۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۶۰۸۴۴۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

بیداری انسان در گرو دوری از فرهنگ کفر و شرک است

بیداری انسان در گرو دوری از فرهنگ کفر و شرک است
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مومن اهل فکر و اندیشه است، گفت: انسان با دور شدن از فرهنگ کفر و شرک می تواند بیدار شود و حقایق هستی را درک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه امروز در مسجد حضرت امیر(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بزرگان علمای شیعه دلبستگی ویژه ای به کتاب باعظمت کافی داشتند و تا سه قرن پیش نسبت به این کتاب چهار کار را انجام می دادند.

وی افزود: نخست اینکه به شاگردان برجسته خود نقل این کتاب را اجازه می دادند چون خودشان در نقل روایات به معصوم اتصال داشتند و نمی خواستند کسی دیگر به نقل روایات این کتاب اقدام کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: دومین کار آنان این بود که این کتاب را از کتابهای اصلی درسی خود قرار می دادند و می گفتند این کتاب هم بیانگر راه و رسم زندگی درست است و هم تقویت کننده اعتقادات، اخلاق و اعمال آدمی است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: کار سومی که انجام می دادند آن بود که شاگرد آن کتاب را از اول تا آخر برای استاد می خواندند و ایشان تایید می کردند اما چهارمین کار این بود که برای این کتاب شرح می نوشتند.

وی با استناد به آیات الهی مبنی بر اینکه اگر کسی با من معامله کند زیان نخواهد کرد، اظهار داشت: رسول خدا(ص) فرمودند: اگر کسی خدا را بشناسد و او را بزرگ بشمارد دهان از گناه می بندد، حاضر نمی شود یک لقمه حرام بخورد، باطن خود را با روزه و نماز شب تصفیه می‌کند تا گرفتار آتش دوزخ نشود؛ دارندگان این اوصاف مومنان خوب امت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان حدیثی از امام محمدباقر(ع)، گفت: حضرت می فرمایند: خداوند مالک و مولای شما انسانها است اگر نجات می خواهید به دستورات دینش عمل کنید؛ انسانهای بسیاری خداوند را قبول دارند اما در عمل به دستورات الهی بسیار فقیر هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اولیای الهی بسیار ساکت هستند و زمانی که میخواهند سخنی بگویند مختصر و مفید می گویند؛ انسان نیازمند پر حرفی نیست بلکه کلام سازنده و مفید لازمه انسان است.

وی با تاکید بر اینکه تفکر انسان را به مدارج بالای انسانیت می رساند، خاطر نشان کرد: اصحاب کهف با فکر کردن حقایق را دریافت کردند و اصحاب کهف شدند؛ انسان با دور شدن از فرهنگ شرک و کفر می تواند بیدار شود./۸۱۳/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات