۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۷۶۲۹۰
حجت الاسلام کاشانی:

شیعیان با خون از کلیسای کاتولیک حمایت کردند

شیعیان با خون از کلیسای کاتولیک حمایت کردند
حجت الاسلام کاشانی گفت: در تاریخ ثبت شد که این شیعیان بودند که با خون خود کلیساهای مسیحی را هر چند به دست داعش ویران شده بود باز پس گرفته و به آنان بازگرداندند.

حجت الاسلام محمد کاشانی کارشناس ادیان و مدیرشبکه بین المللی سلطان در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار اخیر پاپ با آیت الله سیستانی و سابقه چنین دیدارهایی گفت: از زمان اهل بیت(ع) دیدارهای متعددی بین ائمه و سران ادیان صورت می گرفت و شاه بیت اینگونه تعاملات شاید مناظرات امام رضا (ع) با سران ادیان از جمله مسیحیت باشد.

این کارشناس مسیحیت بیان داشت: در بین حاکمان نیز این موضوع مطرح بوده و ملاقات ها و نامه‌نگاری‌های هم صورت گرفته است است که نمونه آن در سال 1190 بین پادشاه الجزایر و پاپ بود و نمونه ارتباطات مسیحیان با مسلمانان در سطح محلی را می‌توان در ارتباط مرحوم آقا نجفی اصفهانی با مسیحیان اصفهان یافت که در محلی به نام صفاخانه این گفت و گوها و مناظرات بین مسیحیان و مسلمانان صورت می گرفت من این مناظرات و گفت و گوها را مکتوب و به سراسر دنیا فرستاده می شد.

این کارشناس ادیان بیان داشت: آیات قرآن اهل کتاب را دعوت می کند تا بر روی مشترکات بین خود و مسلمانان اجتماع کنند و از جمله این مشترکات اخلاق و معنویت است و این دعوت به همزیستی در قرآن بر آن تأکید شده است.

وی ابراز داشت: در سخنان معصومین(ع) برهمزیستی مسالمت آمیزبا اهل کتاب و حفظ احترام آنان تأکید شده و ما اولین بیمه کار افتادگی تاریخ‌ را در مورد شخصی مسیحی داریم که وقتی پیر و نابینا شده بود و گدایی می کرد، امیرالمؤمنین(ع) دستور دادند تا از بیت المال نیازهای او برطرف شود.

وی افزود: این تعامل ها با ادیان مختلف از یک سو دستور دین ما بوده و از سوی دیگر نیاز امروز ماست. چرا که ما دشمنان مشترکی داریم. از سویی با آتئیست ها و بی خدایان مواجهیم، که دشمنان مشترک ما هستند و از سوی دیگر با جریانات افراطی روبرو هستیم و نیاز داریم تا از تجربه یکدیگر در این زمینه ها استفاده کنیم. دوستی منجر به قوی شدن جریان خداپرستی است و اگر چنین نکنیم جریانات افراطی تقویت می شوند و وقتی دشمن بی رحمی مانند داعش وجود دارد لازم است در مقابل این دشمن مشترک ائتلاف کنیم و دعوت به گفت و گو و صلح و آرامش داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: کاتولیک های مستقر در عراق از داعش آسیب زیادی دیدند و اینبار مسیحیان عراق با شیعه همنوا هستند. اما این در تاریخ ثبت شد که این شیعیان بودند که کلیساهای مسیحی را هر چند به دست داعش ویران شده بود باز پس گرفته و به آنان بازگرداند تا بتوانند دوباره در آنجا عبادت کنند. این حق را برای مسیحیان به رسمیت شناختند که مسیحیان حق دارند در کشوری که زندگی می‌کنند عبادتگاه های خود را داشته باشید و شیعیان برای دفاع از این حق شهید دادند و کاتولیک ها شاهد این رشادت‌ها و شهادت ها بودند.

وی با اشاره به سخنان برخی که مدعی هستنند که دلیل دیدار پاپ با آیت الله سیستانی غیر سیاسی بودن ایشان است گفت: کسانی که چنین اعتقادی دارند اطلاعات درستی از فضای بین الادیانی ندارند و از قضا پاپ چندین سال به دنبال سفر به ایران بود، اما شرایط آن فراهم نشد و اکنون که به عراق سفر کرده و با یک مرجع شیعه در عراق دیدار کرده است تضادی با منافع ما ندارد و این یک دوگانه سازی غیر واقعی است.

حجت الاسلام کاشانی افزود: این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که آیت الله سیستانی در عراق فقط رهبر شیعیان نیست، بلکه ایشان از اهل سنت نیز دفاع کرد و در حکم پدر مسیحیان و دیگر اقلیت های مذهبی وارد عمل شد و اینکه پاپ با آیت الله سیستانی دیدار می کند یک نقطه مثبت برای ماست و همانطور که برهم صالح مطرح کرد دیدار پاپ با ایشان دیدار با یک رهبر دینی بوده و فقط دیدار با یک رهبر شیعی نیست.

وی با اشاره به تلاش برخی برای ایجاد شکاف بین حوزه قم و نجف اظهار داشت: اینکه بخواهیم دیدار پاپ  را دلیل بر برتری حوزه نجف بدانیم اشتباه است چرا که چهل سال قبل از این علمای قم با سران مسیحیت دیدار داشته اند و حوزه قم و نجف همواره مقوم هم بوده و برخی از علمای نجف ریشه قمی و برخی  از علمای قم ریشه نجفی دارند./1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
احتمالا اینچنین است
Iran, Islamic Republic of
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
اون وقت بعضیا تو داخل کشور دنبال مذاکره با داعشن
آخه برادر من اگه ایستادگی دلیرمردان شیعی در سوریه و نبل الزهرا و بوکمال نبود الان مبی بایست شماها خونه خودتونو دو دستی تقدیم یک داعشی می دادین و خودتونم خدمتکارش میشدین.
0
0