۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۴۲۶۰۶
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان:

مراحل سیر و سلوک با تهذیب نفس طی می شود

مراحل سیر و سلوک با تهذیب نفس طی می شود
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مراحل سیر و سلوک با تهذیب نفس طی می شود، گفت: رجب بهترین فرصت برای تهذیب نفس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مسجدجامع غدیرخم گفت: انسان در همه لحظات عمر باید مراقب اعمال و رفتارش باشد.

وی افزود: حیات واقعی از آن کسانی است که نسبت به اعمال و رفتار خویش اهل مراقبه بوده و تلاش می کنند در مسیر سیر و سلوک خود را از آتش دوزخ دور سازند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان مراقبت نفس را لازمه سیر و سلوک دانست و اظهار داشت: انسان موظف است در همه لحظات مراقب نفس خویش باشد تا مانع سرکشی او شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علما و بزرگان همواره اهل مراقبت نفس بودند، ابراز کرد: ساده زیستی و شیوه زندگی بدون اسراف یکی از شاخصه های مهم در سیره عملی علما و از مصادیق مراقبت نفس به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه انسان در مسیر مراقبت نفس همواره باید از تغذیه حلال و طیب ارتزاق کند، عنوان کرد: یکی از شاخصه های اصلی مرحوم کربلایی که با عنایت الهی حافظ قرآن کریم شد تغذیه خوراک حلال بود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان ادامه داد: انسان به واسطه بداخلاقی توفیقات بسیاری از جمله اقامه نماز اول وقت را از دست می دهد؛ خوش اخلاقی از ویژگی‌های انسان مومن و نتیجه مراقبت نفس است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: انسان قسی القلب مظهر قبض الهی بوده در حالی که انسان مومن مظهر رحمت و رفعت الهی است؛ انسان‌ها باید تلاش کنند مظهر اسماء الهی باشند.

وی با اشاره به اینکه گناه انسان را قسی القلب می کند، عنوان کرد: انسان هر لحظه باید بتواند رضایت الهی را کسب کند و این بزرگ ترین توفیقی است که نصیب آدمی می شود؛ رجب بهترین ماه برای مراقبت نفس است./813/پ202/ب1/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات