۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۹۰۷۰۲
استاد حوزه تبیین کرد؛

چگونگی ترسیم سیاست‌های نظامی و امنیتی با توجه به ادعیه

حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: ادعیه مرتبط با امام زمان (عج) به ما می‌آموزد که چگونه سیاست‌های نظامی، دفاعی یا امنیتی خود را ترسیم کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در همایش " فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی" که امروز در سالن همایش‌های مؤسسه اسراء برگزار شد، با بیان این‌که اصل آموزه‌های مهدوی در مسائل دفاعی و امنیتی بسیار اثرگذار است، اظهار داشت: آموزه‌های مهدویت به روشنی نشان داده که چه میزان در حکومت‌های اسلامی اثرگذار بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر بالای مهدویت در مبارزه گروه‌های اسلامی با قدرت‌های استکباری بیان کرد: در کتاب‌های راجع به تاریخ تمدن آمده است که از حلب سوریه تا لازقیه، ایران، خراسان، حجاز و کل منطقه شمال آفریقا اعتقاد به مهدویت و ایمان به مقاومت در برابر استکبار موج می‌زند.

وی با بیان این‌که اصل اعتقاد به مهدویت خود یک آینده نگری است، گفت: اعتقاد به این‌که جهان آینده خوبی پیش رو خواهد داشت و همه آن تهدید و خطر نیست، خدایی در کار است و امام زمان (عج) حضور و ظهور دارد و ما ایمان داریم که منجی جهان بشریت خواهند آمد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به محتوای کتب دفاعی و امنیتی بیان کرد: در صورتی که سربازی مسلح و بدون روحیه و سرباز دیگر بدون سلاح و با روحیه قوی باشد، هنگام حمله دشمن، سرباز اول اسلحه را رها کرده و فرار می‌کند، در حالی که سرباز با روحیه، بدون سلاح و با چوب و چماق هم به دفاع خود ادامه خواهد داد، به تعبیر دیگر، آنچه در جنگ حرف اول را می‌زند، همان روحیه است.

وی درباره تأثیر اعتقاد به مهدویت در روحیه نیرو‌های نظامی و امنیتی بیان کرد: اصل اعتقاد به مهدویت مهم ترین عامل روحیه انسان است، تقویت باطن و مسائل مرتبط با روح، دورن و باور‌های دینی در روحیه اثرگذار است، اساسا آنچه آموزه‌های دینی و اخلاقی در دفاع ایجاد می‌کند با آنچه اسلحه و ابزار فیزیکی ایجاد می‌کند، قابل مقایسه نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فراز‌هایی از ادعیه موجود درباره امام زمان (عج) و لشکر ایشان بیان کرد: در ادعیه نکات بسیار جالبی وجود دارد که نگاه صحیح به آینده را به ما می‌آموزد.

وی با تأکید بر این‌که هرکسی اعم از مسلمان و غیرمسلمان باید در حکومت اسلامی دارای امنیت باشد، اظهار داشت: امنیت برای همه مهم است، اما در روایات گفته شده که امام زمان برای برخی امنیت نمی‌گذارد، یعنی امام زمان امنیت کسانی را که از دیگران سلب امنیت کنند، سلب خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی ادامه داد: خانه و مسکن هرکسی محل امن او است، مگر منافق که باعث سلب امنیت از دیگران می‌شود، امام زمان (عج) برای همه امنیت ایجاد می‌کند مگر برای کسانی که سبب سلب امنیت دیگران هستند.

وی افزود: این که در روایات گفته شده هیچ شمشیری نباشد، مگر این‌که توسط حضرت نابود شود، هیچ خونی نباشد، مگر این‌که ریخته شود، تمام جملات عطف به جمله قبل است، یعنی خون‌های کسانی که می‌خواهند خون‌های دیگران را بریزند و خون کسانی که مهدور الدم هستند، ریخته می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) بیان کرد: حضرت در پاسخ به کسی که از حکم فروش سلاح به دو گروه باطل سؤال می‌کند، می‌فرمایند، سلاحی به آن‌ها بفروشید که جان آن‌ها محفوظ بماند، هرچند هردو باطل باشند، یعنی شرع نمی‌خواهد بگوید که خون هر کافری ریخته شود، بلکه خون کسانی که قصد خون‌ریزی داشته باشند، هدر است، آن هم تا زمان بازگشت به سوی دین خون.

وی در پایان افزود: اصل آموزه مهدویت در ایجاد روحیه نظامی اثرگذار است و ادعیه مرتبط با امام زمان (عج) به ما می‌آموزد که چگونه سیاست‌های نظامی، دفاعی یا امنیتی خود را ترسیم کنیم.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 27
 
/۸۷۶/پ202/ج
ارسال نظرات