۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۷۱۵۹۴۰
معرفی کتاب؛

عاشورایی برای عاشورا

عاشورایی برای عاشورا
جدیدترین اثر در آسیب شناسی سبک های عزاداری و آسیب های وارد شده در سبک عزاداری است که توانسته برترین مدل عزاداری مطلوب را برای مخاطبین و فرهنگیان و نخبگان پیشنهاد کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جدیدترین اثر در آسیب شناسی سبک های عزاداری و آسیب های وارد شده در سبک عزاداری است که توانسته برترین مدل عزاداری مطلوب را برای مخاطبین و فرهنگیان و نخبگان پیشنهاد کند. این کتاب منشوری لازم برای خطبا و مداحان و هیئئت گردانندگان و بویژه مسئولین فرهنگی است.

این کتاب در چهار بخش به معنی شناسی عزاداری، آسیب ها و دلایل شکل گیری، راه برون رفت و ارائه مدل عزاداری مطلوب پرداخته است. کتاب مذکور در شهریور ماه 1400 در دانشگاه قرآن و کریم مورد نقد و بررسی قرار گرفت و چاپ جدید آن با ویراست جدید در حال انتشار است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

بي‌شك حماسه حسيني و قيام حضرت سيد‌الشهداء حسين بن علي(ع) با ظرفيت‌ترين بستر تبليغ و پيام‌رساني دين است. آن حضرت در جاي جاي مختلف و در بيان اهداف حركت خويش اشاراتي به وضع موجود جامعه داشته و از نابساماني‌هاي فكري و انحرافات عقيدتي و عدم تشخيص صحيح حق و باطل و گمراهي اهل زمانه و فتنه‌هاي فتنه‌گران و دو رويي منافقان خبر داده است بنابراين اساس و محور حركت خود را احياء سنت و سيره پدر و جد بزرگوارش قرار داده  و براي امر به معروف و نهي از منكر بزرگترين هجرت و جهاد دنيا را كه بتواند مبداء يك تاريخ فكري باشد و دو جريان ماندگار تاريخ بشريت يعني جريان حق و باطل را به نمايش بگذارد و شاخص‌هاي دقيق شناخت حق را از باطل كه به نحو شديدي از سوي مخالفان و دغل بازان براي خيلي از مردم شبهه ناك شده بود روشن نمايد. قال امیر المؤمنین7: « ... فَاعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ عبادالله عندالله إِمَامٍ عَادِلٍ هَدْيُ وَ هَدى ، فَأَقَامَ سُنَّةً مَعْلُومَةُ ، وَ أَمَاتَ بِدْعَةً مَجْهُولَةً وَ... » و بنا به فرموده حضرت علي(ع) كه مي‌فرمايند: «بهترين بندگان نزد خداوند پيشوايي دادگر و هدايت شده و راهبر است كه سنت هاي معلوم را برپا سازد و بدعت‌هاي مجهول  را بميراند»(نهج‌البلاغۀ، ج2، ص69، خطبه 164؛ بحارالأنوار، ج31، ص489، ح9؛ میزان الحکمۀ، ج3، ص2435، کلمه أفضل الناس وج4، ص3442 الهدایۀ العامۀ.)،  آن حضرت نيز در راستاي احياء اسلام ناب و ميراندن اسلام ساختگي بني اميه قيام كرد.

ولي پر واضح است كه دشمنان حق هيچگاه از دشمني خود دست برنداشته و همواره در قالب شگردها و دسيسه‌هاي مختلف در مسير انحراف اين حركت عميق فكري و اعتقادي فعاليت كرده‌اند. در شرايط كنوني كه دشمنان اسلام و معارف اهل بيت: بخوبي از نقش عاشورا در تعالي ارزش‌هاي اخلاقي بين عوام و بویژه جوانان آگاهند و در ناتوي فرهنگي خود، نوك تيرهاي خود را به سمت باورهاي عميق فطري مردم نشانه رفته‌اند، سعي مي‌كنند با ترويج خرافه و غلو و افراط گرايي و ايجاد اجتماعات صرفاً صوري و تهيه و تكثير محصولات تبليغاتي و چشم ربا، از قبيل تمثالها و شمايل منسوب به اهل بيت: حركت‌هاي عظيم ارادتمندان به اهل بيت: را از جايگاه معرفتي خويش تنزل داده و به سمت و سوي بي‌محتوا نمودن سوق دهند. اينجاست كه بر همه دوستداران معارف دين لازم است که با آگاهي و معرفت و بصيرت كامل پا در ركاب قافله امام حسين(ع) قرار داده و اعماق جان و دل خويش را از اقيانوس بي‌انتهاي انسان ساز آن حضرت سيراب نمايند.

مي‌شود گفت غالب اين تحريف‌ها و آسيب‌ها كه به عرصه عزاداري وارد مي‌شود نشأت گرفته از مباني فكري و بن‌مایه‌های اعتقادي است كه در دستور كار دشمنان دين قرار گرفته و از راههاي مختلف برای مبارزه با اين واقع بزرگ و به فراموشي سپردن آن به پا خاسته‌اند چرا كه آنچه در عمل و كاركردها، ديده مي‌شود حكايت‌گر پشتوانه و مباني فكري خاص خود است.

دشمنان كه در چهره‌هاي مختلف عرض اندام كرده‌اند مؤلفه‌هاي مهمي هم‌چون محتوي، ساختار، مجري و مبلّغان را مورد هجمه قرار داده و با تبليغات بسيار جذّاب در صدد خشكاندن ريشه اين حادثه تاريخي از راه القاء شبهه، تحريف و بي‌خاصيت نشان دادن عزاداري بويژه در عزاي سيد‌الشهداء(ع) برآمده‌اند.

اين نوشتار سعي دارد تا با هدف آسيب‌شناسي مجالس عزاداري، آفت‌ها و آسيب‌هاي فعلي عزاداري را مورد بررسي قرار دهد و در همين راستا به بررسي علل و انگيزه‌هاي مختلف ورود اين گونه آفت‌ها در مجالس عزاداري و ارائه راهكارها و پيشنهادات عملي بپردازد.

مدل پیشنهاد شده با اقتباس از مبانی فکری امامین انقلاب استخراج و پیشنهاد شده است. این کتاب اثر برگزیده کنگره ملی عاشوراپژوهی است و به قلم حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی و توسط انتشارات هاتف منتشر شده و با تخفیف به سازمان ها و نهادهای فرهنگی به مبلغ 15000 تومان به فروش می رسد.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند از طریق: فروشگاه شماره ۱: خیابان آزادی ـ بازارچـه سراب ـ پـاساژ امیـر، تلفن: ۲۲۵۵۲۰۰ ـ ۲۲۵۳۹۲۸ ـ ۲۲۲۱۵۹۷، فروشگاه شماره ۲: خیابان امام خمینی ـ مقابل آموزش و پرورش کل، نبش سجادی ۶ ـ تلفن: ۲۲۲۰۳۴۸ ـ ۲۲۵۰۷۳۸، مرکز پخش تهران: خیابان انقـلاب ـ خیابان فـروردین ـ کوچه بهشت آیین ـ پلاک ۷، تلفن: ۶۹۶۲۹۵۹ ـ ۶۴۱۵۴۲۰ اقدام به خرید این کتاب کنند.

عاشورا برای عاشورا

ارسال نظرات