۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۰۸۳۴۳
تولیت مدرسه علمیه مروی:

انسان نباید از حقیقت وجودی خداوند غفلت کند

انسان نباید از حقیقت وجودی خداوند غفلت کند
آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان نباید از حقیقت وجودی خداوند غفلت کند، گفت: انسان از راه اسماء و کمالات الهی می تواند به ذات نامتناهی خداوند توجه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جمع طلاب و در همین مدرسه علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: انسان نباید از حقیقت وجودی خداوند غفلت کند.

وی با بیان اینکه انسان از راه‌های مختلف می تواند به حقیقت وجودی حضرت باری تعالی توجه داشته باشد، ادامه داد: گاهی انسان از راه اسماء و کمالات گوناگون الهی می تواند به ذات نامتناهی حضرت حق توجه داشته باشد.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه حجاب بودن از خداوند ریشه در غفلت انسان از ارتباط وجودی با ذات اقدس الهی دارد، اظهار داشت: گاهی این ارتباط وجودی در اعمال و رفتار انسان پیدا می شود که ممکن است انسان در مقام مخالفت با حضرت حق قرار گیرد؛ این مخالفت یک نوع تقابل و شرک عملی نسبت به خداوند متعال است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: از خصوصیات شرک آن است که دو موجود در عرض یکدیگر قرار بگیرند و در طول هم نباشند که یکی بر دیگری محاط باشد؛ در آیات الهی به این نکته اشاره شده که برخی از مراتب شرک با ایمان ظاهری به خداوند متعال قابل جمع است مانند کسانی که به توحید افعالی اعتقاد ندارند.

وی اضافه کرد: این که انسان به مقام خلافت اوصیای الهی و ائمه اطهار(ع) اعتقاد نداشته باشد در حالی که به یگانگی خداوند اعتقاد دارد یک نقص اعتقادی است که انسان را در حجاب قرار می دهد.

آیت الله تحریری حجاب قرار گرفتن انسان از خداوند متعال را دارای درجاتی دانست و گفت: ابتدا آن درجه ای است که انسان با داشتن ایمان قرآنی اعتقادی به آورده‌های اهل بیت(ع) ندارد؛ دسته دیگر کسانی هستند که ایمان به خداوند دارند اما بینش خود را تصحیح نکردند؛ همچنین گروه دیگری هستند که گرفتار حجاب عملی‌اند؛ البته از حجاب کفر و نفاق زخیم‌تر وجود ندارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه گناه انسان را در حجاب می برد، گفت: امام سجاد(ع) می فرماید برای از بین بردن این حجاب ها باید پرده های توجه و ارتباط با خداوند متعال را کنار بزنیم که ابتدا به پرده های ادراکی مربوط می شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات