۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۶۲۸۷۱۹
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

تعریف غیبت و ملاک برای غیبت بودن یک سخن

تعریف غیبت و ملاک برای غیبت بودن یک سخن
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بازگو کردن حرفی که به کسی زده‌ایم اگر موجب ناراحتی او شود غیبت محسوب می‌شود، گفت: غیبت کردن مانند ترویج بیماری در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در سالن اجتماعات هلال احمر اصفهان، با بیان اینکه غیبت یکی از گناهان کبیره است، گفت: تعریف غیبت بنابر روایت این است که شخص از برادر دینی خود یاد کند به چیزی که او خوشش نمی‌آید.

وی در ادامه افزود: یاد کنیم فقط شامل زبان نیست، غیبت فقط بدگویی به زبان نیست بلکه ممکن است در نوشته‌ای یا عمل دیگری نظیر اشاره نیز ممکن است غیبت رخ دهد، در روایت آمده‌ است زنی به خانه پیامبر اکرم(ص) آمد، وقتی که از منزل ایشان خارج شد یکی از همسران پیامبر با دست اشاره به کوتاهی قد آن زن کرد، پیامبر اکرم(ص) فرمودند با همین اشاره غیبت او را کردی.

آیت الله مهدوی با تأکید بر آثار زیانبار غیبت، اظهار کرد: نکته دیگر در مسأله غیبت واژه «أخاک» است، پس غیبت غیر مسلمان در اینجا منظور نیست، غیبتی که گناه بسیار بزرگی دارد غیبت مؤمنین است، شاید غیبت غیرمسلمان گناه کمتری داشته باشد، اما بالأخره بدگویی و غیبت زیانبار است و آثار بدی در جامعه دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، غیبت کردن و بدگویی کردن را مانند گسترش ویروس و بیماری در جامعه دانست و تصریح کرد: ما باید در هر صورت از ناسالمی و بدجنسی دوری کنیم، نه اینکه با غیبت کردن بدی‌ها را ترویج دهیم و به خود و جامعه و افراد آسیب بزنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سومین نکته این است که غیبت مربوط به آن چیزی است که شخص از آن کراهت دارد و از آن بدش می‌آید، اینکه چیزی که در برابر شخص گفته‌ایم را جایی بازگو کنیم بازهم غیبت محسوب می‌شود و دلیل نمی‌شود اگر حرفی را در مقابل کسی زدیم بتوانیم پشت سر او هم آن حرف را بازگو کنیم./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات