۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۷۲۱۸۱۵

رویکرد جدیدی در سیاست‌گذاری های دومین حزب بزرگ هند

رویکرد جدیدی در سیاست‌گذاری های دومین حزب بزرگ هند
با انتصاب «مالیک‌آرجون کارگه» به عنوان رییس حزب کنگره هند، پس از ۲۴ سال ریاست این نهاد از خاندان نهرو-گاندی خارج شد و این رویداد، نشان از رویکرد جدیدی در سیاست‌گذاری های دومین حزب بزرگ هند دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای خبری آنی، ریاست حزب کنگره برای نخستین بار طی ۲۴ سال گذشته، از خاندان جواهر لعل نهرو که با نام فامیلی گاندی شناخته می شوند، نخواهد بود. انتخابات این حزب روز چهارشنبه پس از دریافت بیش از ۹۵۰۰ رأی برای انتخاب بین رهبران ارشد «مالیک‌آرجون کارگه» و «شاشی تارور» برای انتصاب به ریاست کل حزب به دست آمد تا رقابت انتخاباتی درون حزبی را که برای ششمین بار در تاریخ ۱۳۷ ساله حزب کنگره برگزار می شود، به نتیجه برساند. 

مالیک‌آرجون کارگه، در پایان شمارش آرا به ​​عنوان رئیس جدید حزب انتخاب شد. او از حدود ۹ هزار و ۵۰۰ رای دریافت شده، به ۷۸۹۷ رای دست یافت که در برابر تنها هزار رای برای تارور، یک پیروزی بزرگ به شمار می آید. کارگه ۵ روز بعد، در مراسمی که بعد جشن دیوالی (۲۴ اکتبر، ۳۰ آبان) برگزار می شود، در جایگاه ریاست قرار خواهد گرفت.

 کارگه به دلیل نزدیکی به گاندی ها و تعداد زیادی از رهبران ارشد که از او حمایت می کنند، محبوبیت انکارناپذیری دارد اما تارور خود را به عنوان نامزد تغییر معرفی کرده بود.

«مادوسودان میستری» رئیس اداره مرکزی انتخابات کنگره، از روند انتخابات ریاست جمهوری این حزب ابراز خرسندی کرده و گفته است که این انتخابات آزاد، منصفانه و شفاف بوده است.

او همچنین اطمینان داده است که این رای گیری مخفی بوده و هیچ کس متوجه نخواهد شد که چه کسی به چه کسی رای داده است.

کنگره مدعی شده است، دموکراسی داخلی آن در هیچ حزب دیگری مشابهت ندارد و تنها حزبی است که دارای مرجع مرکزی انتخابات برای نظرسنجی های سازمانی است.

سفرهای سیاسی دو کاندید در انتخابات ریاست حزب کنگره متفاوت بوده است.

کارگه یک سیاستمدار مردمی و چهره وفادار سرسخت خانواده گاندی است، در حالی که تارور پیشگام رسانه های اجتماعی است که به خاطر صراحتش شهرت دارد. او در سال ۲۰۰۹ پس از یک دوره طولانی حضور در سازمان ملل متحد به حزب کنگره پیوست.

پیش از رای گیری، کارگه گفته بود که اگر رئیس جمهور شود، از مشاوره و حمایت خانواده گاندی در اداره امور حزب استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر تارور، از سوی خود برخی رهبران ارشد حامی کارگه را تحت فشار قرار داد و گفت که برخی همکاران در حال اثرگذاری روی آرا هستند و به کارگران حزب می‌گویند که می‌دانند سونیا گاندی می‌خواهد چه کسی انتخاب شود.

این ششمین بار در تاریخ نزدیک به ۱۳۷ ساله آن است که یک رقابت انتخاباتی تصمیم می گیرد چه کسی ردای رئیس حزب را به عنوان جانشین سونیا گاندی بر تن کند.

در سال ۱۹۳۹، نخستین بار بود که یک رقابت انتخاباتی تصمیم گرفت چه کسی رئیس کنگره باشد.

سپس در سال ۱۹۵۰ اولین انتخابات کنگره پس از استقلال برای پست ریاست حزب برگزار شد که «پورشوتام داس تاندون» و «آچاریا کریپالانی» با هم روبرو شدند. با کمال تعجب، تاندون که به عنوان یکی از وفاداران سردار والابهای پاتل (معاون نخست وزیر در زمان جواهر لعل نهرو۱۹۴۷-۱۹۵۰) دیده می شود، برنده رقابت شد و بر انتخاب جواهر لعل نهرو نخست وزیر وقت، غلبه کرد.

در سال ۱۹۷۷، پس از استعفای «دو کانت بارواه» به عنوان رئیس حزب، «برهمن‌نادا ردی» توانست «سیدارتا شانکار ری» و «کاران سینگ» را شکست دهد.

انتخابات بعدی که نیاز به رقابت داشت، ۲۰ سال بعد در سال ۱۹۹۷ برگزار شد، زمانی که «سیتارام کسری» در یک رقابت سه گانه با «شراد پاوار» و «راجش پیلوت» به میدان رفت. به جز ماهاراشترا و بخش‌هایی از اوتار پرادش، همه واحدهای کنگره ایالتی از کسری حمایت کردند. او یک پیروزی قاطع به دست آورد و ۶۲۲۴ رای نمایندگان را در مقابل رای ۸۸۲ پاوار و ۳۵۴ پیلوت را به دست آورد.

رقابت پنجم در سال ۲۰۰۰ برگزار شد و این تنها باری بود که یکی از اعضای خانواده گاندی در انتخابات «جیتندرا پراسادا» در مقابل «سونیا گاندی» به چالش کشیده شد. پراسادا از گاندی که بیش از ۷۴۰۰ رای به دست آورد، شکست سختی را متحمل شد. بر اساس گزارش ها، پراسادا ۹۴ رای به دست آورده بود.

نظرسنجی‌های کنونی تاریخی هستند زیرا رئیس‌ جدید حزب، جایگزین سونیا گاندی می‌شود که طولانی‌ترین دوره ریاست حزب از سال ۱۹۹۸  را بر عهده داشته است. (بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، راهول گاندی به قدرت رسید.)

خانواده نهرو-گاندی حدود ۴۰ سال از زمان استقلال در راس حزب بوده است. پنج تن از اعضای خانواده که ردای ریاست کنگره را بر تن کردند، جواهر لعل نهرو، ایندیرا گاندی، راجیو گاندی، سونیا گاندی و راهول گاندی هستند.

ارسال نظرات