۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۶۴۳۴۷۹

مشاغلی که مشمول تنفس سه ماهه اقساط تسهیلات شدند

مشاغلی که مشمول تنفس سه ماهه اقساط تسهیلات شدند
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصادیق کسب و کار‌هایی که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام‌هایشان خواهند بود را اعلام کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مصادیق کسب و کارهایی که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام‌هایشان خواهند بود را اعلام کرد.

در پی مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد کمک به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌اند، مصادیق کسب و کارهای مشمول که به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده است، اعلام شد.

عناوین بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند و شامل امکان بهره‌مندی از تعویق پرداخت تسهیلات در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ شده‌اند، به شرح زیر است: 

1. مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

2. مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)

3. حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی
4. دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
5. تولید و توزیع پوشاک
6. تولید و توزیع کیف و کفش
7. مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه
8. مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی
9. مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی
10. مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

مراتب به قید فوریت به تمامی واحدهای بانک‌‌‌‏ ها و مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل می‌آید.

یادآور می‌شود، وام‌های اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص بدون قید و شرط به مدت سه ماه به تعویق خواهد افتاد و بانک‌ها موظف به اجرای این بخشنامه هستند.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین کاظمی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
ان شاالله که این ویروس زودتر ریشه کن شود و کسب و کار مردم رونق بگیرد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
خدای مهربان به مردم رحم کن و این بیماری را از جهان ریشه کن کن
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
بحران کرونا و ناکارآمدی مدیریت در ایران

رسانه‌هایی چون نیویورک تایمز سفر سه‌شنبه (۲۰ اسفند ۱۳۹۸/ ۱۰ مارس ۲۰۲۰) شی، رهبر چین، به شهر ووهان، مرکز اولیه و اصلی شیوع کروناویروس، را علامت اعلام پیروزی چین در مقابله با بیماری عنوان می‌کنند. درواقع، اکنون چین، با توجه به تجربه‌اش در مقابله با بیماری فوق، و دانش و ثروتش، در جایگاهی است که می‌تواند در نقش ناجی جهان از این اپیدمی ظاهر شود. تصور می‌کنم در پس پرده رقابت سختی میان چین و آمریکا برای ساختن اولین واکسن کروناویروس در جریان باشد.

وضع گسترش بیماری در آمریکا، از منظرهای مختلف، به شکلی عجیب شبیه به ما است با این تفاوت که آمریکا از نظر ثروت و مدیریت در سطحی بسیار فراتر از ایران قرار دارد.

مسئله مهم در مقابله با بحران کروناویروس ساختار مدیریت است. هر چند ترامپ بعنوان رئیس جمهور مورد انتقاد شدید است که به کروناویروس کم‌توجه است ولی آمریکا در سطوح بالا و میانی و پائینی از مدیریت بسیار توانمند برخوردار است که می‌تواند ناکارآمدی احتمالی دولت مرکزی (دولت فدرال) را جبران کند.

در ایران اینگونه نیست. وضع ایران بگونه‌ای است که بنظر می‌رسد علاوه بر دولت در سطوح میانی و پائینی نیز مدیریت بکلی مفلوج است. این فاجعه پیامد نحوه مدیریت جامعه ایرانی است بنحوی که حتی در خُردترین سطوح مدیریت راه برای ارتقاء نیروهای ناتوان هموار شد. هم‌اکنون جامعه ایرانی با بحران ناشی از این ناتوانی دست به گریبان است.

در گذشته، از دوران باستان تا دهه‌های اخیر، اینگونه نبود. جامعه ایرانی از قدرت زایندگی طبیعی در سطوح پائین و محلی برخوردار بود و این مدیریت‌های کوچک محلی در غیاب دولت متمرکز رانتیه، یعنی دولتی که بند ناف آن به درآمد نفتی وصل است، امور جامعه را تمشیت می‌کردند. در ایران، نظام سیاسی رانتیه متمرکز قاهر، و در عین حال ناتوان، پدیده‌ای جدید است و به شکل کامل و بارز از اواخر دهه ۱۳۴۰ و اوائل دهه ۱۳۵۰ شمسی بروز کرد و میراث آن پس از انقلاب به هیولایی مهیب بدل شد.

فرایندی که جامعه ایرانی در این دوران طی کرد قدرت زایندگی از پائین را به شدت کاهش داد. این فرایند ناشی از غلبه سازوکار برکشیده شدن از طریق ارتباطات رانتی با نظام سیاسی بود که بستری گسترده برای ارتقاء افراد فرصت‌طلب، و نالایق، به مناصب مدیریت خُرد و کلان فراهم آورد؛ یعنی افرادی برکشیده می‌شدند که به جای بدنه جامعه با سلسله مراتب نظام سیاسی پیوند داشتند و قدرت خود را «از بالا» می‌گرفتند نه «از پائین».

در نتیجه، هم‌اکنون در غیاب مدیریت کلان از بالا، که در گذشته نیز در بسیاری از مقاطع مهم تاریخ معاصر ایران مفقود بوده، با پدیده فقدان «مدیریت از پائین» نیز مواجهیم.

این وضع، نظام مدیریت جامعه ایرانی را به شدت ناکارآمد و آسیب‌پذیر کرده است. این ناکارآمدی در بحران کروناویروس به شکلی عیان نمایان است. پیامد این ناکارآمدی مدیریت اجتماعی و سیاسی، هم در سطوح بالا و هم در سطوح میانی و پائین، می‌تواند آشوبی گسترده و بسیار پرهزینه برای جامعه ایرانی باشد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
دولت در چه فکریه؟

پول به بازار واریز کند؟ یا هیچ دخالتی نکند.؟

✍️قم. صفاییه: دخالت. با تفکر سوسیالیسی، به جهت وجود زمینه های رانت و نفوذ، افراد نزدیک به سرچشمه، سود خواهند برد و کسب و کار خرد؟ شاید اندکی، همچون داستان همان گلوله برفی که تا به سرباز رسید آب شده بود!

با تفکر لیبرالیستی(اقتصاد ازاد) دخالتی نخواهد بود! داراها داراتر

رویکرد اقتصادی ایران چیست؟
تفکری سوسیالیستی، (دولتها توزیع کننده عادلانه ثروت ملی برای همه ی_مردمند، اصل جامعه)
تفکر لیبرالیستی، اقتصاد آزاد و رقابتی(اصل فردیت،سرمایه داری)
اقتصادی رانتی،خصوصی دولتی (خصولتی) یا؟

اطلاع شناخت از مولفه های این رویکردها نشان میدهد سیستم مدیریتی کشور در بحرانها(سیل زلزله کرونا، تولید مسکن یا... که متوجه جمعیت بزرگی از مردم میشود)چرا و چگونه عمل کرده میکند.
مشخصا،بدون برنامه و پروتکل از پیش تعیین شده بوده؟متناسب با ببینیم چی پیش میاد، مردم دعا کنید.ما همه با همیم،بسیج عمومی؟ متناسب با فشارهای افکارعمومی رسانه های داخلی خارجی و...به تدریج (وقتی بحران هی فربه تر شد، اقدامی صورت دهند؟
1
0