۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۹۱۹۶۹
پژوهشگر حوزه علمیه تهران:

انقلاب اسلامی سرآغاز بیداری نهضت‌های اسلامی منطقه بود

انقلاب اسلامی سرآغاز بیداری نهضت‌های اسلامی منطقه بود
حجت الاسلام نبی زاده گفت: انقلاب اسلامی ره آورد قرار گرفتن جمهوری اسلامی در رده کشور‌های در حال توسعه بود.

حجت الاسلام نبی زاده پژوهشگر و استاد حوزه علمیه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به هدف امام راحل از جریان سازی انقلاب اسلامی ضمن تبیین اهداف سازماندهی شده ایشان طی بررسی چند دوره انقلابات مختلف گفت: انقلاب امام یک شبه انجام نشد و 15 سال بطول انجامید و طرح و برنامه ریزی قبلی آن نیز بداهتا پی ریزی نشد بلکه طی سده گذشته با بررسی انقلابات تاریخ ایران از صدر تا زمان مراجعی که در این کشور نهضت ساز بوده اند بر می گردد.

ما حصل انقلاب های سده گذشته و هشیاری مردم لبیک گفتن به آرمان های امام بود

وی در ادامه افزود: از سده گذشته تا زمان معاصر، رویدادهای نهضت ساز در نظاره مردم بوده اند و باعث اطلاع مردم شدند که در نهایت مردم به آگاهی هایی رسیدند که ماحصل آن لبیک گفتن به آرمان های امام بود.

پژوهشگر انقلاب اسلامی و استاد حوزه علمیه تهران هدف اصلی حضرت امام(ع) از انقلاب را خارج ساختن دشمن از کشور خاطرنشان کرد و گفت: زیربنایی ترین هدف امام راحل(ره) خارج ساختن دشمن از خاک جمهوری اسلامی و تهی کردن اجنبی از اراضی و در واقع تامین استقلال مملکت اسلامی بود.

حجت الاسلام نبی زاده یکی از اهداف دیگر انقلاب اسلامی را ساختن ساختمای اسلام بر روی زیربنای استقلال دانست و بیان کرد: هدف دوم این است که روی زیربنا که همان تامین استقلال مملکت اسلامی بود، باید بنای اسلام نهادینه شود و نظان ساختاری آن منطبق بر احکام اسلام باشد.

امام راحل برای تعیین سرنوشت مردم قیام کرد

استاد حوزه علمیه افزود: امام راحل برای اسلام مردم، استقلال مردم که ره آورد تلاش های مردمی بود و علی الخصوص تعیین سرنوشت مردم و اتکای به خود در جهت ساختن ایران اسلامی آباد انقلاب کرد و با توجه به اخلاصی که داشت خداوند او را کفایت کرد.

وی شخصیت حضرت امام را شخصیتی کاملا متواضع و به دور از حب جاه و مقام توصیف کرد و گفت: حضرت امام ابتدا شاه را به رسمیت شناخت و متعدد در تاریخ آمده است که برای او نامه و نامه نگاری کرده است که اگر می خواهی شاه و خان مملکت خویش باش اما نوکر غرب و دشمن مستکبر نباش، ما هم تو را حمایت می کنیم اما در چارچوب اسلام و دین و دیانت، اما شاه از این نامه ها سر باز زد و اعتنایی به مفاد آن نکرد و در نهایت امام تصمیم گرفت اصل حکومت و سلطنت وی را نشانه بگیرد و او را از تاج و تخت سلطنت محروم سازد.

بازگشتن اسلام به بدنه نظام از مهمترین پیامدهای نظام بود

حجت الاسلام نبی زاده در پاسخ به پیامدهای انقلاب اسلامی، بازگشتن اسلام به بدنه نظام را از مهمترین پیامدهای نظام دانست و ابراز کرد: انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل به دنیا ثابت کرد که اسلام حرف ها برای گفتن دارد، اسلام برای حکومت داری نیز تدبیراتی اندیشیده است.

وی در ادامه افزود: اسلام قبل انقلاب در تمام کشورها به قهقرا رفته بود، اما انقلاب امام با داعیه ی اینکه دین می تواند پاسخگوی تمام نیازهای بشر باشد قیام کرد و رژیم طاغوت را برانداخت و در واقع اسلام را به بلاد اسلامی بازگرداند.

حجت الاسلام نبی زاده انقلاب اسلامی ایران را سرآغازی بر جریان سازی و نهضت های اسلامی و بیداری بلاد اسلامی در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: نهضت پایه ریزی شده ی اسلامی حضرت امام راحل(ره) سرآغازی بود بر الگو گرفتن کشورهای اسلامی و بیداری نهضت های انقلابی در منطقه و نمونه ای که با الگو گرفتن از آن بحرین، سوریه و یمن قیام کردند و علنا انصارحزب الله یمن پیروزی خود را در منطقه جشن خواهد گرفت.

قبل انقلاب به عقل و درایت ایرانی بها داده نمی شد

وی در پاسخ به تحلیل عملکرد انقلاب اسلامی در دوران معاصر و مقایسه با دوران پیش از انقلاب تاکید کرد: دو مشکل اساسی در قبل انقلاب استخوان در گلوی ایران و ایرانی بود، اول اینکه به عقل و درایت ایرانی اصلا بها داده نمی شد و هیچ پیشرفتی مترصد اثرگزاری ایرانی نبود که با انقلاب امام امروزه شاهد خودکفایی هایی در عرصه های مختلف هستیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیشرفت ما به تناسب با کشورهای غربی چشم گیر بوده است اظهار کرد: ایران بعد از انقلاب جهش فوق العاده ای در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، بین المللی و فرا منطقه ای داشته است و اصلا قابل قیاس با ایران تحت سلطه ی رژیم منحوس پهلوی نیست.

حجت الاسلام نبی زاده در پایان با اشاره به برخی آمار در حوزه های بین المللی و پیشرفت چشم گیر ایران اسلامی افزود: قبل از انقلاب ما در رده ی کشور های جهان سومی بودیم اما انقلاب اسلامی ره آورد قرار گرفتن جمهوری اسلامی در رده کشور های در حال توسعه بود./811/ت302/ب1

ارسال نظرات