۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۳۳۰۵۷
آیت الله جوادی آملی:

حوزه برای بالندگی باید از نهال فروشی پرهیز کند

حوزه برای بالندگی باید از نهال فروشی پرهیز کند
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حوزه برای بالندگی باید از نهال فروشی پرهیز کند، گفت: برای ماندگاری نظام باید تفکر ملکوتی در حوزه و دانشگاه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم صبح امروز در آیین نکوداشت آموزگار فقاهت آیت الله سید محمد محقق داماد که در سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این آیین نکوداشت گفت: مکتبی که در سایه آن پرورش می یابیم از مراتب مختلفی همچون فراشان، اصول، آموزگاران و راه و هدف برخوردار است.

وی با بیان اینکه فراشان هر مکتبی در حوزه و دانشگاه های جوامع اسلامی فرشتگان هستند، اظهار داشت: بر اساس روایات، فرشتگان بال های خود را برای طالبان علوم دینی می گسترانند، بنابراین کسانی که در عرصه علوم دینی گام برمی دارند نسبت به جایگاه با عظمت خود آگاهی داشته باشند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: مسیر علوم دینی کسانی همچون سید محمد محقق داماد را می طلبد که بر بال ملائک سوار شده و در علوم وحیانی غور کنند؛ طلاب علوم دینی باید بیاموزند با فراگیری علوم الهی در جهت مسیر خداوند پرواز کنند و از طمع به مادیات و مقامات دنیوی بر حذر باشند.

استاد برجسته  خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاب علوم دینی باید در راستای اعتلای اسلام گام بردازند، اظهار داشت: قم و حوزه های علمیه باید حرف های تازه و علوم جدید را از دل مبانی دینی استخراج کنند؛ دین اسلام ضمن تصدیق آیین انبیای پیشین، مهیمن بر آنها است، یعنی سخنان جدید برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه دین اسلام نوآوری های بسیار خوبی دارد که باید آنها را از متن مبانی دینی استخراج و تبیین کرد، افزود: امروز حوزه های علمیه باید نوآوری داشته باشند و آن دسته از علومی که تا کنون نیامده است را از مبانی دینی استخراج کرده و به بشریت ارائه دهند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه نظم علمی مرحوم آیت الله محقق داماد به صورت «نظم جواهری» بود، خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله محقق داماد مطالب فقهی را به صورت سنگین نوشته اند، اما باید گفت که همه مباحث را به صورت کاملاً منظم و منسجم نگاشته اند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه علمای قدیم علیرغم اینکه از امکانات برخوردار نبودند دست به کارهای بزرگ علمی می زدند، عنوان کرد: چرا امروز حوزه علمیه با این اندازه از امکانات نتواند همچون علمای بزرگ گذشته تولیدات بزرگ علمی و فقاهتی داشته باشد؟

وی ضمن اشاره به روحیه شاگرد پروری مرحوم آیت الله محقق داماد مطرح کرد: امام موسی صدر با افتخار مادامی که در قم حضور داشت در درس مرحوم آیت الله محقق داماد حاضر می شد و همواره نسبت به ایشان ادب و احترام را رعایت می کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه نهادینه سازی تفکر ملکوتی در جامعه همه آسیب ها را نابود می کند، تأکید کرد: تا ملکوتی فکر نکنیم، نظاممان نیز از فراز و فرودهای عالم مادی مستثنی نخواهد بود؛ برای آن که ماندگار شده و باقی بمانیم باید ملکوتی بیاندیشیم؛ در جامعه ای که تفکر ملکوتی نهادیه شود دیگر اختلاس ها و حقوق های نجومی جایی ندارد؛ امروز همه مسؤولان باید بدانند که مدیون خون شهدا و مجاهدت های علما و فقهای بزرگ هستند و اگر کم کاری کنند بدون شک در درگاه الهی هیچ عذری نخواهند داشت.

استاد برجسته  خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای ماندگاری نظام باید تفکر ملکوتی در حوزه و دانشگاه نهادینه شود، اظهار داشت: حوزه برای بالندگی و تربیت علمای بزرگ باید از نهال فروشی پرهیز کند؛ حوزه باید ابتدا طلاب را به خوبی تربیت و تعلیم دهد، سپس آنها را وارد عرصه های اجرایی همچون امامت جمعه، امامت جماعت، تبلیغ و حوزه های قضایی کند.

وی با بیان اینکه مدیریت حوزه به نخبه شناسی و نخبه پروری وابسته است، افزود: علمای بزرگی همچون علامه طباطبایی(ره)، امام خمینی(ره) و مرحوم محقق داماد همواره سعی داشتند تا سخنان جدید و تازه ای را از متن آیات قرآن کریم و روایات استخراج کرده و به بشریت ارائه دهند، بنابراین حوزه علمیه امروز نیز باید همان مسیر را در پیش گرفته و سعی کند حرف تازه برای گفتن داشته باشد و نیازهای بشریت را پاسخ گویند.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین با اشاره به اینکه پلیدی استکبار، استعمار، استثمار و استحمار با باران پاک نمی شود، گفت: پلیدی و نجاست ظلم و استعمار و استکبار را خون شهدا پاک می کند./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
تهذیب نفس در حوزه ها جدی تر دنبال شود.
0
0