۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۹۱۴۳۰
آیت‌الله جاودان:

ایمان مستقر ابدیت انسان را تضمین می‌کند

ایمان مستقر ابدیت انسان را تضمین می‌کند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حق الناس مانع درک نماز می‌شود، گفت: ایمان مستقر ابدیت انسان را تضمین می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله جاودان استاد حوزه علمیه، در جلسه درس اخلاق این هفته که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، گفت: انسان بیدار زمانی که کلام حقی را از عالم و یا بزرگی می‌شود اگر به آن فکر کند با همه وجود می‌تواند به درک آن سخن نائل شود.

وی افزود: سخنان حاج‌آقا حق‌شناس مانند اکسیژن هوا بود، به انسان حیات می‌داد و اگر به سخنان ایشان عمل می‌شد حیات ابدی انسان تضمین‌شده بود.

آیت‌الله جاودان با تأکید بر اینکه انسان نباید حقوق دیگران را ضایع کند، ابراز کرد: انسان اگر حقوق دیگران را ضایع نکند هنگام نماز می‌تواند پرواز کند، این غل و زنجیری که از تضییع حقوق دیگران بر دست و پای انسان بسته‌شده مانع درک و پرواز انسان از نماز می‌شود.

استاد اخلاق ادامه داد: نماز ترازویی است که با رعایت حق‌الناس و حق‌الله می‌توان با سلول بدن آن را درک کرد. جوانی که از گناه و معصیت توبه کرده بود و با حاج‌آقا بهجت دیدار داشت متوجه تشهد طولانی ایشان در آخر نماز شده بود و دلیل آن را جویا شد از آیت‌الله حق‌شناس نیز چنین سؤالی پرسیده شده بود و آن مرحوم فرموده بودند تشهد آخر سخن وداع است؛ انسان‌های بزرگ می‌دانند نماز و سخن وداع چیست.

وی اضافه کرد: آیت‌الله بهجت فرموده بودند اگر سردمداران جهان ذره‌ای از نماز را چشیده بودند دست از امور دنیوی برمی‌داشتند؛ بالاترین لذائذ دنیا لذت خیال است که آن لذت خیال در ریاست معنا می‌شود. زمانی که بنی‌صدر رییس جمهور شد و مردم برای او کف می‌زدند روی پای خود بند نبود و در لذائذ خیالی غوطه‌ور بود.

آیت‌الله جاودان افزود: بزرگان دنیا که عالم را به آتش کشیدند و بسیار خونسرد دستور بمباران شیمیایی صادر می‌کنند و شب با خیال راحت سر بر بالین خواب می‌گذارند کسانی هستند که ایمان مستقر ندارند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل بهشت در دنیا مشغولیت دائمی دارند تا بتوانند به شادی ابدی قیامت دست یابند، گفت: شادی دینا موقت و تمام‌شدنی است، اما شادی بهشت دائمی و حالت افزایشی دارد و لحظه‌لحظه شادی آنان وسعت می‌یابد و، چون جسم انسان طاقت تحمل شادمانی بی‌نهایت را ندارد روح در عالم آخرت آن شادمانی را کسب می‌کند.

وی بابیان اینکه بهشت خانه سلامتی است، عنوان کرد: چیزی جز سلامتی در بهشت وجود ندارد، امنیت و آرامش در بهشت حاکم است و شادمانی ابدی از ایمان ماندگار به دست می‌آید، انسان اگر ایمانش ماندگار و مستقر باشد به این شادمانی دست می‌یابد.

آیت‌الله جاودان با تأکید بر اینکه ریشه همه خوبی‌های عالم آخرت به داشتن ایمان مستقر است، گفت: انسان هنگامی‌که مرتکب گناه می‌شود در آن لحظه ایمان ندارد، انسان قیامت باور و دارای ایمان مستقر هرگز گناه نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: کسی که گناه نمی‌کند به درجه ایمان مستقر رسیده و پاداش چنین شخصی بهشت است؛ آیت‌الله حق‌شناس ایمان مستقر داشتند./۸۱۳/پ202/ب1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات