۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۱۴۹۷۶
در دانشگاه مازندران برگزار شد؛

نشست علمی اربعین و ارتباطات فرهنگی و میان فرهنگی

نشست علمی اربعین و ارتباطات فرهنگی و میان فرهنگی
مازندران - نشست علمی اربعین و ارتباطات فرهنگی و میان فرهنگی به همت دانشگاه مازندران، اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران و بنیاد بین المللی اربعین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام شریف تبار مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، امروز در نشست علمی اربعین و ارتباطات فرهنگی و میان فرهنگی گفت: آنچه که امروز در مسیر اربعین بسیار مهم و اثرگذار است بحث مهم ارتباط روز افزون در عرصه ارتباطات فرهنگی و میان فرهنگی است.

وی « انا من حسین» را شعار اربعین امسال عنوان کرد و با بیان این که این عنوان به معنای اشتراک و شباهت داشتن با سیدالشهدا در حوزه فکر عقیده و عمل و مرام است، افزود: این سرخط باید مورد دقت و عنایت همه دوستداران اهل بیت(ع) واقع شود.

حجت الاسلام شریف تبار با بیان جمله معروف امام حسین(ع) إن کانَ دین مُحَمَّداً لَمْ یَستَقِم الَّا بِقَتلی فَیاسُیُوف خُذینی بیان داشت: این جمله یعنی وجود پیامبر اکرم(ص) و سیره آن حضرت در وجود امام حسین(ع) استمرار یافته است و سیدالشهدا نگهبان دین پیامبر و حافظ این مسیر خواهد بود به همین دلیل شهادت او گسترش و بقای دین خواهد بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با تاکید بر ایجاد زمینه های فرهنگی بیشتر در اربعین، تصریح کرد: امروز جامعه نخبگانی و فعالان فرهنگی دولت هم با توجه به مؤلفه های ارتباطات فرهنگی مبتنی بر اعتقادات مذهبی و پیشینه های تاریخی و قومیتی مشترک می‌توانند زنده واحیا کننده اسلام ناب بوده و درخروش جریان مردمی در پیاده روی اربعین استمرار بخش طریق مستقیم الهی باشند.

حجت الاسلام مستقیمان، مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه مازندران نیز در این جلسه با تقدیر از ملت بزرگ عراق در پذیرایی ویژه ایام اربعین از زائرین به خصوص ایرانی ها، بیان داشت: شعار امسال و «انا من حسین» در واقع همان همراهی با سیدالشهدا در تداوم نهضت عاشورایی است .

وی ضمن اعلام آمادگی همکاری مشترک در زمینه های پژوهشی و علمی بین دانشگاه مازندران و دانشگاه های عراق، افزود: زبان و ادبیات منظوم و منشور یکی از اشتراک های دو کشور است.

ضیا الصافی، رییس دفتر موسسه بنیاد بین المللی اربعین در کربلای معلی نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: بنیاد اربعین همایش های متعددی را در خصوص اربعین و امام حسین(ع) در عراق و ایران برگزار کرد که آخرین همایش نیز با حضور اساتید دانشگاه ایران و عراق در دانشگاه اهل بیت(ع) کربلا برگزار شد.

وی در ادامه به مولفه های ارتباطات علمی و فرهنگی، همچون برگزاری نشست های مشترک متعدد گفتمانی اشاره کرد.

دکتر عبدالحسین نجم، معاون دانشگاه کربلا نیز ضمن تبریک عید غدیرخم و تقدیر از دانشگاه مازندران در برگزاری این نشست با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، زیارت اربعین را نمادی از تبلور وحدت ملت های مسلمان دانست.

پرفسور محمد زاهر، رییس مرکز پژوهش ها و مرکز فناوری در دانشگاه عراق نیز در این جلسه به روابط عمیق دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و بیان داشت: زیارت اربعین پس از سقوط صدام رونق و گسترش بسیار بیشتری پیدا کرد و به شکرانه نعمت اربعین، همکاری بسیار شایسته بین دو ملت شاهد بودیم .

این مقام علمی کشور عراق ضمن بیان این نکته که ایران و حرم امام رضا (ع) مرکز همبستگی شیعیان است، اظهار داشت: این رفتارهای فرهنگی متقابل در ایام اربعین امام حسین(ع) زمینه ساز تعمیق ارتباطات فرهنگی بین دو ملت است که بستر ساز فرهنگ جهانی امام زمان(عج) خواهد شد و بی شک به ایجاد مودت و محبت بین ملت ها و مسلمانان می انجامد.

خانم دکتر بشری هنون، استاد دانشگاه کشور عراق نیز با اشاره به فرصت گسترش گفتمان مناسب اربعینی در نشریات متنوع و متعدد علمی و پژوهشی دانشگاه های عراق، ادامه گفت: یکی از عرصه های ارتباطات علمی و فرهنگی اقدام مشترک در مجلات علمی از جمله مجله ای آستان مقدس حسینی دارد.

خانم پروفسور سادسه، استاد دانشگاه و نویسنده در خصوص آسیب ها و خرافات نیز در این نشست علمی با تاکید بر لزوم توجه به معرفی درست مکتب امام حسین(ع) تصریح کرد: نهضت امام حسین(ع) یک نهضت اصلاحی است و با منطق به پیروزی رسید حضرت زینب(س) کامل کننده نهضت امام حسین(ع) بود و همه ما اساتید جهت تقویت این مکتب و معرفی درست آن باید تلاش کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران نیز در این نشست با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص شکل دهی علمی و پژوهشی به مسأله اربعین از آمادگی این دانشگاه در خصوص ورود علمی به مسأله اربعین خبر داد./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات