۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۵۹۹۰۳۶
حجت الاسلام والمسلمین مختاری:

علمای شیعه در هند حق بزرگی بر گردن حوزه های علمیه دارند

علمای شیعه در هند حق بزرگی بر گردن حوزه های علمیه دارند
رییس مؤسسه کتابشناسی شیعه با اشاره به نقش پر رنگ علمای شیعه در تحکیم و نشر تشیع در هند تأکید کرد که علمای شیعه در هند حق بزرگی بر گردن حوزه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری رییس مؤسسه کتابشناسی شیعه امروز در نشست خبری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکنهو هندوستان با اشاره به نقش پر رنگ علمای شیعه در تحکیم و نشر تشیع در هند تأکید کرد که این نقش و خدمات نباید مغفول باشد.

وی افزود: حتی بسیاری از فضلا و علما اطلاع ندارند که خاندان اجتهاد و عبقات چه خدمات بزرگی در هند انجام داده اند، در دوره ای علمای نجف مانند صاحب جواهر از علمای هند به ویژه خاندان اجتهاد یعنی خاندان سید دلدار علی نقوی استمداد می کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این حوزه و علمای هند بزرگترین پشتیبان و پشتوانه حوزه نجف بودند، اظهار داشت: 16 نامه از نامه های فارسی صاحب جواهر به فرزندان سید دلدارعلی نقوی بوده که این موارد را در یک جلد چاپ کرده ایم.

وی ادامه داد: این نامه ها نشان دهنده ارتباط عمیق حوزه نجف با علما هند و لکنهو است، شاید در تاریخ تشیع کتابی مانند عبقات الانوار نداشته باشیم که علمای معاصر این اندازه تأیید و تقریظ بر آن داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با بیان این که موسسه کتابشناسی شیعه به دنبال معرفی تراث شیعه و تالیفات و خدمات علما است، ابراز داشت: در این همایش بنیاد امامت و مؤسسه معارف اهل بیت(ع) مباحث فقهی، تفسیری و کلامی را عهده دار شدند.

وی عنوان کرد: موسسه کتابشناسی شیعه تا کنون چند عنوان و ۸ مجلد کتاب در معرفی خاندان اجتهاد منتشر کرده و باز هم در این زمینه ها منتشر خواهد کرد؛ خاندان اجتهاد نقش مهمی در ترویج شیعه داشته اند، آثاری که درباره این خاندان قبلا تألیف شده و احیا نشده بود تا کنون به همت مؤسسه کتابشناسی شیعه ۸ جلد احیا شده است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آینه حق نما، اوراق الذهب در شرح حال سید العلما، ورثة الانبیا و تذکرة الاولیا بخشی از این آثار است و اجازات این خاندان در یک جلد منتشر خواهد شد.

وی اضافه کرد: هند و علمای شیعه در هند حق بزرگی بر گردن حوزه دارند و کمترین انجام وظیفه احیای نام آن و خدماتشان به تشیع است، بسیاری از کتاب های شیعه برای نخستین بار در هند چاپ شده است، این همایش باید حجم عظیم آثار علمی منطقه هندوستان را تبیین کند.

محمد قمین
ارسال نظرات