۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۷۵۵۹۷۰
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری؛

لازمه موفقیت کار و تلاش است

لازمه موفقیت کار و تلاش است
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تبیین حدیثی پیرامون تفاون انسان عاقل و جاهل، عمل و کار و تلاش را نشانه عقل و لازمه موفقیت دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در جمع طلاب و دانشجویان به فرمایشی از امام علی علیه السلام در غررالحکم در مقایسه بین انسان عاقل و جاهل اشاره کرد.

وی افزود: انسان عاقل به عمل خودش اعتماد دارد یعنی اگر کاری را بلد است و درست انجام می‌دهد امیدوار است بر اساس این عمل خوبی که انجام داده خدای متعال به او برکت بدهد و به موفقیت برسد.

وی ادامه داد: آدم جاهل کسی است که عقل درستی ندارد و به آرزوهای خودش عمل می‌کند، یعنی بدون کار و تلاش در خواب و خیال تصور می کند مثلاً از این طریق موفق شود، بدون زحمت وانجام مقدمه ای دست به کاری می زند بلکه اتفاقی موفق شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: یک طلبه موفق و درس خوان بر اساس زحمتی که در ترم تحصیلی خودش می‌کشد نتایجی را خدا به او عنایت کرده و عالم می‌شود توفیق پیدا می‌کند دست دیگران را بگیرد و مسیر قرب به خدا را طی کند.

وی افزود: اگر من می‌خواهم به یک موفقیتی برسم در خواب و خیال نمی‌شود باید تلاش کنم و زحمت بکشم حالا هر چقدر با برنامه باشد طبعاً نتایج بهتری هم می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری با اشاره به تاکید آیات و روایات نسبت به عمل، بیان داشت: در یک روایتی از امیرالمومنان علی علیه السلام نقل شده آن چه انیس انسان و برای او باقی خواهد ‌ماند عمل است.

وی افزود: انسان دلبستگی‌های دنیوی دارد و مال و منالی را جمع کرده اما در آن لحظه آخر که از دنیا می رود اگر خیلی شانس بیاورد کفن به او می‌دهند، اولاد و بستگانش اگر آدم های خوبی باشند نهایت یک مراسمی برای او بگیرند بعد دفن بیشتر از این خبری نیست در آن زمان صورت عملش را می‌بیند.

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: بنابراین انسان عاقل مدام در حال کوشش و تلاش است زندگی اهل بیت را نگاه کنید بزرگان و اولیا خدا هر کدام اتفاقی به این مقام و منزلت نرسیدند. همه با تلاش فراوان بوده با خواب و خیال نمی‌شود.

وی در پایان با تاکید بر عمل گرایی و لزوم کار و تلاش در زندگی به روایتی از امام سجاد(ع) پیرامون کثرت تلاش ایشان در باب عبادت اشاره کرد و گفت: به امام سجادعلیه السلام عرض ‌کردند آقا شما چرا آنقدر خود را به زحمت می‌اندازید این همه عبادت این همه تلاش؟! حضرت فرمودند عبادت من کجا، عبادت امیرالمومنان علی علیه السلام کجا؟!/933/

جواد رستمی
ارسال نظرات