۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۵۹۲۳۹۸
امام جمعه برج البراجنه بیروت:

لبنان ثبات سیاسی و اقتصادی خود را از دست داده است

لبنان ثبات سیاسی و اقتصادی خود را از دست داده است
امام جمعه برج البراجنه بیروت لبنان گفت: مردم لبنان امنیت اجتماعی، ثبات سیاسی و اقتصادی خود را از دست داده اند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ احمد قبلان مفتی شیعیان لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد امام حسین (علیه السلام) واقع در منطقه برج البراجنه بیروت برگزار شد، با اشاره به خطبه 216 نهج البلاغه گفت: امیر المومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) در این خطبه می فرماید: «رعيت هرگز اصلاح نمى شود مگر به اصلاح زمامداران و زمامداران اصلاح نمى شوند جز از طريق قرارگرفتن رعيت در مسير صحيح و مستقيم. هرگاه رعيت حق والى را ادا کند و والى حق رعيت را بپردازد، حق در ميان آنها قوى و نيرومند خواهد شد، مسيرهاى دين خالى از انحراف مى شود، نشانه هاى عدالت استوار مى شود و سنّت ها در مجراى صحيح خويش به کار مى افتد و به اين ترتيب زمان رو به صلاح مى رود و مردم به بقاى دولت اميدوار و دشمنان مأيوس خواهند شد و اگر رعيت بر والى خويش بشورد و چيره شود يا والى نسبت به رعايا اجحاف کند - نظام جامعه به هم مى ريزد و - در آن زمان اختلاف کلمه پيدا مى شود، نشانه هاى ظلم و ستم آشکار مى شود.»[1]

وی افزود: وضعیت لبنان بسیار شبیه آن چیزی است که امیرالمومنین (علیه السلام) در خطبه خویش فرموده است و حال ما، مانند افراد فقیریست که نگران آینده خود هستند. مردم لبنان امنیت اجتماعی، ثبات سیاسی و اقتصادی خود را از دست داده اند.

امام جمعه منطقه برج البراجنه تصریح کرد: سیاستمداران به جان یکدیگر افتاده اند و درپی این هستند که کشور را میان خود تقسیم کنند و از سوی دیگر مردم گرسنه، بیکار و در لبه پرتگاه قرار دارند. خبر خوش برای این مردم آن است که دولت هر چه سریعتر تشکیل شود و به وعده ها جامه عمل بپوشند.

[1] « فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ، وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ. فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا، عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ، فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. وَ إِذَا غَلَبَتِ الرَّعِيَّةُ وَالِيَهَا أَوْ أَجْحَفَ الْوَالِي بِرَعِيَّتِهِ، اخْتَلَفَتْ هُنَالِكَ الْكَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ الْجَوْرِ» 

/994/ب901/ف

ارسال نظرات