۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۵۹۵۸۱۲
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

تأسی به سیره حضرت فاطمه شرط برخورداری از حسنات دنیا و آخرت است

تأسی به سیره حضرت فاطمه شرط برخورداری از حسنات دنیا و آخرت است
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) گمشده امروز بشریت است، گفت: تاسی به سیره حضرت شرط برخورداری از حسنات دنیا و آخرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شب گذشته در سخنرانی با موضوع «تفسیر سوره الرحمن» که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان آیه «هل جزاء الاحسان الا الاحسان» گفت: بندگی خداوند جزای احسان او در اعطای نعمت های خویش به ما است. تلاش برای قرب به حضرت حق با انجام عبادات و ترک معاصی، باید جلوه ای از اراده بندگی ما باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به راه جلب رضایت پروردگار برای سپاسگزاری از نعمات او افزود: توجه و تاسی به سیره عملی اهل بیت(ع) در رفتارها، بهترین راه جلب رضایت خداوند است. 

وی با ذکر دعای حضرت موسی(ع) خطاب به خداوند درباره حسنات دنیا و آخرت خاطر نشان کرد: ایشان طبق آیه قرآن به خداوند می فرماید: «وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ». سوال این است که حسنه دنیا و آخرت که حضرت موسی(ع) و همچنین ما در دعای قنوت خود از خداوند می خواهیم چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: خداوند در پاسخ و در ادامه آیه می فرماید: «قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ». پروردگار در این آیه عذاب را مختص به عده ای خاص و رحمت خود را متعلق به همه چیز معرفی کرده است. رحمت عام خداوند که همه چیز و حتی ارسال رسل را دربرگرفته است، همان چیزی است که او به عنوان حسنه برای بندگان خود در نظر گرفته است. 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به شروط تعلق گرفتن حسنه دنیا و آخرت به انسان ها افزود: خداوند در ادامه آیه می فرماید: «فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُون». تقوای الهی اولین شرط تعلق گرفتن این حسنه به انسان است. تقوا انسان را مانند لباس از گزند و بوران حوادث حفظ می کند و انسان نیز باید همانگونه که مراقب است تا لباس خود را حفظ کند، تقوای خود را نیر حفظ کند تا آسیب نبیند.

وی دومین شرط برخورداری از حسنه دنیا و آخرت را ایتاء زکات دانست و خاطر نشان کرد: رابطه انسان با خداوند از طریق تقوا برقرار می شود و آنچه که مربوط به رابطه انسان ها با یکدیگر و به گونه ای اساسی است، ایتاء زکات است. این عقیده که برخی می گویند به ما ربطی ندارد که بقیه نیازمندند و یا نباید به برخی افراد کمک کرد چون ممکن است بد عادت شوند، عقیده ای ضد قرآنی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: قرآن می فرماید برخی اموالی که دست شما است متعلق به شما نیست و حق نیازمندان است. همچنین باید توجه کرد که در موضوع صله رحم تنها نباید به دید و بازدید بسنده کرد، بلکه باید گره از کار نزدیکان باز نمود. معنای واقعی صله رحم نیز همین است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم دگرخواهی در سایه خداخواهی افزود: امروزه فریاد افرادی که مدعی دگرخواهی اند و در عین حال ظلم های بسیاری بر بشر کرده اند، گوش فلک را کر کرده است. اما در قرآن خداوند شرط برخورداری از حسنه دنیا و آخرت را دگرخواهی و ایتاء زکات معرفی می کند. در اینجا دیگر نیت دگرخواهی کسب منفعت و شهرت، شعار و یا جلب توجه نیست.

وی شرط سوم برخورداری از حسنه دنیا و آخرت را ایمان به آیات الهی دانست و خاطرنشان کرد: باور و ایمان داشتن به آیات خداوند که طیف وسیعی از اراده ها و قدرت های خداوند را دربرمی گیرد، شرط سوم برخورداری از حسنه دنیا و آخرت است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه تبعیت از پیامبر اکرم(ص) چهارمین شرط برخورداری حسنات است، گفت: خداوند در ادامه می فرماید: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ». تبعیت از پیامبر اکرم(ص) و توجه به سیره فرزندان ایشان علی الخصوص حضرت فاطمه زهرا(س) شرط دیگر برخورداری از حسنات است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گمشده امروز عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و نشناختن کوثر وجود ایشان است. دستیابی به حقیقت وجود حضرت فاطمه زهرا(س) سخت است اما می توانیم با شناخت سیره زندگی ایشان زندگی خود را گلستان کنیم./861/پ202/ب1

ارسال نظرات