۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۶۷۴۸۴۴
مدیر حوزه علمیه مازندران:

عدول روحانیت از اصل ساده زیستی، جامعه را با خسارت معنوی مواجه می کند

عدول روحانیت از اصل ساده زیستی، جامعه را با خسارت معنوی مواجه می کند
مازندران - حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی گفت: فاصله گرفتن روحانیت و طلاب از اصل ساده زیستی و زهد، خسارت های معنوی بسیاری برای فرد و همچنین جامعه اسلامی در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود ابوترابی، مدیر حوز علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، ساده زیستی را یکی از بارزترین ویژگی های رهبران الهی عنوان کرد و با بیان این که ائمه معصومین(ع) الگوی ساده زیستی و قناعت در جامعه اسلامی بودند، افزود: در طول تاریخ نیز راز موفقیت، رشد و بالندگی روحانیت در نظام اسلامی و عرصه تبلیغ دین نیز پاسداری از اصل سادگی در زندگی بوده است.

وی با بیان این که مردم، روحانیت را مظهر و نشانه اسلام در جامعه می دانند، افزود: به همین دلیل انتظار این است که همه ویژگی ها و شاخصه های اسلام ناب در اعمال، رفتار و گفتار روحانیت مشاهده شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که روحانیت باید اسوه و الگوی زهد، ساده زیستی، قناعت در جامعه باشد، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام به عنوان الگوی ساده زیستی، هم خودشان به این اصل پایبند بودند و هم دیگران را به قناعت و ساده زیستی دعوت می کردند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که روحیه تجمل گرایی و اسیر زرق و برق دنیا شدن با ساده زیستی سازگار نیست، ادامه داد: روحانیت به عنوان بخش مهمی از جامعه اسلامی که ارتباط تنگاتنگی با عموم مردم دارد باید زندگی او ههم سطح با مردم طبقات پایین جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با بیان این که در سیره ائمه معصومین(ع) ساده زیستی به عنوان یک ارزش والا یاد شده است، افزود: بی رغبتی به دنیا و برخورداری از زندگی ساده از جمله ویژگی های مهم روحانیت اصیل شیعه است چون بدون این ویژگی، روحانیت از ایفای رسالت واقعی خود بازخواهد ماند.

وی با اشاره به این که روحانیت در جایگاه رهبری فکری و معنوی جامعه اسلامی قرار دارد و به همین دلیل زهد و ساده زیستی در این مقام امری ضروری است، تصریح کرد: اصل و بنای کار طلبگی بی اعتنایی به زخارف دنیوی بوده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که علمای بزرگ دین در سایه همین زهد و ساده زیستی توانستند ضمن حفظ خود، ارزش های الهی را در جامعه نشر و گسترش دهند، خاطرنشان کرد: روحانیت بدون زهد و ساده زیستی از عمل به وظیفه خطیر خود که همان تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) است باز خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با تأکید براین که یکی از مهم ترین راه های نشر و گسترش دین و ارزش های الهی در جامعه، عمل به آن است، بیان داشت: روحانیت اگر می خواهد حرف و گفته هایش در جامعه اثرگذار باشد ابتدا خود باید به برخی اصول مبنایی نظیر زهد، ساده زیستی و دوری از خوی اشرافی گری پایبند باشد.

وی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دو رهبری دینی ساده زیست، پارسا و زاهد معرفی کرد و افزود: ساده زیستی، زهد و بی رغبتی به دنیا موجب عشق و ارادت وصف ناپذیری مردم به این شخصیت بزرگ جامعه اسلامی شده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که جهت گیری زندگی طلاب و روحانیت باید به سمت زهد باشد، ادامه داد: روحیه و تفکر اشرافی گری و تلاش برای بهره مندی از لذت های دنیوی با اصول و ارزش های دینی که روحانیت تبیین کننده آن در جامعه است سازگاری ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با بیان این که فاصله گرفتن روحانیت و طلاب از اصل ساده زیستی و زهد، خسارت های معنوی بسیاری برای فرد و همچنین جامعه اسلامی در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ساده زیستی و پرهیز از تفکر اشرافی گری یک ارزش والا است که فاصله گرفتن از آن، موجب کمرنگ شدن ارزش های معنوی و اخلاقی در جامعه خواهد شد./950/

ارسال نظرات