۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۰۳۵۰۷
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد مطرح کرد؛

«شب های پیشاور»؛ نشانگر هنر مناظره مرحوم سلطان الواعظین

«شب های پیشاور»؛ نشانگر هنر مناظره مرحوم سلطان الواعظین
استاد حوزه علمیه به تبیین ابعاد مختلف شخصیت مرحوم آیت الله سلطان الواعظین پرداخت و گفت: شب‌های پیشاور شاهد صدقی بر این موفقیت و هنر مناظره ایشان است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت السلام والمسلمین نظری منفرد در سومین همایش بیدارگران  که به مناسبت نکوداشت مرحوم آیت الله سلطان الواعظین پیش ازظهر امروز در سالن همایش های غدیر برگزار شد، گفت: عمل و سیره اهل بیت(ع) نشان می دهد که فن مناظره بدون اینکه هتک و بی حرمتی باشد، پذیرفته شده است.

وی با اشاره به هنر مناظره اظهار داشت: مناظره دو امر مهم و محوری را نیاز دارد، اول داشتن سرمایه علمی است، بدون آن نمی توان مناظره کرد و امر دیگر هنر مناظره است که چگونه با خصم در مناظره وارد شود و گقدر به او اجازه سخن بدهد.

استاد حوزه علمیه با بیان واقعه تاریخی مناظره هشام بن حکم عنوان کرد: هشام بن حکم از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام و اهل مناظره بود، هشام در بغداد در زمان هارون الرشید مناظره ای دارد که آنقدر برای هارون گران تمام شد که موجب هجرت هشام از بغداد به سمت کوفه شد، هارون زبان هشام را از صد نیرو برای خود کشنده تر می دانست.

حجت الاسلام نظری منفرد شب های پیشاور را شاهدی بر هنر مناظره سلطان الواعظین دانست و تصریح کرد: مرحوم سلطان‌الواعظین در مناظره انسان موفقی بود که آثار ایشان از جمله شب‌های پیشاور شاهد صدقی بر این امر است.

وی با بیان خاطره ای از سلطان الواعظین و بوسیدن پیکر حذیفه بن یمان اظهار کرد: شخصی برای من نقل می‌کرد که از خود سلطان‌الواعظین آن را شنیده است، که در یکی از سفرهای ایشان به بغداد در حدود ۷۰ سال پیش، در جریان طغیان رود دجله در شهر مدائن، قبر حذیفه‌ بن یمان خراب می‌شود، اما جسد وی پس از قرن‌ها سالم مانده است و زمانی که سلطان‌الواعظین از این موضوع مطلع می‌شود به آنجا رفته و جسد را پیش از به خاک سپردن مشاهده می‌کند و می‌گوید این لب‌ها دستان پیامبر(ص) را بوسه زده است، بنابرابن خم می‌شود و جسد حذیفه‌ بن یمان را می‌بوسد.

ارسال نظرات