۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۷۰۶۰۰
آیت الله اعرافی در همایش همکاری علمی حوزه و دانشگاه:

باید رشته های جدید دانشی متناسب با نیاز روز جامعه در حوزه طراحی کنیم

باید رشته های جدید دانشی متناسب با نیاز روز جامعه در حوزه طراحی کنیم
مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: اگر نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صحیح می خواهیم باید زیر ساخت های علمی اش را فراهم کنیم و بدانیم این کار رسالت حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز در همایش «همکاری علمی حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی و تحول علوم انسانی» که به صورت مجازی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: برای پیشرفت در عرصه های مختلف نیازمند پیشرفت در قلمرو علم و دانش هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروز حوزه های علمیه و دانشگاه ها گام های بلندی در راستای پیشرفت قلروهای دانشی برداشته اند، ادامه داد: ما در این زمینه کارنامه درخشانی را از سوی حوزه های علمیه و دانشگاه ها شاهد هستیم؛ البته نقدهایی نیز وجود دارد، اما در یک نگاه کلی گام های بلندی در زمینه پیشرفت های علمی برداشته شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در زمینه تولید علم و فراورده های دانشی پرونده قابل قبولی را از سوی حوزه و دانشگاه شاهد هستیم، عنوان کرد: امروز حجم بالایی از تولیدات علمی را از سوی حوزه و دانشگاه در عرصه های مختلف علوم انسانی اسلامی شاهد هستیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ضمن تقدیر از تلاش های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه بازسازی علوم اسلامی اظهار کرد: امروز ما باید نگاه خود را در زمینه بازسازی علوم انسانی معطوف به نیازهای جامعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز باید به سوی علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی حرکت کنیم، افزود: در کنار بازسازی علوم انسانی باید علوم اسلامی مطرح در حوزه را نیز ارتقا بدهیم تا بتواند پاسخگوی نیاز روز جامعه بشری باشد.

آیت الله اعرافی به تبیین بایسته های بازسازی علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی پرداخت و عنوان کرد: علوم عقلی و تفکر فلسفی ما نیازمند تعمیق است، چراکه با همه عظمت خود پاسخگوی اسلامی سازی علوم انسانی نیست، بلکه باید آنها را امتداد بخشید و به سوی فلسفه های مضاف حرکت کرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: امروز گام های بلندی در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی برداشته شده و پژوهشگران بسیار ارزشمندی در این عرصه وجود دارند، اما باید دانست تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم به آن نقطه برسیم.

وی اضافه کرد: در درختواره دانشی حوزه های علمیه رشته های فلسفه های مضاف و حوزه های خاص عقلی ناظر به علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی طراحی شده و در حال پیگیری است، اما باید دایره کار را وسعت ببخشیم.

آیت الله اعرافی بر ضرورت حرکت حوزه در راستای به روز رسانی مباحث فقهی تأکید و بیان کرد: در زمینه های فقهی نیز امروز باید رشته های جدید دانشی متناسب با نیاز روز جامعه را طراحی و پایه ریزی کنیم؛ فقه اقتصاد، فقه خانواده، فقه سیاست، فقه تربیت، فقه اجتماعی، فقه هنر، فقه مدیریت، فقه تحولات و رفتارهای درونی انسان، فقه سلامت، فقه پزشکی، فقه شهرسازی و معماری، فقه رسانه و فضای مجازی و مواردی از این قبیل از جمله نیازهای فقهی روز است که باید با دیدگاه مقارن به آن بپردازیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بایسته های تحول و ایجاد توسعه در علم اصول فقه، تفسیر قرآن کریم و حدیث در راستای اسلامی سازی علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: بدون تعمیق مباحث فقهی، عقلی، فلسفی، کلامی، اصولی، تفسیری و حدیثی نمی توانیم به طور عمیق به سوی علوم انسانی اسلامی حرکت کنیم.

وی بر ضرورت حمایت مسؤولان از تلاش های علمی حوزه و دانشگاه در راستای تحول علوم انسانی بر مبنای آموزه های دینی تأکید و تصریح کرد: تلاش حوزه این است که در طراحی نظام آموزشی و پژوهشی و برنامه ریزی های خود به این مقولات بپردازد؛ الزامات دانشگاه نیز باید تبیین شود تا این دو نهاد در یک تعامل همه جانبه به مباحث عمقی بپردازند؛ اگر نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صحیح می خواهیم باید زیر ساخت های علمی اش را فراهم کنیم و بدانیم این کار رسالت حوزه و دانشگاه است؛ اسلامی سازی علوم انسانی در گرو دارا بودن از روح عمیق علمی و شجاعت انقلابی توأم با حکمت و درایت است./841/ج

ارسال نظرات