۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۹۶۶۷۸
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری:

راه رسیدن به اخلاص، زُهد کامل نسبت به دنیا است

راه رسیدن به اخلاص، زُهد کامل نسبت به دنیا است
آیت الله مهدوی گفت: کسی که به طور کامل از دنیا کنده نشده است به خاطر وابستگی هایش نمی‌تواند برای خداوند خالص باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در خیمه فاطمی واقع در جنب اوتوبان شهید آقابابایی برگزار شد، گفت: انتهای انقطاع زاهدین، انقطاع مخلصین است.
 
وی در ادامه تشریح مباحث مربوط به انقطاع الی الله افزود: قرآن در آیات متعددی مسأله انقطاع الی الله را به شیوه‌های و درجات گوناگونی بیان فرموده است؛ انقطاع زاهدین این است که انسان به گونه‌ای از دنیا جدا شود که جسمش از دنیا بهرمند باشد، ولی دلش هیچ گونه وابستگی به دنیا نداشته باشد و نشانه این درجه از انقطاع در رفتار شخص نمایان می‌شود؛ انسان زاهد کسی است که اگر بهره‌ای از دنیا به او برسد خوشحال نمی‌شود و اگر سختیِ دنیا متوجه او شود، ناراحت نمی‌شود البته به طور متعارف از ثروت هایش مواظبت و حراست می‌کند، ولی اگر با تمام تلاشش ثروتش به هدر رفت نگران نمی‌شود.
 
آیت الله مهدوی اظهار کرد: انقطاع زاهدین وقتی به نهایتش می‌رسد، وارد انقطاع مخلصین می‌شود، مخلِص کسی است که خودش را برای خداوند خالص کرده است و البته مرحله قبل از خالص شدن زاهد شدن است؛ پس کسی که به طور کامل از دنیا کنده نشده است به خاطر وابستگی هایش نمی‌تواند برای خداوند خالص باشد.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تشریح مفهوم معنای واژه‌های مخلِص و مخلَص ابراز کرد: انسان مخلِص کسی است که در راه رسیدن به اخلاص تلاش می‌کند، ولی هنوز به اخلاص کامل نرسیده است، ولی زمانی که به طور کامل خالص می‌شود، مُخلَص می‌شود؛ البته بزرگان زیادی در رابطه با تفاوت واژه‌های مخلَص و مخلِص صحبت کرده اند، ولی هیچ کدام این تعریف را بیان نفرموده اند.
 
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: در تعریف دیگر می‌توان گفت، کسی که مقدمات رسیدن به خلوص راه طی می‌کند و به اخلاص کامل می‌رسد باید مدتی در این حالت حرکت کند، تا اخلاص ملکه وجودش شود و به آن عادت پیدا کند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: انسان باید سعی کند عملش را خالص کند تا تربیت شود و عمل خالص عملی است که قربة الی الله است؛ عملی قربة الی الله است که با سه مرحله انجام گیرد؛ اولین مرحله وجود فرمان الهی بر امور است، مرحله دوم امتثال امر الهی است و مرحله سومِ عمل خالصانه نزدیک شدن به خداوند است./۸۶۷/پ310/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات