۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۱۰۵۲۵
گزارشگر سازمان ملل:

سعودی‌ها با تحقیقات درباره قتل «خاشقچی» همکاری نکردند

سعودی‌ها با تحقیقات درباره قتل «خاشقچی» همکاری نکردند
گزارشگر سازمان ملل در پرونده قتل «خاشقچی» گفت، آمریکا و دیگر کشورها درک کنند که شراکت با سعودی باید بر پایه اذعان این کشور به اشتباه استوار باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «آگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل در تحقیقات حول قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول، بیست و نهم ماه جاری (خرداد) گزارش خود در این باره را منتشر و اعلام کرد که مدارک معتبری از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در تحقیقات حول قتل خاشقچی به‌دست آمده است.

کالامار امروز در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» گفت: «در زمان تحقیقات به ترکیه، واشنگتن و کانادا رفتم با همکاران خاشقچی دیدار کردم. درخواست‌های بسیاری درباره قتل خاشقچی برای سعودی فرستادم اما تا کنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ام، همچنان آماده دریافت هر اطلاعاتی درباره این قتل از مقامات سعودی هستم.»

کالامار ادامه داد: «(فایل‌های) ضبط‌ شده مربوط به قتل خاشقچی را مقامات ترکیه به من دادند و پس از آنکه به آنها گوش کردم صحبت‌هایی با طرف‌های مختلف داشتم تا ادله موجود را به یکدیگر ارتباط دهم. نیاز به تحقیقات بیشتری هست،‌ سوال‌هایی درباره مسئولیت‌ شخصیت‌های عالیرتبه در سعودی از جمله محمد بن ‌سلمان (در پرونده قتل خاشقچی) وجود دارد که ممکن است تحقیقات عمیق‌تر، آن را روشن کند.»

وی افزود: «من ساده نیستم و می‌دانم سعودی اهمیت مالی و سیاسی زیادی در جهان دارد. به نفع آمریکا و دیگر کشورهاست که بفهمند شراکت با عربستان سعودی باید بر پایه اهمیت اذعان این کشور به اشتباه استوار باشد. عربستان با مقامات ترکیه حین تحقیقات در پرونده قتل خاشقچی به صورت مطلوب همکاری نکرد.»

این مقام سازمان ملل همچنین تلویحا آمریکا را نیز در قتل خاشقچی سهیم دانست و گفت: «برخی خبرهای درز پیدا کرده نشان می‌دهد (سازمان) اطلاعات آمریکا درباره خطراتی که خاشقچی را تهدید می‌کرده، اطلاعاتی در اختیار داشته است.»

خاشقچی ۵۹ ساله در تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما هیچ زمانی از آن خارج نشد. بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری ، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز با انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.

کالامار در بخشی از مصاحبه به زندانی شدن «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در عربستان سعودی هم پرداخت و گفت: «عملیات ربایش نخست‌وزیر لبنان ، توهین بود و ما شاهد اقدامی غیرطبیعی و غیر عادی بودیم.»

سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان در آبان ماه 1396 در سفری غیرمنتظره عازم عربستان شد اما با اعلام استعفای ناگهانی، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد. بعدها مشخص شد عربستان وی را بازداشت و مجبور به استعفا کرده بوده است. وی در نهایت با وساطت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پس از حدود دو هفته به لبنان بازگشت./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات