۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۵۵۲۱۹

انتقاد نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر ارشاد

انتقاد نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر ارشاد
امروز نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر ارشاد در عرصه عدم حمایت از پیام رسانه های داخلی، عدم توجه به مشکلات خبرنگاران و برخورد شعاری با آسیب فضای مجازی انتقاد کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امروز نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر ارشاد در عرصه عدم حمایت از پیام رسانه های  داخلی ، عدم توجه  مشکلات خبرنگاران و  بیمه خبرنگاری و برخورد شعاری با آسیب فضای مجازی انتقاد کردند.

حجت الاسلام نبویان: کارهای وزارت فرهنگ ما را در جوامع سکولار انجام می‌دهند

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (25 خرداد) در جلسه علنی و بعد از گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اگر ما واژه اسلامی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداریم، در جامع سکولار و غیردینی کاری غیر از ما انجام نمی‌دهند؛ آنها هم به فیلم و کتاب توجه می‌کنند.

وی افزود: مراد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از واژه فرهنگ چیست؛ این در حالی است که علما و بزرگان دینی این واژه را به اعتقاد و ارزش معنی می‌کنند.

حجت الاسلام نبویان تصریح کرد: وضع فضای مجازی با اعتقادات اسلامی منطبق نیست.

وی گفت: در حوزه ارزش‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توضیح دهد برای ساده‌زیستی و ترویج این تفکر و مقابله با اشرافیت که دولتمردان گرفتار آن شده‌اند، چه اقداماتی انجام داده است، ضمن اینکه این وزارتخانه باری مقابله با تفکرات غربی چه کرده است؟

حجت الاسلام نبویان خاطرنشان کرد:‌شما در تقویت انقلاب اسلامی و در حوزه هنر چه اقدامی را انجام داده‌اید؟ مگر نباید تمام بودجه‌های فرهنگی در این وزارتخانه برای نیروهای انقلابی خرج شود؛ اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انقلاب اسلامی باید تمامی بودجه‌ها را برای ترویج این فرهنگ هزینه کند؟ این در حالی است که ما شاهد آن هستیم که جشنواره عمار از سوی این وزارتخانه تحریم شده است.

 این نماینده مجلس گفت: وضعیت فیلم‌های به نمایش درآمده به هیچ وجه خوب نیست، حتی شما اجازه نمی‌دهید خانواده‌هایتان این فیلم‌ها را هم نگاه کنند.

وی گفت: در جامع سکولار هم به کتابخانه‌های عمومی توجه می‌شود.

حجت الاسلام نبویان در پایان خاطرنشان کرد: برای فرهنگ به معنای اعتقادات و ارزش‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توضیح دهد که چه کرده است؟

نماینده میبد: برخورد شعاری با آسیب فضای مجازی/ متولیان فرهنگ هم‌افزایی ندارند

سیدجلیل میرمحمدی در جریان گزارش وزیر ارشاد در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 25 خرداد 99) گفت: مشکل جدی که ما امروز در سطح کشور با آن مواجه هستیم عدم حمایت جدی از نهادهای مردمی است که در فعالیت‌های قرآنی مشغول به کار هستند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس اظهار داشت: ‌متاسفانه برنامه مدون و خوبی برای حمایت از این فعالیت‌ها وجود ندارد  به گونه‌ای که این نهادهای مردمی برای فعالیت‌های حداقلی خود با مشکلات بسیار ساده در حوزه اعتباری مواجه هستند.

وی افزود:درخواست ما این است که برای رفع این مشکل به طور جد اقداماتی صورت گیرد.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی فضای مجازی لجام گسیخته‌ای است که امروز خانواده‌ها را مورد حمله خود قرار داده و ضرورت دارد یک تدبیر اساسی برای این موضوع اندیشیده شود و رفع این مشکل از جانب مسئولان مربوطه جنبه شعاری دارد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس اظهار داشت: در این ماجرا نه کرامت خانواده‌ها حفظ می‌شود و نه جوانان محفوظ می‌مانند. شرایط ویژه‌ای که برای این موضوع وجود دارد متاسفانه نگران کننده است و همه دلسوزان نظام هم برای این قصه جدا نگران هستند.

وی افزود: موضوع بعد عدم هماهنگی و هم افزایی بین نهادهایی است که متولی فرهنگ در کشور هستند. متاسفانه هر کسی راه خود را می‌رود و این باعث شده خروجی کار در حوزه فرهنگ خروجی مناسبی نباشد.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: در مورد جمعیت ومسائل جمعیتی که بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند متاسفانه برنامه مدونی که خروجی مناسبی در این زمینه داشته باشد از مسئولان امر دیده نمی‌شود و شرایط به گونه‌ای است که همه در این زمینه احساس خطر می‌کنند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس اظهار داشت: در حوزه سرانه کتابخوانی و سرانه کتابخانه‌ها در کشور شرایط مساعدی وجود ندارد؛ باید برای کتابداران به طور ویژه نگاه خاصی وجود داشته باشد تا این قشر هم بتواند با انگیزه کار خود را انجام دهد.

قادری: وزارت ارشاد سیاست مشخصی در مورد بیمه خبرنگاران نداشته است

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 25 خرداد) در جریان گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس در صحن علنی مجلس اظهار داشت: انتظار داشتیم وزیر شاخص‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کند که وضعیت ما در زمینه فرهنگ و هنر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان دهد و بگویند که در دولت یازدهم و دوازدهم کجا بودیم و به کجا رسیدید که متأسفانه شاخصی ارائه نشد و حرف‌های کلی چیزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌رساند.

وی افزود: در زمینه حمایت از نهاد خانواده و تشویق به ازدواج که بحث روز جامعه ما است و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، متأسفانه وزارت ارشاد منفعلانه عمل کرده است و تا به حال هیچ سیاستی از ناحیه وزارتخانه ندیدیم که در بخش تبلیغی و تشویقی ورود پیدا کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد وزارت ارشاد در زمینه فضای مجازی نیز گفت: در فضای مجازی چه کسی باید خلاء‌ها و کاستی‌های قانونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پر کند؟ علی رغم رشد سریع در فضای مجازی و امکان و فرصتی که در فضای مجازی وجود دارد، چه کسی باید کاستی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پر کند و وزارت ارشاد چه کاری انجام داده است؟

وی به حمایت از کانون‌های فرهنگی مساجد اشاره و تصریح کرد: در جامعه‌ای که ادعای دینی بودن دارد و دولت آن معتقد و باورمند است چرا نباید از مساجد حمایت شود و کانون‌ها در مساجد می‌توانند جوانان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترویج کنند. بنابراین چرا وزارت ارشاد از نظر کمک مالی از طریق دولت اقدامی نکرده است؟

قادری خاطرنشان کرد: مزیت نسبی ما بحث فیلم و سریال و کارهای فرهنگی هنری است که متأسفانه وزارت ارشاد از این امکان و فرصت برای سیاست‌گذاری استفاده نکرده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در شرایطی که سرمایه گذاری در حوزه هنری و فیلم و سریال می‌تواند درآمدزایی خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد، اما آن گونه که باید توجه نشده است. جایگاه کشور ما به عنوان ام القرای جهان اسلام است. بنابراین در بین کشورهای اسلامی می‌تواند حضور داشته باشد که البته وزارت ارشاد کار خاصی انجام نداده است.

وی از عدم حمایت وزارت ارشاد نسبت به رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های سالم انتقاد و تصریح کرد: منظور ما از رسانه‌هایی است که می‌خواهند سالم عمل کنند به دنبال لودگی و مسائل لهو و لعب نیستند که متأسفانه حمایت چندانی از سوی وزارت ارشاد نداشتند.

قادری با بیان این که وزارت ارشاد سیاست مشخصی در خصوص بیمه خبرنگار صورت نداده است، گفت: خبرنگاران پاسداران مرزهای شفافیت، اطلاع‌رسانی و پاسخگویی هستند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

انتقاد نماینده سبزوار به عدم حمایت وزارت ارشاد از پیام‌رسان‌های داخلی، جشنواره عمار و خبرنگاران

علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی امروز (25 خرداد) در جلسه علنی و در گزارش دولتمردان به نمایندگان اظهار داشت: متأسفانه انسجام فرهنگی در کشور وجود ندارد و ما شاهد از هم گسیختگی فرهنگی هستیم، ضمن اینکه دستگاه‌های فرهنگی زیادی هم در کشور وجود دارد.

وی افزود: اصل وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی و ممانعت از گسیختگی فرهنگی است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس تصریح کرد: خبرنگاری کمترین امنیت را در حوزه مشاغل دارد، لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه لازم را به بیمه و ارتقای امنیت شغلی آنها کند.

وی با بیان اینکه ساعت مطالعه و گسترش کتابخانه در کشور به خوبی مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد قرار نگرفته است، چرا که در شش شهرستان حوزه انتخابی من تعداد کتابخانه‌ها کم بود و در خیلی از آنها اصلا کتابخانه نداریم.

عنابستانی گفت: گسترش سینما باید در دستورکار وزارت فرهنگ باشد، این در حالی است که باید کیفیت تولیدات سینمایی را هم ارتقاء دهیم؛ متأسفانه در 6 شهرستان استان خراسان فقط یک سینما وجود دارد.

وی با انتقاد از اینکه حمایت دقیق و حساب‌شده‌ای از پیام‌رسان‌های داخلی صورت نگرفته گفت: وزارت فرهنگ حمایت لازم را از جشنواره عمار نداشته است.

وی گفت: فیلم‌ها و سریال‌های پخش‌شده در شبکه نمایش خانگی رها شده است و به نظر می‌رسد نظارتی بر آنها نیست و اگر هم نظارتی وجود دارد، غیر از اصول حاکم در کشور است.

وی با بیان اینکه سازمان حج با آنکه می‌دانست امکان لغو حج در سال جاری بالاست اما از مردم پول گرفته و عملاً مردم با وجود لغو حج، سرگردان شده و مشکلات اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند.

نماینده مجلس: بیمه خبرنگاران هر چه سریعتر انجام شود

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (25 خردادماه 99) پارلمان در جریان ارائه گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مشکلات بسیاری از جمله کمبود بودجه در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات که سالیان است به آن توجهی نشده، موضوع ارتقای چارت سازمانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در بسیاری از شهرستان ها ادارات ارشاد همچنان تحت نظر معاونت ویژه استاندار اداره می شوند.

چنارانی با تاکید بر اینکه ارتقای ادارات در سطح ملی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: از سوی دیگر ادارات ارشاد از کمبود تجهیزات رنج می برند که این مشکل نیز باید مورد توجه وزارت ارشاد قرار گیرد.

وی با تاکید بر ثبت رویدادها به عنوان یکی از اقدامات کلانی که در سال های اخیر به آن توجه شده تصریح کرد: 10 تیرماه سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور است و این روز باید ثبت شود. همچنین رویدادهای دیگری وجود دارد که ضبط آنها باید در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم نیشابور در ادامه عنوان کرد که در ارتباط با حقوق خبرنگاران، بیمه آنها باید هر چه سریعتر انجام شود، همچنین امور زیرساختی ثبت رسانه ها نیز فراهم شود تا اقدامات مرتبط با ثبت با سرعت بیشتری انجام شود.

چنارانی با اشاره به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص شهرهای خلاق گفت: نمایندگان در حوزه های انتخابیه فعالیت هایی دارند که می توان به عنوان درگاه بین المللی ثبت کرد و این می تواند گام بلندی برای تقویت گردشگری باشد.

انتقاد نماینده سنقر از مهر تائید وزارت ارشاد بر فیم‌هایی که اخلاق را زیر سؤال می‌برد

حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در جریان گزارش وزیر ارشاد به نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 25 خرداد 99) گفت: به نظر می‌رسد در بعضی از عرصه‌ها نیازمند بازنگری جدی در فعالیت‌های حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

نماینده مردم سنقر در مجلس اظهار داشت: در عرصه فرهنگ و هنر تدابیری که باید اندیشیده می‌شد سیر آن نزولی بوده تا اینکه بخواهد صعودی باشد و اصلاح این موضوع نیازمند آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سکاندار این کشتی جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کند و این یعنی وزارت ارشاد اسلامی از این دو عرصه جا مانده است.

وی افزود: نکته دیگر عدم نظارت کافی بر تولیدات هنر و سینماست. گاهی اوقات فیلم‌هایی تولید می‌شود نه اینکه فاخر نیست بلکه اخلاق را هم مورد هجمه قرار می‌دهد و با مهر تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌گیرند و در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شوند.

حجت الاسلام حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: در حوزه کتابخوانی به جایگاه واقعی خودمان نرسیده‌ایم و معلوم نیست برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد برای این موضوع چیست و معلوم نیست که برنامه وزارت ارشاد برای این موضوع چه بوده که ما نتوانسته‌ایم مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهیم.

نماینده مردم سنقر در مجلس اظهار داشت: موضوع بعدی عدم تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی است. رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ است که از حوزه فرهنگی وزارت فرهنگ جا مانده است.

وی افزود:‌در حوزه فرهنگی کار چشمگیری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم نمی‌خورد.این مسئله نیازمند آن است که برنامه‌های قرآنی از نو دیده شود. برنامه‌های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مغفول مانده است.

حجت الاسلام حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: باید برای پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی در شهرستان‌ها باید تلاشی صورت می‌گرفت تا به بهره‌برداری برسد که این مسئله تلاش وزیر ارشاد در هیأت دولت را می‌طلبد که کار به یک سرانجامی برسد.

نماینده مردم سنقر در مجلس اظهار داشت: به فریاد کتابداران و کتابخانه‌ها برسید که از حیث اعتبارات و وضعیت مناسبی ندارند. این بخش ظرفیت‌های خوبی برای ارائه خدمات دارند و این مسئله نیازمند تلاش و حمایت آقای وزیر در هیأت دولت است.

نماینده ساری: وظیفه وزارت ارشاد حمایت از آزادی بیان در نشریات و مطبوعات است

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 25 خرداد) در جلسه علنی و بعد از گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مستند به اصل 24 قانون اساسی اظهار داشت: این اصل تأکید می‌کند که نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند.

وی افزود: متأسفانه وزیر ارشاد و ناطقین جلسه امروز مجلس در مورد فضای امن در نشریات مطالبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام نکردند.

نماینده مردم ساری در مجلس تصریح کرد: از وزیر ارشاد می‌خواهد به این رسالت خود در قانون اساسی عمل کند.

بابایی کارنامی افزود: اگر به نماینده افکار عمومی که خبرنگاران هستند توجه لازم از سوی وزارت ارشاد صورت نگیرد عملا نمایندگان نمی‌توانند به وظایفشان عمل کنند./998/ت303/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات