک آفریده شده و نشانه دوم آفرینش همسر برای انسان است که باعث آرامش در زندگی می‌شود.

استاد حوزه علمیه نشانه سوم خداوند را اختلاف در ظاهر و زبان انسان ها دانست و گفت: اینکه هر انسان یک نوع ظاهر و قیافه، لحن و صوت و زبان و گویش دارد نشانه قدرت خداوند و دلیلی برای نبودن تبعیض نژادی در اسلام است.

وی با بیان اینکه در قرآن ۱۴ آیه در رد تبعیض نژادی بیان شده است، گفت: اروپا و آمریکا سال ها است که در مسأله تبعیض نژادی گیر دارند و حقوق سیاه پوستان را رعایت نمی کنند ولی در اسلام پیامبر(ص) این سنت‌های غلط را شکستند و برای انسان ها امتیازی جز تقوا قائل نشدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه اسلام بر روحیه تکبر خط بطلان کشیده است، خاطرنشان کرد: از امام هفتم به بعد مادران ائمه (ع) کنیز بودند و امامان ما با کنیزان ازدواج می کردند که نشان می‌دهد اسلام برای نژاد انسان ها ارزشی قائل نیست.

وی با بیان اینکه نشانه چهارم خدا شناسی که در آیات سوره روم بیان شده خواب است، افزود: خواب چیز عجیب و از بالاترین نعمت های خداوند است و خداوند در سوره زمر می فرماید خواب مرگ است و انسان هر شب می میرد و زنده می شود و امام باقر علیه السلام فرمودند هر کسی که می‌خوابد نفسش از بدن خارج می شود ولی روحش در بدن می ماند.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند هر کسی بعد از انجام واجبات، مستحبات و ادای حقوق واجبش بخوابد خوابش خواب محمود و پسندیده است گفت: از جمله آداب خوابیدن که در روایات بیان شده طهارت، خواندن آیه شهادت قبل از خواب، خواندن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و رو به قبله خوابیدن است.

ارسال نظرات