۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۶۵۲۶۲۰
مدیر گروه نقد فرقه های نوظهور تبیین کرد؛

احتمال پوست اندازی جریان های معنوی نوظهور در پسا کرونا

احتمال پوست اندازی جریان های معنوی نوظهور در پسا کرونا
حجت الاسلام حاجی آقازاده با بیان این که معنویت های جدید فرد محور هستند نه عقیده محور از احتمال پوست اندازی این جریان هادر دوران پسا کرونا سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاجی آقازاده در نشست مجازی آینده معنویت انحرافی در پسا کرونا که به همت خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان این که کشت فرقه، در جامعه صورت می گیرد، اظهار کرد: بنابراین بهتر است برای رصد فرقه از جامعه شناسان نیز استفاده کرد.

مدیر گروه نقد فرقه های انحرافی با بیان این که بحران کرونا سخت ترین بحران در قرن اخیر است، اظهار کرد: حتی در جنگ جهانی دوم نیز بحرانی همانند کرونا وجود نداشته است؛ کرونا موجب شد تمامی کشور ها و همه اقشار درگیر شوند.

وی ادامه داد: درگیری حداکثری شامل حوزه دین و دین داری نیز می شود؛ زیرا برخی دین داران هم کارت زرد دریافت کرده اند؛ عمل گرایی موجب گرایش و اقبال مردم به معنویت شده و بازخورد حضور عملی یک طلبه در میدان مبارزه با کرونا با توصیه های معنوی مطرح شده برای مقابله با کرونا قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام حاجی آقازاده اضافه کرد: عمل گرایی دین در ماجرای شیوع کرونا اعم از برگزار نشدن جشن نیمه شعبان و پرداخت هزینه آن به فقرا همچنین برگزاری رزمایش همدلی مؤمنانه و مواسات موجب شد مردم به نهاد دین و مرجعیت بیشتر علاقه مند شوند و اگر این عمل گرایی ادامه پیدا کند در جذب مردم تأثیر فراوانی خواهد داشت.

وی با طرح سؤالی مبنی بر چیستی معنویت جدید گفت: در هر بحرانی رویکرد به معنویت افزایش پیدا می کند به عبارت دیگر پس از هر بحرانی نگاه الهیاتی خوابیده است و در کرونا نیز چنین موردی وجود دارد؛ فرقه ها در این گونه موارد بر شکست های روحی و روانی سرمایه گذاری می کنند زیرا فرقه بر خلاف دین، فرد محور است نه عقاید محور؛ بنابراین اکنون در حال مدیریت آینده است و شاید امروزه شکست خورده اما در آینده خود را به روز رسانی خواهد کرد.

مدیرگروه نقد فرقه های انحرافی ادامه داد: فرقه از تاثیرات آخرالزمانی، برداشت حداکثری خواهند داشت زیرا امروزه بشر اسیر یک ویروس است که می تواند برای خود یک نگاه آخرالزمانی ایجاد کند؛ همچنین فرقه ها به دلیل این که مسائلی همانند ایمن سازی بشر در مقابل بحران ها و وعده های درمانی، بازار دارند برای آنها سرمایه گذاری می کنند.

وی با بیان این که برای پسا کرونا باید عرصه ها را به درستی شناخت و آنها را بازتولید کرد، گفت: به عنوان مثال جریانی که برای کمک به فقرا رخ داد را اگر بتوان به عنوان یک سنت حفظ کرد بسیار تأثیر گذار خواهد بود؛ امروزه وضعیت اقتصادی در سخت ترین شکل است اما کمک به فقرا در اوج خودش قرار دارد آن هم از سوی نهادهای غیر حاکمیتی و غیر دولتی.

حجت الاسلام حاجی آقازاده با اشاره به نقش و جایگاه حوزه علمیه در مقابله با معنویت انحرافی اظهار کرد: بخشی از کتاب های حوزوی در آغاز راه، مربوط به مناظره است به گونه ای که برخی گمان می کنند که قرار است تا آخر عمر مناظره کنند یا این که در کتاب ها گفته می شود « اگر خصم بگوید» در حالی که در زمینه ابناء الشیعه صحبت می کنیم و آنها ایتام حضرت صاحب هستند در نتیجه منطق هدایت به منطق حال گیری و مچ گیری تقلیل پیدا کرده و در هیچ کتابی نوشته نشده پیروزی اخلاقی نیز زیبا است و اجازه دهید طرف مقابل هرچه می خواهد بگوید و برود در حالی که در سیره اهل بیت(ع)نیز این گونه موارد فراوان است.

وی با تصریح بر این که میان متون حوزوی و جامعه فاصله وجود دارد، تبیین کرد: در سیره اهل بیت(ع) چه می شود که یک نجار  از جمله رواتی است که مرجع تقلید براساس روایت آن فرد فتوا می دهد و امروز در حوزه اگر کسی می خواهد ادم شود از وی می پرسند سطح را تمام کرده ای؟ اسفار را خوانده ای یا خیر؟ یعنی باید واقعیت را بچشیم و به آن واقعیت برسیم چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز بیان می کنند «حوزه اگر از تحول استقبال نکند محکوم به مهجوریت است».

وی اتحاد مراجع و علما در مبارزه با کرونا را دلیل پیروزی دین دانست و تصریح کرد: مراجع با وجود تمام اختلافات و حتی  تضاد در برخی بحث ها برای حفظ سلامتی مردم، همه آنها بر بسته شدن درب مساجد اتفاق نظر داشتند که باید درب مساجد بسته شود و پیروزی دوم نیز این بود که همه متدینان پذیرفتند؛ باید از این فضا صحنه را بشناسیم و واقعیت را خارج سازیم./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين(علیه السلام)
سالروز شهادت مولا علی علیه السلام را تسلیت عرض می کنم
3
0
ابوالفضل کریمی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
اعتقاد و پایبندی کامل به شریعت و اصول دین. رد هر نوع دین غیر از اسلام و فرقه حقه ناجیه. تعهد به امر تقلید از مجتهد عادل و اعلم در احکام شرع. اتیان واجبات و ترک محرمات. دوری از هر نوع ارتباط با اجنه تحت عناوین فرشته و انرژی درمانی و موجودات غیرارگانیک. در توسل به حضرت حجت علیه السلام و از همه مهمتر تبری از دشمنان اسلام و امروز در راس آنها آمریکا. نظیر اینها امثال علامه طباطبایی هستند. هر جا دیدید گفتند مثلا حج یا خمس لازم نیست و یا حرفی از تناسخ زدند و یا اسمی از انرژی های مثبت آوردند یا گفتند تقلید لازم نیست و یا حرکات عجیب و غریب خارج از شرع مانند متدیشن و اکنکار مواجه شدید یا گفتند همه ادیان بر حق هستند شک نکنید با عرفان های شیطانی مواجه هستید.
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
متاسفانه جن و روح رو بازیچه قرار میدن تا با استفاده از اونا خودشون رو صاحب قدرت و کرامت های مختلف نشون بدن. در حالی که سراسر آلوده هستند. البته چند سالی هست که عصر جدیدی آغاز شده، باید محتاط تر باشیم.
2
0
تقی نصیری
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
دین رسول الله صلوات الله علیه و حضرت امیر سلام الله علیه به شما گفته امر به معروف کنید با مردم باشید در بازار باشید رزق کسب کنید خانواده و جمع مومن داشته باشید صله رحم داشته باشید و جهاد کنید یا بروید گوشه‌ای عزلت بگزینید و با ذکر و دعا تمرکز کنید؟ معلومه که اولی است و نه دومی! این مسئله بسیار عمیق هست متاسفانه گرفتاری های فعلی ما هم همون طور که عرض کردم به دلیل عدم دسترسی به امام معصوم است
2
0
ثریا باقری
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
همین اینترنت و اطلاعات سبب فریب خوردن مردم و کشاندن آنها به عرفانهای شیطانی می شوند. اگر بدانید چه تعداد سایت و کارشناس و نظایر آنها را در خدمت دارند!
2
0
شریفی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
باید طوری عمل کنیم که مردم با رغبت جذب اسلام واقعی بشوند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:

مَن أحیى لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَى السَّنَةِ القابِلَة.

هر کس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او برداشته مى شود.
اقبال الأعمال، ج ۱، ص ۳۴۵
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶
اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين(علیه السلام)
0
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
کرونا چرا بذر عرفان کذب، در آوردی از دست افراد حزب؟
ز ترست انرژی نهانی شده ، تمرٌد ز حزبش جهانی شده .
نه عرفان کاذب بجا مانده است، نه در مانگران را کسی خوانده است.
فروشگاه حلقه شده ورشکست، توان فریبش برفته ز دست .
انرژی عجب از تو ای بی وفا ، بدر مانگرانت نمودی جفا
0
0