۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۷۰۲۹۵۰
به همت انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد:

فلسفه ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة

فلسفه ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة
فلسفه ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة» کتابی است که بر اساس کتاب حکمت صدرایی به منظور تسهیل کار طالبان علم که قصد تحصیل و تدریس شواهد الربوبیه را دارندتنظیم شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، چاپ اول کتاب «فلسفه ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة»که در سه جلد توسط حجت الاسلام حسن معلمی تألیف شده است به همت انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد.

«فلسفه ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة» کتابی است که بر اساس کتاب حکمت صدرایی (که قبلاً توسط نویسنده محترم تألیف شده) تنظیم شده است به منظور تسهیل کار طلاب و دانشجویان و اساتیدی که قصد تحصیل و تدریس شواهد الربوبیه را دارند.

توضیح 

در کتاب حکمت صدرایی که در پنج جلد به نگارش در آمده امور زیر ارائه شده است:

  1.  توضیح و شرح متن شواهد؛
  2.  برجسته کردن استدلال‌های متن شواهد؛
  3.  برجسته کردن مقدمات هر دیدگاه و شرح آنها با استفاده از کتب دیگر ملاصدرا یا فلاسفه دیگر
  4.  بررسی دیدگاه فلاسفه «مشاء»، «اشراق»،«عرفا» و «متکلمین» در موارد مختلف و سابقه تاریخی بحث؛
  5.  نقد و بررسی‌های عبارات فلاسفه و ملاصدرا در موارد مختلف و ارائه عین عبارات قوم جهت شفاف شدن مطلب؛
  6.  ارائه عبارات مختلف «ِملاصدرا»، «ابن‌سینا»، «شیخ اشراق»، «علامه طباطبایی» و شاگردان ایشان و در مواردی متکلمین، جهت در دسترس بودن عبارات برای محقّق و پژوهشگر و اساتید و حتی دانشجویان و طلاب، تا بتوانند داوری صحیحی نسبت به نقد و بررسی مطالب داشته باشند؛
  7.  کتاب با این وصف را می‌توان «من لا یحضره الحکیم» نامید؛ ازاین‌رو، برای همه جویندگان فلسفه مفید و راهگشاست، ولی می‌توان گفت در درجه اول برای محققین و پژوهشگران و در درجه دوم برای اساتید و در درجه سوم برای طلاب و دانشجویان، سودمند خواهد بود و به دلیل مبسوط بودن، در مواردی برای طلاب و دانشجویان سهل‌الوصول نیست. ازاین‌رو به پیشنهاد بعضی از مخاطبین تصمیم بر آن شد که یک شرح یک جلدی و بدون متن عربی و فقط توضیح و شرح و شکل استدلال‌ها و اشاره به نقد در پاورقی تهیه گردد و تفصیل مباحث به پنج جلد حکمت صدرایی ارجاع شود.

ولی وجود شرح یک جلدی هنوز جای خالی یک شرح نیمه مبسوط را پر نکرده بود، از این رو بنابراین شد که با حذف اکثر عبارات و متون قوم و اکتفاء به شرح و متن و پاورقی‌های متن به همراه نکات ضروری و نقد و بررسی مدعیات فیلسوفان و ملاصدرا، شرح نیمه مبسوطی در سه جلد تهیه گردد و «فلسفه ملاصدرا» در واقع برای این مقصود آماده شد و در شرح نیمه مبسوط حاضر از مطالب حکمت صدرایی چیزی حذف نشد مگر عبارات و متون قوم که در تأیید مطالب مطرح شده ارائه شده بود و به جای آن آدرس دقیق عبارات در پاورقی ارائه گردید.

فلسفه ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة

در کتاب فلسفه ملاصدرا موارد ذیل گنجانده شده است:

شرح فارسی متن وجود دارد، استدلال‌ها همه برجسته شده است، مقدمات براهین برجسته شده است، مطالب قوم به طور خلاصه بدون عبارت مستقیم و با آدرس دقیق مشخص شده است، نقد و بررسی صورت گرفته است و بعضاً مطالب قوم تکمیل شده است، مطالب فیلسوفان مشاء و اشراق و حکمت متعالیه در کتب دیگر و سیر تاریخی در مواردی مطرح شده است، متن عربی همراه با پاورقی‌های راهگشایی از مرحوم سبزواری، مرحوم مصلح و نگارنده ارائه شده است.

علاقمندان جهت خرید کتاب به مجتمع ناشران واحد 104 مراجعه کنند

ارسال نظرات