۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۵۹۵۳۱۰
کارشناس مسائل فرهنگی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به فرصت های جهانی تفکر انقلابی

ضرورت توجه به فرصت های جهانی تفکر انقلابی
کارشناس مسائل فرهنگی توجه به فرصت‌های جهانی تفکر انقلابی را ضروری دانست و گفت: امکان پیروزی در صورت بی توجهی به این فرصت‌ها وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی شب گذشته در جلسه سخنرانی که در جمع تشکل‌های جامعه اسلامی سراسر کشور در مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) برگزار شد با برشمردن مولفه‌های انقلابی گری گفت: اولین مقوله انقلابی گری داشتن نگاه جهانی است. چرا که انسان در جهان چشم به دنیا می‌گشاید و افعال او در تحلیلی دقیق تاثیرات جهانی دارد.

کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی با اشاره به نگاه جهان وطنی تفکر بسیجی افزود: بسیجیان و شهدای مطرح انقلاب اسلامی همچون چمران و آوینی دارای نگاهی جهان وطنی بودند و برای آنان تفاوتی نداشت که در کجای جهان زندگی کنند و به جهاد بپردازند. در قرآن نیز محدوده انجام تکالیفی همچون جهاد جهانی است.

وی توجه به الزامات نگاه جهانی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید به ضروریات نگاه جهانی توجه ویژه ای داشته باشیم. آرمان ها، فرصت‌ها و تهدیدات سه بعد جدایی ناپذیر از الزامات نگاه‌ جهانی است. امروزه ما درباره تهدیدات جهانی بسیار صحبت می‌کنیم، اما به دو بعد دیگر آن توجه کمتری داریم. همچنین نسبت به فرصت‌های جهانی نیز غافل هستیم.
 
جلیلی با بیان اینکه مردم در ابتدای انقلاب بیشتر با تجربه‌های جهانی انقلابی گری آشنا بودند، تصریح کرد: شعار «ابوالحسن، پینوشه، ایران شیلی نمیشه» شاهدی بر این امر است. اما نسل امروز ما با وجود فضای وسیع مجازی و دسترسی بسیار راحت به اطلاعات، متاسفانه شناخت بسیار محدودی نسبت به فرصت های انقلاب در جهان دارد و جوان این نسل حتی شاید نتواند پنج تن از شهدای مطرح حزب الله لبنان را به عنوان قوی‌ترین گروه انقلابی خارج از ایران نام ببرد.

کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی با اشاره به نگاه تاریخی به عنوان دومین مولفه انقلابی گری افزود: در قرآن مفهوم «ذکر» در یکی از معنا‌های خود اشاره به وقایع و ماجرا‌های تاریخی دارد. آیاتی همچون «واذکر فی الکتاب ابراهیم» و «واذکر فی الکتاب موسی» دربرگیرنده این معنا از مفهوم «ذکر» هستند. حافظه تاریخی مولفه‌ای است که همیشه در نگاه‌های انقلابی حضور دارد و نباید تجربیات عظیم تاریخی را مورد غفلت قرار دهیم.

وی سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر شناخت «پیچ تاریخی» در زمانه کنونی را موقوف به شناختی صحیح از تاریخ دانست و خاطر نشان کرد: بدون درک و شناخت دقیق وقایع تاریخ معاصر و همچنین داشتن حافظه قوی تاریخی، به درک مفهوم «پیچ تاریخی» نخواهیم رسید.

جلیلی تصریح کرد: اینکه تنها خود به درک صحیحی از تاریخ برسیم کافی نیست. بلکه باید دیگران را هم به حافظه تاریخی ملت و دین خود متذکر شویم. در غیر این صورت اشتباهات گذشته را مدام تکرار خواهیم کرد.

کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی با اشاره به «نگاه جبهه ای» به عنوان سومین مولفه انقلابی گری افزود: قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ».خداوند در این آیه می‌فرماید که دوست دارد تا شما همچون صف‌های بهم پیوسته و محکم در برابر دشمن جهاد کنید. این امر بدون  تشکیل جبهه‌ای واحد قابل تحقق نیست.

وی خاطر نشان کرد: امروزه در کشور افراد جهادی و حزب اللهی بسیاری داریم، اما متاسفانه به صورت یک جبهه و مشت واحد عمل نمی‌کنیم. برای نمونه ما کمتر از چهره‌های مطرح فرهنگی و حزب اللهی خود در عرصه شعر، نویسندگی و کارگردانی تجلیل می‌کنیم. این امر گا‌ها ناشی از نگاه‌های امنیتی در عرصه فرهنگ است که به آن انتقادات جدی وارد است.

جلیلی با بیان روایتی از امیرمومنان (ع) گفت: ایشان خطاب به یاران خود فرمودند: «ه خدا سوگند که شکست خواهید خورد، چون اهل تخازل هستید». تخازل به معنای همدیگر را واگذاشتن و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده نکردن است. در صورتی که این فرمایش امیرمومنان (ع) مورد بی توجهی ما قرار بگیرد، ما نیز شکست خواهیم خورد./861/پ202/ب1
ارسال نظرات