۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۷۰۳۵۴۹

معضل کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران

معضل کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران
کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین در مسیر عبور از شهرری، کودکان این منطقه را در خود غرق می کند و متولیان امر پس از فوت هر کودک به تکاپو افتاده، جلسه تشکیل می‌دهند و بخشی از حاشیه کانال را ایمن سازی می‌کنند اما تا زمانی که طرح کاملی اجرا نشود، کانال مرگ همچنان کودکان را می‌بلعد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس از شهرری؛ نیاز گلی: کانالی در جنوب تهران که با بی‌رحمی تمام، کودکان این منطقه از پایتخت را می‌بلعد و پس از سال‌ها، انتظار ساکنان برای ایمن‌سازی نقاط حادثه خیز حاشیه این کانال ادامه دارد.

کانال انتقال آب ری-ورامین در روستاهای حاشیه جنوب پایتخت درحالی کودکان معصوم شهرری را به آغوش خود می‌کشد و به حیاتشان پایان می‌دهد که مسؤولان به دنبال مقصر می‌گردند و هر کدام به نحوی سعی دارند کم کاری را به گردن دیگری بیندازند و مهمترین علت ترک فعل را کمبود بودجه عنوان کنند.

خبر مرگ کودک ۸ ساله در روز پنجم اسفند ۱۴۰۰، خبر مرگ کودک ۱۲ ساله در روز یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰، خبر مرگ کودک ۴ ساله در روز بیست و نهم مرداد ۱۳۹۹ و خبر مرگ کودک ۵ ساله در روز شانزدهم مرداد ۱۳۹۹ نمونه‌ای از خبرهای دردناک شهرری طی دو سال اخیر است و بنا به اظهارات اهالی، پیش از اینها نیز بیش از ۵ کودک طی سال‌های اخیر در این کانال سقوط کرده و جان خود را از دست داده‌اند.

جان کودکان در روستاهای اطراف شهرری، قربانی اختلاف ادارات و دستگاه‌ها شده و با وجود تشکیل پرونده‌های قضایی و تاکید بر ایمن سازی کانال آب، هنوز شاهد تکرار این وقایع تلخ و تاثربرانگیز و در انتظار سرپوشیده کردن کانال مرگ هستیم.

کانال انتقال آب ری-ورامین نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان را نیز غرق می‌کند و حادثه سقوط در این کانال بسیار زیاد است که در اکثر آنها افراد گرفتار به وسیله نیروهای امدادی و یا افراد حاضر در صحنه نجات پیدا می‌کنند و حتی در موارد متعددی خودروها نیز به داخل این کانال سقوط کرده‌اند.

کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین سال ۱۳۶۰ مورد بهره برداری قرار گرفت و در دهه هفتاد پساب تولیدی این کانال به ۷ مترمرکعب در ثانیه رسید. بیشترین طول این کانال در شهرری قرار دارد که با گذشت زمان و افزایش جمعیت روستاها باعث شده امروز بخش‌هایی از آن در مجاورت مناطق مسکونی بدون حفاظ باقی بماند و جان اهالی به‌ویژه کودکان را به خطر بیندازد.

ایمن سازی و سرپوشیده کردن کانال انتقال آب ری-ورامین مطالبه بیش از سه دهه‌ای است که تاکنون انجام نشده اما طی دو سال گذشته که خبرهای سقوط و غرق شدن کودکان در این کانال، رسانه‌ای شده است، پیگیری‌ها از سوی مسؤولان متولی سرعت گرفته و به دنبال حل این مشکل بوده‌اند و در همین راستا سال گذشته بخشی از نقاط حادثه خیز در محدوده مسکونی را فنس کشی کردند اما هنوز طرح کامل و جامعی اجرا نشده و کانال مرگ همچنان قربانی می‌گیرد.

دادستان شهرستان ری در خصوص حادثه ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ امین‌آباد که یک کودک ۵ ساله با سقوط در کانال آب ری-ورامین جان خود را از دست داد، طبق صدور رأی اولیه، ۸۰ درصد آبیاری و زهکشی آب منطقه‌ای و ۲۰ درصد والدین کودک را به عنوان مقصر معرفی کرد.

اما با وجود تشکیل پرونده‌های قضایی و محکومیت‌ها، این داستان غم انگیز همچنان ادامه دارد و تاکنون همت بلندی برای ایمن سازی کانال مرگ انجام نگرفته است. در همین راستا، موضوع را از مسؤولان مربوطه پیگیری کرده‌ایم. 

آب منطقه‌ای تهران تاکنون طرح نداده است

حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری ضمن تسلیت به خانواده داغداری که پنجم اسفند ماه کودک خود را در حادثه سقوط به کانال انتقال آب از دست داده‌اند، اظهار کرد: متولی اصلی کانال خط انتقال آب تصفیه خانه جنوب تهران، شرکت آب منطقه‌ای تهران است که با توجه به حساسیت موضوع، فرمانداری ری و شهرداری تهران نیز برای ایمن سازی این مسیر آماده همکاری هستند. 

وی با اشاره به جلسات متعدد و پیگیری‌های انجام گرفته، گفت: حدود چهل روز پیش در آخرین جلسه‌ای که در رابطه با پیگیری این موضوع با حضور مسؤولان مربوطه در فرمانداری تشکیل شد، مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای تهران طرح پیشنهادی خود را ارائه دهد و فرمانداری نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور تخصیص داده است.  

فرماندار ویژه شهرستان ری ادامه داد: شهرداری و دهیاری‌ها چندین مرتبه در برخی نقاط حادثه خیز، ایمن سازی موقت انجام داده‌اند اما وقتی فعالیت‌ها بدون نظارت آب منطقه‌ای باشد، نسبت به اجرای فعالیت‌ها اعتراض می‌کنند لذا باید خودشان طرح دائمی و کاملی را با در نظر گرفتن نکات فنی و صرفه اقتصادی ارائه دهند.

 ایمن سازی کانال هفته آینده شروع می‌شود

محمد شهریاری مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری، اظهار کرد: کانال انتقال آب تصفیه خانه جنوب تهران به ورامین در دهه پنجاه احداث شده که در آن زمان شهرها توسعه نیافته بود اما اکنون با توسعه شهرها و روستاها، بخشی از بافت مسکونی در مجاورت این کانال قرار گرفته است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: طبق برنامه‌ای که داریم قرار است، دو هزار و ۲۵۰ متر در محدوده شهرک نظامی و خاورشهر طرح خود را ارائه دهیم که اعتبار آن از طریق فرمانداری ری، شهرداری منطقه ۲۰ و محل اعتبارات جاری شرکت آب منطقه‌ای تهران تامین خواهد شد.

شهریاری با بیان اینکه با تخصیص اعتبار ویژه می‌توانیم از هفته آینده تجهیز کارگاه و اجرای عملیات ایمن سازی را شروع کنیم، افزود: در تهران بیش از ۷۵۰ کیلومتر کانال آب وجود دارد که براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، ایمن سازی کانال‌های آب در محدوده شهر برعهده شهرداری‌ها بوده که پس از مکاتبه با ۲۴ شهرداری، بجز تعدادی اندک، اقدام جدی شاهد نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات نگهداری و تعمیرات شبکه‌های آبی را صرفا بابت ایمن سازی هزینه می‌کنیم ولی این حجم از عملیات اجرایی با این مبالغ امکان پذیر نیست ضمن آنکه طبق استانداردهای فنی باید کانال‌ها روباز باشد.

مقصر سقوط کودک در کانال، هفته آینده اعلام می‌شود

غلامرضا نوفرستی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ری، با اشاره به انجام تحقیقات کارشناسی در پرونده سقوط کودک در کانال آب اظهار کرد: پس از صدور دستور قضایی مبنی بر نتیجه پزشکی قانونی و نظر کارشناسی، قاضی، شعبه و بازپرس ویژه‌ای برای رسیدگی به این موضوع اختصاص‌ یافته تا با قاطعیت بر اساس نظر کارشناسی اعلام نظر کند و برخورد قانونی انجام گیرد.

وی گفت: صورت‌جلسات، مصوبات و گردش کار جلسات اخیر در زمینه ایمن‌سازی کانال ری-ورامین جمع‌آوری‌ شده و پس از بررسی لازم دادستانی در زمینه ایمن‌سازی و دستگاه‌های موظف ورود می‌کند و مسؤولان دستگاه‌هایی که در این زمینه کم کاری کردند به دادستانی احضار خواهند شد و باید پاسخگو باشند.

دادستان شهرستان ری تصریح کرد: فرجه قانونی برای اعلام نظر کارشناسی حداقل یک هفته و حداکثر یک ماه است که با توجه به اهمیت این موضوع درخواست کردیم که اعلام نظر کارشناسی در این زمینه تا حداقل زمان ممکن اعلام شود که این زمان یک هفته می‌باشد.

نامه نماینده مجلس به وزیر نیرو

سیدعلی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: پس از غرق شدن یک کودک در کانال آب ری-ورامین، طی نامه‌ای از وزیر نیرو درخواست کردم برای جلوگیری از حوادث مشابه، به این موضوع رسیدگی و مشکل نبود حفاظ کانال را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در ۳۵ سال گذشته اقدامی نشده است، گفت: طی یکسال اخیر با جلسات و پیگیری‌های متعدد تلاش کردم تا مسؤولان آب وزارتخانه را مجاب به سرپوشیده کردن کانال انتقال آب ری ـ ورامین در محدوده عباس آباد و خاورشهر کنم، اما هنوز هم این کانال قربانی می‌گیرد.

یزدیخواه با بیان اینکه از نظر قانونی، ایمن سازی کانال وظیفه آب منطقه‌ای است، تصریح کرد: طی جلسات متعددی که برگزار شده است، پیشنهاد اینکه این پساب از داخل لوله منتقل شود، مطرح بود که به دلیل اختلاف ارتفاع انجام نشد و مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران قول داده است که تا هفته آینده طرح خود را ارائه دهد.

جعفر شربیانی رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری ضمن اظهار تاسف از جان باختن یک کودک در کانال انتقال آب ری-ورامین واقع در عباس آباد شهرری اظهار کرد: متاسفانه در این کانال چند مورد حادثه مشابه را شاهد بودیم همچنین بوی بد این کانال همیشه باعث آزار و اذیت ساکنان محله عباس آباد می‌شود که وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه، در رفع مشکلات این کانال کوتاهی کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه یادآور شد: حدود دو ماه پیش در صحن علنی شورای شهر تهران به این مشکل اشاره کردم و از وزیر نیرو برای رفع آن درخواست کردم، که از رسانه ملی نیز پخش شد اما اقدامی انجام نگرفت.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری ادامه داد: ۷۵۰ متر از کانال انتقال آب ری-ورامین در محله عباس آباد در مجاورت منازل مسکونی قرار دارد که فرمانداری ری و شهرداری مناطق ۲۰ و ۱۵ تهران برای تامین بودجه پای کار آمده‌اند اما مدیرعامل وقت آب منطقه‌ای تهران نسبت به موضوع بی‌تفاوت بود.

دستگاه قضایی باید با مقصرین برخورد کند

شربیانی با بیان اینکه برای این موضوع دو امر لازم است، تاکید کرد: ابتدا دستگاه قضایی باید برخورد شدید، عبرت آمیز، جدی و متناسب با مرگ یک انسان انجام دهد طوری که جریان مرگ امیرعلی‌ها در کانال آب درس عبرت برای تمام دستگاه‌های کم‌کار شود و سپس نسبت به سرپوشیده کردن کانال اقدام شود.

آب منطقه‌ای، نبود اعتبار را مطرح می‌کند

آمنه شب کوکا بخشدار مرکزی ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری، اظهار کرد: جلسات متعددی در خصوص حصارکشی کانال ری - ورامین با مسئولان شرکت آب منطقه ای تهران داشتیم ولی هنوز طرح مشخصی برای ایمن سازی در محدوده این کانال از سوی این اداره ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه براساس توافقات انجام گرفته فرمانداری شهرستان ری بخشی از هزینه‌های اجرای طرح ایمن سازی حریم ری - ورامین را تامین می‌کند، گفت: با این حال هنوز شرکت آب منطقه‌ای در خصوص ایمن سازی، نبود اعتبارات لازم را مطرح می‌کند.

بخشدار مرکزی ری بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای در سال‌های گذشته فنس کشی این کانال توسط دهیاری امین آباد را تجاوز به حریم کانال عنوان کرد و مجوز این فعالیت را صادر نکرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی حاشیه کانال ری - ورامین به هیچ عنوان خوب نیست و اگر به همین شکل باقی بماند در آینده نیز شاهد این اتفاقات تلخ خواهیم بود.

مرگ چند کودک عزم مسوولان را به جوشش می‌آورد؟

کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین به دلیل عدم ایمن سازی در مناطق مسکونی، همچنان قربانی می‌گیرد و کودکان و بزرگسالان، بی هیچ گناهی در این کانال سقوط می‌کنند. این بار که چهارمین کودک طی دو سال اخیر قربانی اهمال کاری شده است، مسؤولان عزم خود را جزم کرده‌اند تا ایمن سازی نقاط حادثه خیز در بافت مسکونی را انجام دهند و دادستان ری نیز از اعلام مقصر در هفته آینده خبر داده است.

پس از تراژدی ادامه‌دار جان‌دادن کودکان در کانال مرگ جنوب پایتخت، باید ببینیم عزم مسؤولان به جوشش می‌آید؟ و انتظار اهالی برای اقدامات ایمن‌سازی پایان می‌یابد؟ یا اینکه باید شاهد تکرار داستان تلخ سقوط و مرگ کودکان باشیم؟

ارسال نظرات