۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۵۹۰۷۱۴
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه مطرح کرد؛

واکاوی قدرت نظام اسلامی و کاربست آن با فرهنگ مهدویت از منظر امام و رهبری

واکاوی قدرت نظام اسلامی و کاربست آن با فرهنگ مهدویت از منظر امام و رهبری
حجت الاسلام ده جمالی گفت: بی توجهی به مباحث مهدویت در محاسبه قدرت نظامی سبب تخریب فرهنگ مهدویت است، به طوری که توان مادی جایگزین توان معنوی می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دهقان ده جمالی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در همایش " فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی" که روز پنجشنبه در سالن همایش‌های مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به مقاله خود در زمینه واکاوی قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران و کاربست آن با فرهنگ مهدویت از منظر امام راحل و رهبر انقلاب اظهار داشت: بدیهی است واکاوی جریان مهدویت نشان دهنده این است که تنها حکومت جهانی و همه جانبه، حکومت حضرت مهدی (عج) است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: سایر حکومت‌ها منقرض خواهند شد و حکومت حضرت به شکل بدون رقیب و با اقتدار تشکیل خواهد شد و توسط انسان کاملی که از سوی خداوند متعال شایستگی ذاتی داشته، صالح بوده و نوید بخش عدالت در جامعه جهانی خواهد بود.

حجت الاسلام ده‌جمالی با بیان این‌که مهدویت در دین اسلام و مصلح جهانی در ادیان به منزله فلسفه تاریخ تلقی می‌شود، گفت: در این‌جا از حقیقت مهدوی به منزله نظریه اصلی که بسیاری از اعتقادات دیگر بر محور آن تفسیر می‌شوند، تعبیر می‌کنیم.

وی افزود: مقصود از فرهنگ مهدویت، نگریستن به موضوع ظهور امام عصر (عج) و حکومت جهانی ایشان به مثابه یک تئوری جامعه فراگیر است، بنابراین قدرت جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر فرهنگ مهدویت می‌تواند دارای نفوذ منطقه‌ای و جهانی باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه مطرح کرد: مسأله اصلی این مقاله این است که ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های اصلی قدرت نظام جمهوری اسلامی بر مبنای مهدویت کدام است و این ابعاد و شاخصه‌ها را در کجا باید جستجو کرد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت این مقاله به لحاظ محتوایی و اجرایی بیان کرد: اگر محتوای این مقاله جامعه عمل بپوشد، طبیعتا باعث اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان خواهد شد، چراکه ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های قدرت نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر فرهنگ مهدویت است.

حجت الاسلام ده‌جمالی بیان کرد: در جامعه‌ای که فرهنگ انتظار رواج داشته باشد و به درستی نهادینه شود، افراد در برابر سرنوشت یکدیگر، احساس مسئولیت کرده و مسئولیت پذیری وظیفه‌ای دینی تلقی می‌شود، در صورتی که چنین تحقیقاتی انجام نشود، طبیعتا مسئولان دفاعی، توان نظامی را صرفا بر اساس تجهیزات تعریف می‌شود، یعنی یک نیروی نظامی تجهیزات محور جایگزین نیروی نظامی ارزش محور می‌شود.

وی هشدار داد: بی توجهی به مباحث مهدویت در محاسبه قدرت نظامی سبب تخریب و فرهنگ مهدویت است، به طوری که توان مادی جایگزین توان معنوی می‌شود.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه  با بیان این‌که در بحث مفهوم شناسی، قدرت با توجه به فرهنگ دفاعی نوشته شده توسط متخصصان دفاعی تعریف شده و بحث انتظار و منتظر نیز همین‌طور است، گفت: انسان منتظر، انسان متعهدی است که هر لحظه انفجار قطعی نظام‌های ضدانسانی را انتظار کشیده و همواره خود را برای شرکت در چنین انقلاب جهانی و بدر دوم آماده می‌کند که به دست فرزند اهل‌بیت (ع) محقق خواهد شد.

حجت الاسلام ده‌جمالی تأکید کرد: فرهنگ انتظار و مهدویت، فرهنگ تلاش مستمر، بابرنامه، جهادی، خستگی ناپذیر و حرکت در مسیری هدفمند است و به طور منظم برای شناخت ارزش‌ها و باور‌ها و مشخص کردن اهداف، سیاستگذاری‌ها و اجرای آن‌ها همراه با نظارت و کنترل تلاش کرده و زمینه‌های ظهور منجی عالم و رشد و تکامل پایدار انسان و جامعه را فراهم می‌سازد، قدرت نظامی و سخت ظرفیت بکارگیری زور برای رسیدن به هدف است.

وی ادامه داد: راهبرد‌های قدرت سخت همواره متکی بر توان و قابلیت سازمان‌های نظامی است، اما منبع اصلی قدرت نرم، ارزش‌ها و فرهنگ مبتنی بر رفتار انسان است، قدرت هوشمند ترکیبی هوشمندانه از قدرت سخت و نرم است، منظور از ترکیب هوشمندانه منابع قدرت سخت و نرم با توجه به شرایط محیطی و زمانی است که بیشتر در حوزه دانش و فناوری می‌باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به مؤلفه‌های کلیدی قدرت نظامی بیان کرد: در مؤلفه‌های کلیدی قدرت نظامی از منظر رهبر انقلاب در بخش ارزش‌محوری به اسلام و دین محوری اشاره شده است، به این معنا که رهبر معظم انقلاب اصل را اسلام گرفته و همه چیز با تراز دین و اسلام سنجیده می‌شود.

حجت الاسلام ده‌جمالی گفت: ایمان دینی آن معجزه‌گری است که قادر به بسیج مردم و در صحنه نگه داشتن آن‌ها در صحنه و آسان کردن سختی‌ها برای آن‌ها است.

وی افزود: مؤلفه دیگر تکلیف مداری است، رهبر انقلاب با تأسی به شیوه امام حسین (ع) همواره بر این مهم تأکید فرموده‌اند، بنابراین در سیاست دفاعی از منظر ایشان انجام وظیفه اصل است، در برابر تهاجم و توطئه آفرینی‌های دشمنان اسلام نیازمند قدرتی است که از اخلاص در عمل و انجام وظیفه بر اساس تکلیف الهی حاصل می‌شود و تنها با این قدرت است که می‌توان شجاعانه در برابر دشمن ایستادگی کرد.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 16
 
/۸۷۶/پ202/ج
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمود ادیب
Iran, Islamic Republic of
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴
حجت الاسلام جناب اقای دهقان دهجمالی بسیار عالی فرمودند . این سخنان خاری باشد در چشم دشمنان اسلام و دشمنان حضرت مهدی . ارزوی سلامتی برای اقای دهقان
0
0