۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۹۴۰۰۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان:

رسانه ها رصدگر فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها باشند / نقش رسانه در ترویج فرهنگ

رسانه ها رصدگر فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها باشند / نقش رسانه در ترویج فرهنگ
اصفهان _ حجت الاسلام معتمدی گفت: بخش عمده مجریان مسائل فرهنگی مردم هستند و رسانه‌ها نقشی مهم در عرصه فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ عمومی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته فرهنگی عمومی، با اشاره به نقش و اثرگذاری فرهنگ عمومی در جامعه نسبت به گذشته، گفت: ضرورت هماهنگی بین مسؤولان، کارشناسان و نظریه پردازان حوزه فرهنگ بیش از گذشته احساس می‌شود، باید در راستای اقتضائات زمان سیاستگذاری ها و برنامه ریزی‌ها انجام بشود.

وی تشکیل شورای فرهنگ عمومی را مؤید جایگاه فرهنگ در سطح جامعه قلمداد کرد و افزود: یکی از تعبیراتی که رهبر انقلاب در خصوص فرهنگ دارند این است که فرهنگ مثل هوا است، این تعبیر نشان دهنده اهمیت مسأله فرهنگ در کشور است. زیربنای هر توسعه‌ای مسأله فرهنگ و توسعه فرهنگی است و هر تکنولوژی نیازمند ایجاد فرهنگ استفاده از آن تکنولوژی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هر توسعه و خدماتی که قرار است در سطح جامعه به مردم ارائه بشود نیازمند توسعه فرهنگی است و باید پیوست فرهنگی همه طرح‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌ها به خوبی و با دقت و کار کارشناسی در نظر گرفته بشود.

مردم مجریان فرهنگی جامعه هستند

وی عزم ملی در حوزه فرهنگ را نیاز امروز کشور دانست و تصریح کرد: بخش عمده مجریان مسائل فرهنگی مردم هستند که باید نسبت به سیاست‌های فرهنگی و اصلاحات مورد نیاز در حوزه فرهنگ عمومی آگاه بشوند، در این بین رسانه‌ها نقشی مهم و پررنگ در عرصه فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ عمومی دارند، در حوزه فرهنگ عمومی باید ایفای نقش رسانه‌ها به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد، اساسا باید دید چقدر رسانه‌ها دغدغه فرهنگ عمومی دارند و چقدر رصد درستی نسبت به این موضوع خواهند داشت.

حجت الاسلام معتمدی با بیان اینکه هر سازمان و نهادی موظف است در خصوص ارتقا نقش فرهنگ عمومی ایفای نقش کند، اظهار کرد: نقش رسانه‌ها در ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی بسیار مهم و سازنده است، رسانه‌ها می‌توانند در برطرف کردن ناهنجاری‌ها و مشکلات فرهنگی اثرگذاری ویژه داشته باشند و مأموریت حساس و مهم خود را در این عرصه با قوت و دستاوردهای چشمگیر پیش ببرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید نقش مهدویت در رسانه‌ها پررنگ بشود، عنوان کرد: ریشه همه بدبختی‌های بشریت و همه گناهان و فسادها دروغ است و اگر این برای مردم تبیین بشود و رسانه‌ها در این زمینه نقش آفرینی کنند بسیاری از مشکلات جامعه در عرصه ایجاد و اصلاح فرهنگ عمومی برطرف خواهد شد و این موضوع بسیار سازنده است. لازم است به صورت روزانه رسانه‌ها به مسأله فرهنگ عمومی و موضوعات و مصادیق فرهنگ عمومی با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب نظران بپردازند.

رسانه ها رصدگر فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها باشند

وی بر ضرورت رصد مأموریت‌ها، عملکردهای دستگاه‌ها و کمبود و کاستی‌های جامعه از سوی رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: مطالبه رسانه‌ها در حوزه فرهنگ عمومی باید زیاد باشد، رسانه باید میزان آشنایی مردم با فرهنگ عمومی و مبانی فرهنگی را به درستی رصد کند و این گفتگوها باید در جامعه پیش بیاید تا شاهد رشد و اصلاح فرهنگی در سطح کشور باشیم، رسانه می‌تواند موضوعاتی را در جامعه مطرح کند که گفتگوهای سطح جامعه را جهت دهی کرده و خروجی و دستاوردهای آن را رصد و به دستگاه‌ها و مسؤولان ارائه بدهد.

حجت الاسلام معتمدی با بیان اینکه برای تحلیل و ارزیابی فرهنگ عمومی نیازمند شاخص هستیم، تصریح کرد: شناسایی و سنجش استعدادها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی از جمله وظایف شورای فرهنگ عمومی است تا بتواند برای اصلاح ساختار فرهنگی جامعه مأموریت‌ها را تعریف کند و میزان تحقق این مهم باید مورد بررسی قرار بگیرد. نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اصلاح و ارتقا فرهنگ عمومی از دیگر وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور، استان و شهرستان‌ها است.

ضعف همراهی مسؤولان با شورای فرهنگ عمومی در شهرستانها

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رییس شورای فرهنگ عمومی در استان نماینده ولی فقیه در استان و در شهرستان‌ها امام جمعه است، اگرچه در سطح استانی هم افزایی خوبی وجود دارد اما در برخی شهرستان‌ها شاهد هستیم این همراهی و هم افزایی وجود ندارد، متاسفانه برخی مسؤولان در شهرستان‌ها آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی را مطالعه نکرده و از آن بی اطلاع هستند و این درحالی است که برنامه‌ها و پایش‌ها و رصد اطلاعات در خصوص فرهنگ عمومی باید مطابق آیین نامه پیش برود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت توجه شورای فرهنگ عمومی به فعالیت رسانه‌ها در عرصه فرهنگ عمومی اظهار کرد: در پایان سال فعالیت رسانه‌ها در زمینه فرهنگ عمومی ارزیابی و رسانه‌های برتر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و این سرلوحه اقدامات شورای فرهنگ عمومی در سال آینده نیز خواهد بود و این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای برای توجه بیشتر رسانه‌ها به فرهنگ عمومی باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی عالی‌ترین و برترین شورا در حوزه فرهنگی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها است که قابل ادغام با هیچ مجموعه و نهاد فرهنگی نیست، مصوبات این شورا پس از تأیید از سوی شورا توسط استاندار و یا فرماندار به دستگاه‌ها ابلاغ و حکم قانون را دارد. استان اصفهان از جمله استانهای برتر کشور در حوزه فرهنگ عمومی و فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی است.

حجت الاسلام معتمدی از تشکیل کارگروه توسعه قرآنی ذیل شورای فرهنگی عمومی استان اصفهان خبرداد و تصریح کرد: کارگروه انقلاب اسلامی، کارگروه رسانه و فضای مجازی، کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست، کارگروه غنی سازی اوقات فراغت، تربیت و تندرستی و تفریح سالم، کارگروه فرهنگی و هنری و کارگروه اجتماعی، سلامت و خانواده از کارگروه‌های مهمی است که ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده و رؤسای آنها گزارشات نهایی و در حقیقت خروجی خود را در صحن علنی شورای فرهنگ عمومی ارائه می‌دهند و ما باید نقش فرهنگ عمومی را در این شورا افزایش بدهیم.

وی پیرامون حضور اصحاب رسانه در صحن علنی شورای فرهنگ عمومی، خاطرنشان کرد: آیین نامه شورای فرهنگ عمومی پیش بینی کرده که یک نفر از ارباب جراید استان به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد و تأیید شورا در این شورا حضور داشته باشد و حق رأی دارد، برای پوشش خبری جلسه صداوسیما به عنوان رسانه عمومی و خبرگزاری ایرنا به عنوان رسانه رسمی جمهوری اسلامی در شورای فرهنگ عمومی حضور دارند. شورای اطلاع رسانی ظرفیت مهمی است که رویکرد ما این است که در هر جلسه‌ای تعدادی از رسانه‌ها را دعوت و از دیدگاه آنها استفاده و ظرفیت‌های این رسانه‌ها در این جلسه معرفی بشود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: تربیت از دوران کودکی و حتی در دوران جنینی آغاز می‌شود، در حالت ملموس‌ترین تربیت از زمان تولد نوزاد آغاز خواهد شد و در رفتارهای کودک تربیت خود را نشان خواهد داد و لازم است ارتباط و کارکرد بیشتر مسائل مربوط به حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته شود و شورای فرهنگ عمومی باید در این بستر مأموریت‌هایی برای آموزش و پرورش در نظر بگیرد./1304/پ202/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
بقدرت رساندن فرومایگان فرودست تحت عنوان پابرهنه بدلیل شرکت فعال در دوران انقلاب یا جنگ، موجب اشراف روابط و ملاحظات سیاسی و سیاست زدگی تمام امور اداری و اجتماعی و اقتصادی وگسترش بی قانونی و هرج و مرج و اتش به اختیاری رده های مختلف مسئولیتها شده و جامعه را در سراشیب بی اخلاقی و بی اعتقادی سوق میدهد.
0
0