۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۶۵۱۵۷۱
شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان؛

احسان و نیکوکاری، فرصتی برای بازگشت انسان از مسیر عصیان

احسان و نیکوکاری، فرصتی برای بازگشت انسان از مسیر عصیان
آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان با دوری از عصیان در مسیر محسنین قرار می‌گیرد، گفت: اطاعت از خداوند با نافرمانی از خواسته های نفسانی امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در تبیین شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ»، گفت: «خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکی را و ناخوش دار در پیش من در این روز فسق و نافرمانی و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفر بار و آتش (سوزان) را به کمک خودت، ای فریادرس فریادخواهان.»

وی با بیان اینکه در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان چند خواسته از خداوند متعال درخواست می‌شود، ادامه داد: اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ، همواره از انسان خواسته‌شده نفس خود را این‌گونه تربیت کند.

آیت‌الله تحریری با تأکید بر اینکه انسان در عالم دنیا همواره  بر سر سفره اعمال و افکار خودش قرار دارد، اظهار داشت: انسان در این عالم به هر میزان صورت باطنی خود را شکل دهد با همان صورت در عالم دیگر ظهور پیدا می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره اینکه اوصاف محسنین به انسان‌های شریف و متقین اختصاص دارد، عنوان کرد: قرآن کریم محسنین را مورد تکریم و تجلیل قرار داده و خداوند آنان را با توصیفات بلند توصیف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال نعمات فراوان و خاصی به انسان‌ها عطا کرده است، اظهار داشت: همان‌گونه که خداوند به انسان احسان کرده و نعمات خاصی در اختیار او گذاشته آدمی نیز باید سعی کند از نعمت‌هایی که دارد در اختیار دیگران نیز بگذارد.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: برای مثال اگر انسان دارای آبرو است می تواند آبروی خویش را در جهت نیکی کردن به دیگران مخصوصاً مؤمنان استفاده کند یا اگر اموالی دارد و آن را از راه صحیح به دست آورده سعی کند وقف خودش نکند بلکه در مسیر احسان به دیگران از آن بهره ببرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: بر همین اساس است که در دعای روز یازدهم از خداوند می‌خواهیم احسان و نیکوکاری را محبوب ما گرداند به‌گونه‌ای که همواره در جهت احسان به دیگران باشیم و در مسیر نیکی به دیگران گام برداریم.

وی به تشریح فراز دیگری از این دعا پرداخت و گفت: در این دعا از خداوند درخواست می‌کنیم حالت طغیان، فسق و فجور را مکروه ما قرار دهد و نفسمان به‌گونه‌ای شود که از نافرمانی بیزار باشد.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: البته انسان در این راه باید مجاهدت کند و نسبت به آثار نافرمانی آگاهی و شناخت داشته باشد. این آگاهی و شناخت به‌واسطه رجوع و ارتباط با آیات قرآن کریم و سنت امکان‌پذیر است. انسان با همین آگاهی نفس خود را تمرین می‌دهد تا نسبت به نافرمانی از امر الهی کراهت داشته باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تأکید بر اینکه انسان با دوری از عصیان و طغیان عملاً در مسیر محسنین قرار می‌گیرد، اظهار داشت: اگر کسی در این مسیر گام بردارد از عذاب و غضب الهی در امان است. انسان برای گام نهادن در این مسیر باید از خداوند یاری بطلبد چراکه او دستگیر و کمک‌رسان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه نفس انسان در مسیر نیکی قرار گیرد و از طغیان دوری و از نافرمانی بیزاری بجوید همواره باید به اسم مبارک غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ چنگ بزند در این صورت است که خداوند او را در تلاطم دنیا که کشش‌های مختلف نفسانی انسان را به‌سوی نافرمانی و آتش هدایت می‌کند، حفظ خواهد کرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات