۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۷۲۷۹۲۲
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تأکید کرد؛

لزوم ارتقای سطح اجتهاد برای پاسخگویی به مسائل روز

لزوم ارتقای سطح اجتهاد برای پاسخگویی به مسائل روز
آیت الله میرباقری نگاه کلان به حرکت ائمه اطهار (ع) در طول تاریخ را سبب فهم درست روایات، ایجاد تغییر در نحوه نگرش به علوم اسلامی و تحول در اجتهاد خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری در دومین همایش فقه فعّال با موضوع جایگاه روایات اهل بیت (ع) در تفسیر و عقائد شیعه که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه پس از پیامبر اعظم(ص) انحرافی صورت گرفت، که موجب ایجاد حجاب بر قرآن و جایگاه اهل بیت(ع) شد، تصریح کرد: بخش اعظم این حجاب، طبق روایات فقط پس از ظهور برطرف خواهد شد و این حجاب سبب بعضی سطحی نگری ها نسبت به قرآن و کلام معصومین(ع) شده است.

وی در توضیح این سطحی نگری، گفت: کتاب را به حدّی تنزّل دادند که دیگر احتیاج به امام ندارد و به راحتی می توان به تمامی معارف قرآن دست پیدا کرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم به تفاوت روش فهم زبان عرف با زبان تاسیسی قرآن پرداخت و اظهار داشت: زبان قرآن و روایات زبان تاسیسی است. زبان عرب، زبان تبعی قرآن است. قرآن را با زبان عرف نمی توان فهمید چون حدّ زبان عرف برای حل نیازمندی ها و احتیاجات خودشان است. قرآن و روایات اهل بیت (ع) را تنها با لسان وحی می توان فهمید.

آیت الله میرباقری افزود: زبان عربی زبان تبعی قرآن است و دستیابی به زبان تاسیسی قرآن و اهل بیت (ع) مافوق این زبان تبعی است، دستیابی به زبان تاسیسی قرآن و اهل بیت قواعد دیگری در اجتهاد می خواهد که باید سطح اجتهاد ارتقا یابد و متناسب با شرایط روز، پاسخ گوی مسائل باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بنیان تفقه حوزه علمیه، باید بر اساس نگاه صحیح به حرکت کلان ائمه اطهار(ع) باشد، گفت: اگر دین برای سرپرستی جامعه در طول تاریخ آمده، باید نگاه مان به علم رجال و بررسی سند تغییر کند و  بر اساس هدف و راهی که ائمه برای عالم و جامعه ترسیم کرده اند، به روایات بپردازیم و بر این اساس، علم اصول و فقه نیز متحول می شوند.

ارسال نظرات