۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۹۶۰۴۸
امام جمعه موقت اصفهان:

اتصال به خداوند معلول تحصیل صفات الهی است

اتصال به خداوند معلول تحصیل صفات الهی است
آیت الله مهدوی گفت: معنای اتصال به خداوند قطعاً از جنس اتصالات مادی و جسمی نیست بلکه اتصال به الله به معنای تحصیل صفات خداوند است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته در مسجد آقاعلی بابا واقع در خیابان نشاط برگزار شد، گفت: اتصال به دنیا اجازه فانی شدن قلب در خداوند را نمی‌دهد.
 
وی در ادامه سلسله مباحث مربوط به راهکار‌های انقطاع الی الله افزود: هدف از کَنده شدن دل از دنیا برای فراغت فکر و آماده شدن روح و فانی شدن قلب برای خداوند است؛ اتصال به دنیا اجازه حصول چنین نتایج مثبتی را نمی‌دهد؛ الله در زبان عربی به موجودی گفته می‌شود که دیگران به سوی او در حال شتافتن هستند، الله در معنایی دیگر به معنای موجودی است که دیگران نسبت به او ناله می‌کنند.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: معنای اتصال به خداوند قطعاً از جنس اتصالات مادی و جسمی نیست بلکه اتصال به الله به معنای تحصیل صفات خداوند است؛ پروردگار دارای همه صفات جمالیه و جلالیه است، صفات جمالیه صفاتی است که برخوردار بودن از آن‌ها خداوند را زیبا می‌کند و صفات جلالیه صفاتی است که عدم برخورداری از آن‌ها سبب جبروت برای خداوند می‌شود؛ صفات ثبوتی و سلبی عنوان‌های دیگری است که برای صفات جمالیه و جلالیه به کار برده می‌شود؛ جسم بودن یک صفت جلالیه یا به تعبیر دیگر سلبیه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سؤالات و شبهات زیادی در اذهان افراد نسبت به خداوند به وجود می‌آید مثلاً برخی فکر می‌کنند مشکلات جامعه نتیجه تقدیرات الهی است و این تقدیرات عامل ظلم به دیگران است از این رو نعوذ بالله خداوند را ضایع کننده حق دیگران برمی شمرند.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: وجود انسان استحقاقی برای موجود بودن نداشته است بنابراین صفات مختلفی که دارد نیز استحقاقی نیست؛ توانایی داشتن خداوند بر تحقق چیزی یک سؤال غلط است از این رو باید از مصلحت و حکمت الهی سؤال بپرسیم تا به جواب صحیح دست بیابیم؛ قادر بودن به تنهایی نمی‌تواند عامل وقوع واقعه باشد بلکه قادر بودن و حکیم بودن به صورت توأمان عامل وقوع وقایع است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با بیان این که مصلحت الهی در حفظ نظم جهان هستی است، افزود: نظم این است که اختیار افراد به سرانجام برسد یعنی ظلمِ ظالم محقق می‌شود؛ نباید خداوند از کسی سلب اختیار کند بلکه باید اجازه داده شود که هر کس با اراده اش راه صحیح را از غلط شناسایی کند و با اختیارش عامل به هر کدام باشد./۸۶۷/پ310/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات