۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۶۳۲۸۷۳
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

کدام تفکر از عبادت بالاتر است؟

کدام تفکر از عبادت بالاتر است؟
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه تفکر عبادت است، گفت: مخلوقات تجلی نور الهی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع رسول(ص) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دقت در آفرینش پروردگار دقت کننده را به این نتیجه می رساند که آفرینش حق تعالی تجلی علم، حکمت، عدالت و رحمت پروردگار است.

وی افزود: توجه به این صفات انسان را به کمال می رساند و این دقت کردن طبق روایاتی که از رسول خدا(ص) نقل شده عبادت است؛ بنابراین تدبر در آفرینش عبادتی باطنی است، در این عبادت بدن و جسم در کار نیست بلکه آن ریشه و حقیقت آدمی است که فعالیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به کلام امام علی(ع)، ابراز کرد: ریشه و حقیقت انسان در عقل او است، طبق صریح روایات؛ یک لحظه فکر مثبت با یک سال عبادت برابری می کند.

استاد حوزه علمیه فکر کردن را بسیار ارزشمند دانست و گفت: عبادت در پیشگاه پروردگار به زیاد روزه گرفتن و نماز خواندن نیست هر چند عبادت محسوب می شوند اما آن عبادت ریشه دار و سنگین اندیشه کردن در خلقت و افعال الهی است.

وی ادامه داد: چنین اندیشه ای انسان را به این نتیجه می رساند که در عالم هستی هیچ خلقتی بیهوده خلق نشده و تمام مخلوقات براساس حق خلق شدند. عدل، رحمت، علم و حکمت الهی در خلقت آدمی کاملا مشهود است برای همین انسان از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و به حق است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: انسان مومن هر چیزی را که برای خود می پسندد برای دیگری هم می پسندد و از بدخواهی دیگران اجتناب می کند؛ اگر تا هنگام مرگ کسی چنین عمل کند در زمره خیر خواهان قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مومنان واقعی هر زمان که در معرض بدخواهی دیگران قرار می گیرند آن بدخواهی را با خیرخواهی جبران می کنند؛ خیرخواهی به دیگران باید برای زنان و مردان عادت شود و به شدت از بدخواهی بپرهیزند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در یک حدیث قدسی خطاب به همه انسان ها آمده است همه آسمان و زمین برای انسان خلق شده اما انسان برای خداوند خلق شده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: عدالت، قدرت، رحمت و حکمت الهی بود که انسان را از خاک خلق کرد و به او مرتبه بخشید؛ آیا این درست است که در عالم دنیا از نعمات الهی استفاده کند و بمیرد و فرقی با حیوانات نداشته باشد. انسان موظف است وظیفه خود را در برابر خداوند انجام دهد./۸۱۳/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات