۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۶۳۵۱۹۸

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
برگزاری محفل «انس با قرآن در جوار عترت»، کتابت احادیث فاطمی واعلام برنامه آموزشی موزه ملی ملک ویژه زمستان از مهمترین عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از آستان قدس رضوی، در این محفل نورانی که روز گذشته به همت اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی در رواق بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر ثامن‌الحجج (ع) برگزار شد، زائران و مجاوران این حریم ملکوتی از فیض استماع آیات کلام وحی توسط قاریان ممتاز و بین‌المللی بهره‌مند شدند.

محفل انس با قرآن در جوار عترت یادبود سردار سلیمانی در حرم مطهر رضوی که با اجرای سید محمود سعیدی همراه بود، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط سید خلیل‌الله نجاتی قاری ممتاز آستان قدس رضوی آغاز شد.

تلاوت آیاتی از کلام وحی توسط جلیل اشرفی از دیگر قاریان ممتاز آستان قدس رضوی و اجرای تواشیح و هم‌خوانی توسط گروه تواشیح «مرسلات» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در این محفل نورانی و معنوی همچنین محمد جواد کاشفی قاری برجسته و بین‌المللی آستان قدس رضوی نیز آیاتی از قرآن کریم را با صوتی زیبا و دلنشین تلاوت کرد.

کتابت احادیث فاطمی در حرم مطهر رضوی

همزمان با روز سیزدهم جمادی‌الاول که به روایتی سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) است، کارگاه هنری با محوریت شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) به همت واحد هنر‌های قرآنی حرم مطهر رضوی واقع در اتاق شماره ۲ دارالقرآن الکریم و همچنین در رواق حضرت زهرا (س) حرم مطهر رضوی برپا شد.

در این کارگاه هنری جمعی از هنرمندان آثاری هنری از جمله نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و معرق با محوریت شخصیت حضرت زهرا (س) و احادیث این بانوی بزرگوار خلق کردند.

در این کارگاه هنری همچنین جمعی از اساتید و هنرجویان رشته خوشنویسی جملاتی زیبا با محوریت شخصیت حضرت زهرا (س) و همچنین احادیثی از این بانوی بزرگوار را با خطی زیبا کتابت کردند که این آثار به عنوان هدایای فرهنگی و متبرک به زائران حرم مطهر رضوی و علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی اهدا شد.

گفتنی است: واحد هنر‌های قرآنی همه روزه در دو نوبت صبح و بعد ازظهر با ارائه خدمات آموزشی در زمینه هنر خوشنویسی، تذهیب، نقاشی و معرق پذیرای زائران حرم مطهر رضوی است.

اعلام برنامه آموزشی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ویژه زمستان

مدرسه زمستانی ملک زیر نظر بخش پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های پژوهشی متنوعی را در گستره فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی با حضور استادان و کارشناسان برجسته کشور در زمستان سال جاری در این مؤسسه برگزار می‌کند.

کارگاه آموزشی «نقاشی پشت شیشه و آینه» با تدریس مهرنوش بشارت، از ۲۶ دی ماه، پنج‌شنبه‌ها در ساعت ۹ تا ۱۲ در مدت ۸ جلسه در این موقوفه برپا خواهد شد. همچنین کارگاه «هندسه نقوش گره‌چینی در هنر‌های سنتی» زیر نظر سعید شکوری، یکشنبه‌ها، در ساعت ۱۰ تا ۱۳ در مدت ۸ جلسه دایر می‌شود.

کارگاه «گل و مرغ» با حضور شکوفه جعفری، از ۲۶ دی ماه، پنج‌شنبه‌ها در ساعت ۱۱ تا ۱۳ در مدت ۸ جلسه برگزار خواهد شد. کارگاه آموزشی «تذهیب و حل‌کاری» نیز با تدریس فهیمه کاظمی یزدی، از ۲۸ دی ماه، شنبه‌ها در ساعت ۹ تا ۱۱ در مدت ۸ جلسه در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا خواهد شد.

همچنین سه نشست پژوهشی «بررسی کتاب احادیث کاشی‌های زرین‌فام حرم مطهر امام رضا (ع)»، «میدان مشق در متون تاریخی» و «آشنایی با روش‌های تصحیح نسخ خطی» به ترتیب با حضور عبدالله قوچانی، سید عبدالله انوار و علی رواقی در زمستان سال جاری در این موقوفه یادگار حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

برپایی کارگاه‌های مدرسه زمستانی ملک با توجه به استقبال هنرجویان در ادامه دوره‌های فصل‌های گذشته با مباحث جدید صورت می‌گیرد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کارگاه‌های آموزشی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و چگونگی نام‌نویسی در آن‌ها می‌توانند به این مؤسسه واقع در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد و یا وب‌سایت آن به نشانی «malekmuseum.org» مراجعه کنند./861/ت303/ب1
جواد رستمی
ارسال نظرات