۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۷۲۷۱۰۴
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد مطرح کرد؛

خانواده؛ پایه و اساس سرمایه اجتماعی/ جذب حداکثری برآمده از تربیت دینی است

خانواده؛ پایه و اساس سرمایه اجتماعی/ جذب حداکثری برآمده از تربیت دینی است
امام جمعه موقت تهران جذب حداکثری را برآمده از تربیت دینی دانست و گفت: شهید سلیمانی دغدغه این را داشت که کسی از قطار انقلاب جا نماند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه های عبادی سیاسی این هفته پایتخت ایران اسلامی با اشاره بر اینکه دفاع مقدس محصول نظام خانواده است، گفت: مادران شهدا بزرگترین سرمایه اجتماعی این کشور هستند؛ مادر رکن خانواده و رمز اعتماد و پایداری خانواده است.

وی ضمن گرامیداشت رحلت حضرت ام البنین و مقام مادران شهدا ابراز کرد: نکته ویژه جامعه اسلامی نگاه والا به جایگاه بانوان و مقوله مهم و تعیین کننده عفاف و حجاب، پاسداری از ارزش‌ها، وفاداری به فرزند و همسر است و این مقام رفیع ریشه در نگاه اسلام به نهاد خانواده دارد.

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: امروز تمام سرمایه اجتماعی ما بر شانه استوار بانوان و مادران و خواهران بزرگواری است که در این روزها و ماه‌ها نشان دادند پیوند ناگسستنی با ارزش‌های اسلامی و ملی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه پایه و اساس سرمایه اجتماعی ما خانواده است و بانوان عمود این خیمه و خانه هستند، ادامه داد: نهاد خانواده دفاع مقدس را خلق کرد و شهدای مقدسی همچون سلیمانی‌ ها، شهید صیاد شیرازی‌ها، طهرانی مقدم‌ها، کاظمی‌ها و باکری‌ها و شخصیت‌های برجسته خالق اعتماد، امنیت و تربیت یافته مدرسه‌ای هستند که رکن آن مدرسه مادران بزرگواری اند که از زینب کبری (س) و ام البنین الگو گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای استحکام نهاد خانواده تلاش کنیم و همت داشته باشیم، تصریح کرد: در حوزه تحکیم نهادهای اجتماعی و تحکیم پیوند دولت و ملت و افزایش سرمایه اجتماعی باید اصولی را مدنظر قرار داد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه انبیای الهی با تربیت انسان‌ها و با هدف افزایش سرمایه اجتماعی در پرتوی عدالت تلاش کردند، ادامه داد: اصل یکم که از نظر صاحبنظران در حوزه مسائل اجتماعی نقش برجسته ای در افزایش سرمایه اجتماعی ایفا می‌کند، حوزه ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است. 

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر این مطلب که سردار سلیمانی‌ یکی از مهمترین، با ارزش ترین و کلیدی ترین ارکان سرمایه اجتماعی ایران بود، خاطرنشان کرد: جان من فدای این نگاه شهید سلیمانی که جامعه ما، خانواده ما است؛ او دغدغه اجتماعی و دغدغه تربیت دینی و استحکام جامعه اسلامی را داشت.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جذب حداکثری برآمده از تربیت دینی است، اظهار داشت: به اعتقاد شهید سلیمانی رابطه حزب اللهی با حزب اللهی فایده ندارد، او دغدغه این را داشت که کسی از قطار انقلاب جا نماند.

وی افزود: این نگاه شهید سلیمانی را در بیابان کشورها حاضر کرد و او دغدغه رهایی ملت‌ها و اقتدار آنها را داشت همانطور که قلبش برای جوانان ایران می‌تپید برای جوانان فلسطین، سوریه، لبنان، یمن و سراسر اسلامی می‌تپید.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه افزایش سرمایه اجتماعی باید به عنوان اصلی از این سیاست‌ها در دستور کار همه ما قرار گیرد، اذعان کرد: توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در این حوزه گاهی با تاخیر مواجه است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تربیت یافتگان مدرسه حضرت علی (ع)  را شهدا برشمرد و عنوان کرد: شهدا تربیت یافته این شیشه عطر هستند و با شکستن شیشه عطر شهید سلیمانی اسلام و جهان اسلام معطر شد.

وی ادامه داد: مربی شهید سلیمانی‌ها رهبر معظم انقلاب اسلامی است و در مدرسه او چنین انسان‌هایی تربیت شدند، ابومهدی المهندس، سید حسن نصرالله‌ها و فاتحان یمن و بسیاری دیگر، تربیت یافتگان مدرسه‌ای هستند که مربی آن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد سخنان شهید سلیمانی را قول سدید دانست و بیان کرد: سردار دلها حاج قاسم عزیز کجا انتظاری ایجاد کرد که قدرت پاسخگویی به آن را نداشت، او زمانی قضاوت قطعی خود از فروپاشی داعش اعلام کرد که به این نتیجه رسیده بود فروپاشی داعش قطعی بود.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه سیاست ابزاری برای پاسداری حقوق انسان‌ها است، یادآور شد: سیاست ابزاری برای پاسداری از حقوق انسان‌ها و جامعه انسانی و فراهم آوردن بستر تعالی انسان و توسعه انسانی است و تامین نیازهای بشر و تامین کردن نیاز انسان‌ها برای حکمرانان و گوش سپردن به سخنان مردم در سیاست از اهداف سیاست است. 

وی آلودگی هوا چهارمین عامل عمده مرگ و میر در سراسر دنیا برشمرد و گفت: بنا بر اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ آلودگی هوا چهارمین عامل عمده مرگ و میر در سراسر دنیا بوده است و بر اساس گزارشات وزارت بهداشت کشور ما، آلودگی هوا سالیانه حدود ۳۷۰۰ نفر از شهروندان تهران را قربانی می‌کند و میزان مرگ و میر به واسطه آلودگی هوا در کشور سالیانه حدود ۱۲ هزار نفر است.

امام جمعه موقت تهران افزود: مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک را چند سال قبل تصویب کرد و وظایف هر نهاد از جمله وزارت صمت، سازمان استاندارد و حوزه‌های مختلف را تعیین کرده است که طبق این قانون عملکرد مسئولان باید مورد نقد جدی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به تاریخ ۱۳ جمادی الثانی به عنوان روز انسان ساز و تربیت کننده فاطمه ثانی و حضرت ام البنین (س)، خاطرنشان کرد: این همسر بزرگوار و استثنایی و مادر چهار شهید عالی قدر یک شخصیت استثنایی است که گمان بنده این است که شخصیت حضرت عباس تحت تاثیر این مربی فرزانه که تحت تعلیم امیرالمومنین است شکل گرفته است.

وی افزود: مادران شهدا و همسران شهدای ما از این بانو درس گرفتند و در مدرسه ایشان تربیت شدند، این بانوی بزرگ زمانی که خبر شهادت حضرت عباس را شنید بی آنکه خم به ابرو بیاورد گفت، فرزندانم همه کسانی که زیر آسمان زندگی می‌کنند فدای حسین باشند.

خطیب جمعه این هفته پایتخت ایران اسلامی در خطبه های اول ضمن توصیه به تقوای الهی اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) در فرازهایی از نامه های امام به مالک اشتر در نهج البلاغه می‌فرماید، تقوا عامل خلق قدرت و افزایش سرمایه اجتماعی میان دو نهاد دولت و ملت است که به گمان بنده واژه‌ها و کلمات امام در این فراز و فرازهای بلند منشور حکمرانی به دو اصل محوری و کلیدی معطوف است.

ارسال نظرات