۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۵۹۱۲۱۵
پژوهشگر فقه پیشرفت مطرح کرد؛

ارتباط رونق اقتصادی با مصرف گرایی از منظر انسان مدرن

ارتباط رونق اقتصادی با مصرف گرایی از منظر انسان مدرن
حجت الاسلام امیری با اشاره شیوه اقتصادی دنیای امروز تأکید کرد که امروزه مصرف‌زدگی یکی از مؤلفه‌های جوامع مدرن تلقی می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجاه و دومین نشست از سلسله نشست‌های موضوع‌شناسی «فقه پیشرفت» با عنوان «تنظیم بازار کالا و خدمات» با حضور اساتید و پژوهشگران فقه پیشرفت در سالن کنفرانس انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباسعلی امیری استاد حوزه علمیه قم در این نشست اظهار داشت: در فقه احکامی داریم که مرتبط با خود بازار یا «سوق مسلمین» است؛ ازاین‌رو یکی از مسائل مهم در بحث فقهی «تنظیم بازار» تمرکز و تدقیق در ماهیت «بازار» است.

وی افزود: در واقع توجه به چنین احکامی علاوه بر اینکه ماهیت بازار را تا اندازه‌ای روشن خواهد کرد، مناطی برای کشف مناسبات اقتصادی مسلمانان فراهم می‌کند که در جای خود حائز اهمیت است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که امروزه مصرف‌زدگی یکی از مؤلفه‌های جوامع مدرن تلقی می‌شود، ابراز داشت: به عبارتی رونق اقتصادی ارتباط مستقیمی با ایجاد انگیزه در انسان مدرن برای مصرف‌گرایی دارد.

وی تأکید کرد: کسانی مانند «بودریار» جوامع مصرفی را از مؤلفه‌های دنیای کنونی برمی‌شمارند ازاین‌رو به نظر می‌رسد مسئله مصرف‌گرایی و حدودوثغور آن باید از منظر فقه بررسی شود.

همچنین حجت‌الاسلام علی مسعودی پژوهشگر فقه پیشرفت و استاد حوزه علمیه قم در این نشست با بیان این که در تنظیم بازار نظام مصرف بسیار مهم است، عنوان کرد: احکام مصرف باید به مردم آموزش داده شود و آموزه‌های نظام مصرف اسلامی، فرهنگ‌سازی شود. /۱۳۳۰/پ203/ج
ارسال نظرات