۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۶۳۲۱۸۶
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

مواردی که فراموشی می‌تواند نعمت باشد

مواردی که فراموشی می‌تواند نعمت باشد
آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان باید بدی ‌ها و عیوب افراد را فراموش کند، گفت: ذهن انسان نباید درگیر مسائل بیهوده باشد و مانع استمرار بدی‌ها درون ذهن‌مان شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در جلسه بهداشت معنوی با بیان اینکه در روایات بیش از 15 مورد از موارد افزایش حافظه ذکر شده است، گفت: افزایش حافظه نه تنها در فعالیت‌های درسی و علمی و کاری بلکه در مراودات روزمره و مسائل زندگی می‌تواند برای انسان بسیار مفید باشد.

خوراکی‌های مفید در افزایش حافظه

وی در ادامه افزود: یکی از موارد مؤثر در افزایش حافظه خوردن کشمش در حالت ناشتا است، بعضی تعابیر نیز از مویز نام برده‌اند و در برخی منابع 21 دانه کشمش یا مویز مطرح شده است و این کار باید مداوم و منظم باشد، پیامبر اکرم(ص) این کار را مؤثر در فهم مسائل و ذهن و حافظه ذکر کرده‌اند.

آیت الله مهدوی مصرف میوه «به» را از دیگر خوردنی‌های مؤثر در افزایش حافظه بنابر روایات برشمرد و اظهار کرد: کندر که در عطاری‌ها می‌توان تهیه کرد از دیگر خوراکی‌هایی است که بنابر روایات باعث افزایش حافظه خواهد شد، برخی معتقد هستند تنها جویدن آن کفایت می‌کند و در روایت کندور باعث زیادت عقل و توان ذهنی ذکر شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به خواص میوه انار و شحم پیرامون دانه‌های این میوه، خاطرنشان کرد: توصیه شده است دانه‌های انار با شحم آن خورده شود و شحم دانه انار همان پوسته های سفیدی است که دور دانه‌ها وجود دارد، بنابر روایات خوردن انار باعث پالایش معده و افزایش حافظه می‌شود.

وی ادامه داد: در روایات شروع غذا خوردن با سرکه از جمله عوامل افزایش حافظه عنوان شده است. روزه گرفتن هم یکی از چیزهایی است که باعث افزایش حافظه می‌شود، همچنین قرائت قرآن در تقویت حافظه بسیار مؤثر است و حفظ کردن قرآن در این مسأله تأثیر بسیار زیادی دارد.

در مصرف خوراکی‌های مفید هم باید حد وسط را رعایت کرد

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: 3 چیز بلغم را از بدن بیرون و باعث افزایش حافظه می‌شود، مسواک، روزه و قرائت قرآن. پیرامون همه این مواردی که در روایات برای افزایش حافظه ذکر شده است باید دقت داشت که رعایت حد وسط و تعادل در مصرف بسیار مهم است و نباید زیاده روی در مصرف داشت.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه روایت گوشت را باعث افزایش حافظه و تقویت ذهن عنوان کرده است، خاطرنشان کرد: اما اگر در مصرف همین گوشت زیاده روی کنیم دچار کمی حافظه و نسیان خواهیم شد، در خوراکی‌ها باید حد وسط را در نظر داشت تا مبادا برای ما عوارضی به دنبال داشته باشد.

در برخی مسائل فراموشی می‌تواند نعمت باشد

وی با اشاره به اینکه گاهی نسیان و کمی حافظه می‌تواند برای انسان نعمت باشد، گفت: حاج آقا رحیم ارباب زمانی به پدر بنده گفته بودند فراموشی هم می‌تواند نعمت باشد. خداوند متعال گاهی در سختی‌ها و دشواری‌ها به ما نسیان می‌دهد تا دردها و مشکلات را فراموش کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان فراموش کردن بدی افراد را از موارد خوب فراموشی عنوان کرد و افزود: باید خوبی افراد را در ذهن داشته باشیم اما بدی آنها را فراموش کنیم، اگر عیبی را از کسی متوجه شدیم لازم نیست آن را به ذهن بسپاریم و آن را مرور و تکرار کنیم، تکرار ذهنی مانند حکاکی کردن است و برای عیوب و بدی‌های افراد باید از این تکرار پرهیز کنیم تا فراموش کنیم و این فراموشی گاهی نعمت است.

امام جمعه موقت اصفهان با تأکید بر ضرورت پرهیز از پر کردن حافظه با مسائل بی فایده و بیهوده، اظهار کرد: ورود مطلب به ذهن شاید در اختیار ما نباشد اما بقا آن در اختیار ما است و ما باید مانع استمرار مسائل بیهوده و لهو و به درد نخور درون ذهن خود باشیم تا ذهنمان مسموم نشده و حافظه ما درگیر مسائل مضر نشود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات