۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۳۸۹۲۰
نویسنده کتاب «انقلاب‌رنگ‌ها»:

چرایی انقلاب را برای نسل جدید روایت کنیم

چرایی انقلاب را برای نسل جدید روایت کنیم
حسن سلطانی نویسنده کتاب «انقلاب رنگ‌ها» درباره شخصیت اصلی این کتاب در برنامه «زنده باد زندگی» صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن سلطانی نویسنده و پژوهشگر و نویسنده کتاب «انقلاب رنگ‌ها» و علیرضا خالقی که شخصیت اصلی این کتاب و از مبارزان انقلابی است، با حضور در برنامه «زنده باد زندگی» دقایقی پیرامون این کتاب و فعالیت‌های آقای خالقی به گفتگو نشستند.

سلطانی، نویسنده و محقق کتاب «انقلاب رنگ‌ها» با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: کار اصلی را آقای خالقی و هم نسل‌های ایشان انجام دادند. آقای خالقی یکی از شخصیت‌هایی بودند که در مقطع انقلاب اسلامی در شهر مشهد، کار نقاشی و فیلم‌برداری از اتفاقات و حوادث انقلاب را با امکانات اندک، انجام می‌دادند و مهم‌ترین کار ایشان طراحی تصویر معروف حضرت امام (ره) بود که به یادماندنی‌ترین کار ایشان است.

علیرضا خالقی، هنرمند مردمی و از مبارزان دوران انقلاب نیز درباره این تصویر معروف که روی جلد کتاب «انقلاب رنگ‌ها» هم نقش بسته است، توضیح داد: این تصویر را زمانی کشیدیم که انجام یک کراکت از نظر ساواک جرم بود و قبلاً هم این تصویر کشیده و پاره شده بود، وقتی تصویر قبلی را به بنده دادند، آن را روی متقال و در ابعاد ۱۲×۶ و روی دیوار بلند یکی از اقوام طراحی کردم و صورت را با اسلاید و بقیه تصویر را با قلم درشت طراحی کردم.

خالقی مهم‌ترین کارهای خود در زمان انقلاب اسلامی را نقاشی، خطاطی، کلیشه و تبلیغات عنوان کرد و افزود: معمولاً تصویر حضرت امام (ره) را کلیشه می‌کردیم و از کارهای دیگر، فیلم‌برداری با دوربین ۸ میلی متری بود که از صحنه‌های انقلاب در جایی که لازم بود، فیلم‌برداری می‌کردم و همچنین در تظاهرات شرکت می‌کردیم، در آن زمان ۲۳ سال داشتم.

وی افزود: در آن زمان کاست‌ها، سه دقیقه‌ای بودند و به همین دلیل برای فیلم‌برداری محدودیت داشتم و صحنه‌ها را گزینشی انتخاب می‌کردم و به همین خاطر، خیلی از صحنه‌ها را نتوانستم ثبت کنم. مانند جایی که تانک رژیم شاهنشاهی سه خانم را زیر گرفت و همچنین صحنه شهادت شهید مهدی زاده و شهید حسن زاده که در آن زمان فیلم دوربینم تمام شده بود. به طور کلی محدودیت مالی و زمانی برای فیلم‌برداری داشتیم چون در آن زمان دانش‌آموز بودم و به سختی کاست‌ها را تهیه می‌کردم.

خالقی با اشاره به زمان ورود حضرت امام (ره) به ایران اسلامی گفت: یک هفته قبل از ورود حضرت امام (ره) با برادرم شهید حمیدرضا خالقی و پسر عموهایم به تهران آمدیم و ده حلقه فیلم آوردم تا بتوانم از ورود ایشان فیلم بگیرم. وقتی ورود ایشان به تأخیر افتاد، به دانشگاه تهران رفتم و از تحصن‌ها و جمعیتی که برای اعلام همبستگی با امام خمینی (ره) و انقلاب جمع می‌شدند و نیز از اولین روز ورود امام خمینی (ره) و قسمتی از سخنرانی ایشان در مدرسه رفاه فیلمبرداری کردم.

نویسنده کتاب «انقلاب رنگ‌ها» در بخش دیگری از این برنامه، با بیان اینکه آقای خالقی در دوره دانش‌آموزی وارد جریان انقلاب اسلامی شدند، بیان کرد: ایشان بدون شناخت وارد این جریان نشدند و آن‌گونه که در خاطرات ایشان و در کتاب هم بیان شده، از طریق اردوهای دانش‌آموزی با وضعیت نابسامان روستاها آشنا شده بودند و کسانی مثل آقای خالقی که به جریان انقلاب اسلامی پیوستند وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم در دوره پهلوی را دیده بودند و همین موضوع، انگیزه انقلاب و مواضع سیاسی جدی می‌شود. لذا وقتی انقلاب را روایت می‌کنیم صرفاً نباید در محدوده ۱۲ تا ۲۲ بهمن بمانیم و باید پیشینه آن را ببینیم.

وی افزود: از خاطرات دیگر ایشان در این کتاب، این است که زمانی در جریان برگزاری مسابقه نقاشی در مدرسه از دانش آموزان می‌خواهند تصویر پسر محمدرضا شاه را نقاشی کنند و ایشان به دلیل همین نارضایتی‌ها و اوضاع نابسامان مردم، از کشیدن این تصویر اجتناب می‌کند و با نارضایتی مسئولین مدرسه روبرو می‌شود؛ همچنین بنا به دستور محمدرضا شاه مخلوع همه دانش آموزان مکلف بودند در حزب رستاخیز ثبت نام کنند و آقای خالقی و دو نفر دیگر ثبت نام نمی‌کنند.

این محقق حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: انگیزه من از رفتن به سمت پژوهش در حوزه انقلاب اسلامی همین بود که ببینیم چرا انقلاب شد و برای این کار باید جریانات و اتفاقات و وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم را از سال ۱۳۴۲ بررسی کنیم. برای مثال تنها در مشهد و در یک روز ده دی ۶۰ ۱ شهید دادیم که حدود ۲۰ شهید دانش آموز در بین این شهداست و آقای خالقی ماجرایی را نقل می‌کنند که طی آن در چهارراه لشکر مشهد، پنج خانم شهید می‌شوند که دو نفر از آنها دخترهای ۱۲ و ۱۳ ساله بودند.

سلطانی افزود: ما باید فرهنگ انقلاب اسلامی را به نسل جدید منتقل کنیم. یکی از راه‌های این کار، پرداختن به شهدای دانش‌آموز انقلاب اسلامی است، زیرا بچه‌ها بهتر می‌توانند با هم‌سالان خود همذات پنداری کنند و برای مثال، درباره دو دختری که در چهارراه لشکر شهید شدند اگر درباره آنها، فیلم و انیمیشن ساخته شود، نوجوانان را با واقعیت‌های انقلاب آشنا می‌کند. یکی از دغدغه‌های بنده هم این است که تعدادی پژوهشگر نزد آقای خالقی و امثال ایشان بروند و این اتفاقات را ثبت و ماندگار کنند و در گام بعدی باید این پیشینه و اتفاقات از طریق سینما و صداوسیما ماندگار و به نمایش گذاشته شوند و مثلاً بر اساس کتاب «انقلاب رنگ‌ها» فیلم سینمایی و داستانی تولید و به دانش‌آموزان ارائه شود.

وی با اشاره به کتاب «دختران هم شهید می‌شوند» بیان داشت: این کتاب، خاطرات دختر سیزده ساله‌ای به نام مهری زارع است که در چهارراه لشکر شهید شد و آقای خالقی ایشان را به همراه شهدای دیگر به بیمارستان منتقل می‌کنند. از اتفاقات دیگری که باید برای نوجوانان بیان شود، حمله ساواک در تاریخ ۲۳ آذر به بیمارستان امام رضا (ع) و بخش اطفال آن است که این قابلیت را دارد که دانش‌آموزان را به آنجا ببریم و در محل این جنایت، انقلاب را روایت کنیم و بنده و دوستانم این کار را انجام دادیم و دانش‌آموزان دبیرستان اظهار می‌کنند که اولین بار است این روایت از انقلاب اسلامی را می‌شنویم.

سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه انتشارات «راه‌یار» این دغدغه را دارد که از فعالیت بچه‌های انقلاب در دهه ۵۰ و ۶۰ کتاب‌هایی منتشر کند و این کار شروع شده و عمدتاً افرادی از دهه ۶۰ و ۷۰ این کارها را انجام می‌دهند.

«انقلاب رنگ‌ها» در ۳۵۲ صفحه، توسط انتشارات «راه‌یار» عرضه شده و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب‌ها، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به واحد فروش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در میدان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶ آذر، روبروی پورسینا، پلاک ۶۰، حسینیه هنر (۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴) یا سایت‌های عماریار ammaryar.ir و پاتوق کتاب فردا bookroom.ir و من و کتاب www.manvaketab.ir مراجعه و یا نام کتاب را به شماره ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ پیامک کنند./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات