۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۲۲۳۷۵

نگاهی بر راهکار‌های حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یک اثر

نگاهی بر راهکار‌های حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یک اثر
نگارنده در مقدمه کتاب هفده اصل و راه را برای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برمی‌شمارد که یکی از آن‌ها حفظ حالات معنوی دفاع مقدس است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب راهکار‌های حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نوشته محمد خطیبی کوشکک را منتشر کرده است.
مؤلف کتاب را در چهارفصل نوشته است:کلیات، راهکار‌های کلی حفظ و نشر ارزش‌ها، راهکار‌های ویژه نشر ارزش‌ها و رسالت روحانیان.
نگارنده در مقدمه کتاب هفده اصل و راه را برای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برمی‌شمارد که یکی از آن‌ها حفظ حالات معنوی دفاع مقدس است که در صفحه ۱۵ کتاب در توضیح آن چنین می‌نویسد:
اولین و مهم‌ترین راه حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و نشر آن در جامعه، حفظ حال و هوای معنوی جبهه در دل است. به‌ویژه رزمندگانی که در جبهه‌ها حضور داشته‌اند، باید روحیه معنوی و عرفانی جبهه را، نه تنها در خود حفظ کنند، بلکه به نسل حاضر هم بدهند، و تلاش کنند که رفتار و کردار آن‌ها ترجمان معنویت در جبهه و فرهنگ شهید و شهادت باشد. چنانچه رمز گسترش فرهنگ عاشورا در گستره تاریخ، حفظ و تجلی اخلاق عاشوراییان در سفیران بیدار دلی، چون امام سجاد و حصرت زینب سلام‌الله علیهما بوده است.

نویسنده در فصل اول به کلیاتی درباره ارزش پرداخته، خاستگاه ارزش‌ها را چنین تعریف می‌کند:
عموم روانشناسان و جامعه شناسان معتقدند همه ارزش‌های حاکم بر جوامع از یک سنخ و همه ساخته بشر و وابسته به پذیرش غالب افراد جامعه‌اند، و ورای پسند و پذیرش جامعه واقعیتی ندارند. این دیدگاه که در نظریه اثبات‌گرایی (پوزیتویستی) تجربه‌گرایان انگلیسی ریشه دارد می‌پندارد هیچ ارزشی در واقعیت‌ها ریشه ندارد.

براین اساس این گرایش نادرست است که بسیاری از متفکران علوم انسانی و اجتماعی بر این باورند که هر پدیده‌ای که مورد خواست و پذیرش عامه مردم است ارزش است. از این رو از ارزش‌ها تعبیر به ارزش‌های اجتماعی می‌کنند. دلیل این خطای بزرگ آنان اعتباری دانستن ارزش ها-باید‌ها و نبایدها- است.

محمد خطیبی در فصل سوم به موضوع راهکار‌های ویژه نشر ارزش‌ها پرداخته، عناوین آن را چنین برمی‌شمارد:
راهکار‌های ویژه ترویج ایثارگری، راهکار‌های ویژه ترویج شجاعت، راهکار‌های ویژه ترویج روحیه شهادت‌طلبی، راهکار‌های ویژه نشر روحیه دنیاگریزی، راهکار‌های ویژه نشر تکلیف گرایی، راهکار‌های ویژه ترویج فروتنی، راهکار‌های ویژه ترویج اعتماد به نفس، راهکار‌های ویژه نشر روحیه آزادگی، راهکار‌های ویژه ترویج مردم‌گرایی، راهکار‌های ویژه ترویج روحیه ولایتمداری، راهکار‌های ویژه ترویج غیرت دینی و راهکار‌های ویژه حفظ و نشر نظم و انضباط.

وی در ادامه در توضیح راهکار‌های ویژه ترویج مردم‌گرایی در صفحه ۱۵۰ کتاب به موضوع ساده زیستی مسئولان اشاره می‌کند و چنین می‌نویسد:
از عوامل مهم تقویت رابطه محبت آمیز مردم و مسئولان و روحیه مردم‌گرایی صاحب منصبان، ساده و بی‌آلایش زندگی کردن آنان است. گسترش فرهنگ ساده زیستی که برکان فراوانی برای مردم و کشور به همراه دارد تنها از سوی کارگزاران قابل عمل و تحقق است. ساده زیستی مردان نظام و حاکمان نه تنها سفره اشرافی گری را برمی‌چیند بلکه رمز بقای نظام که همان ارتباط صمیمی مردم و مسئولان است را برای همیشه نگاهبانی می‌کند.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب راهکار‌های حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، را در ۲۰۰ صفحه و با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات