۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۲
کد خبر: ۵۹۰۶۲۰
آیت الله مکارم شیرازی:

برخی مجالس عروسی به میدان مسابقه تجمل گرایی تبدیل شده است

برخی مجالس عروسی به میدان مسابقه تجمل گرایی تبدیل شده است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی از رواج تجملات و بریز و بپاش در برخی مجالس عروسی انتقاد کرد و این مساله را در تضاد با سیره حضرت رسول (ص) و اهل بیت (ع) دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب و خانواده‌های آنان در مسجد مدرسه امام کاظم (ع) برگزار شد، در ادامه مباحث مربوط به مهریه و آداب اسلامی، یک سؤال را مطرح کرد و به آن پاسخ داد.

وی در پاسخ به این پرسش که «گفته شد اسلام طرفدار مهریه سبک است در حالی که اگر به قران نگاه کنیم مهریه دختر شعیب سنگین (ده سال کار کردن) بوده است» گفت: موسی در خانه شعیب و بر سر سفره شعیب بود، هم مسکن، هم غذا و دیگر ما یحتاج او با شعیب بود؛ بنابراین با توجه به وضعیت زندگی آن‌ها با هم این مهریه سنگین نبوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به موضوع مهم مراسم ازدواج اشاره کرد و گفت: برخی در این موضوع دچار تفریط می‌شوند و می‌گویند اصلا مراسمی نباشد، دست همسر را می‌گیریم، زیارتی می‌رویم و بدون این که مراسمی بگیریم و ولیمه‌ای بدهیم می‌رویم سر خانه و زندگی؛ برخی نیز افراط می‌کنند و می‌گویند یک شب هزار شب نمی‌شود و مسابقه تجملات و تشریفات راه می‌اندازند.

وی با بیان این که اسلام هیچ یک از این دو روش را تایید نمی‌کند، یادآورشد: در روایات داریم یکی از سنت‌های پیامبران ولیمه ازدواج بوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: مراسم گرفتن در حد متوسط باعث شاد شدن خانواده‌ها و زوج می‌شود، اگر ابتدای زندگی با شادی آغاز شود در روحیه زوجین اثر خوبی می‌گذارد و از سویی دیگر باعث تحکیم پیوند ازدواج می‌شود.

وی ادامه داد: علت و فلسفه دیگر مراسم گرفتن برای ازدواج، تشویق دیگر جوانان به امر ازدواج است؛ اسلام موافق حذف این مراسم نیست، اما موافق تشریفات و تجملات هم نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: حضرت رسول الله (ص) در زمان ازدواج مولا علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) مخارج ولیمه را بین دو طرف تقسیم کردند، بخشی از مخارج را خودشان به عهده گرفتند و بخش دیگر را نیز به عهده علی (ع) گذاشتند و جمعیت بسیار زیادی از طعام ساده و با برکت تهیه شده استفاده کردند.

این مرجع تقلید با انتقاد از بریز و بپاش در برخی مجالس عروسی، این تجملات را در تضاد با سیره حضرت رسول (ص) و اهل بیت شریف ایشان دانست و گفت: در برخی مجالس عروسی خرج‌های آنچنانی می‌کنند، انواع غذا‌ها تدارک دیده می‌شود و بریز و بپاش زیادی صورت می‌گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که مراسم عروسی هم باید ساده و هم باید خالی از گناه باشد، تصریح کرد: چنین مجلس عروسی با برکت و مورد عنایت حضرت حق است؛ متاسفانه در عصر و زمان ما در این زمینه مشکلات بسیاری پیدا شده است.

استاد برجسته درس حوزه علمیه قم افزود: برخی دنبال مسابقه دادن و چشم و هم چشمی هستند، از سویی دیگر آلودگی به گناه و اختلاط‌ها زیاد شده است و همین مساله انحرافات زیادی را ایجاد می‌کند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: ازدواجی که با گناه شروع شود با برکت نخواهد بود و یقینا آثار شومی به دنبال خواهد داشت؛ برادران و خواهران عزیز در این باره امر به معروف و نهی از منکر کنید و آداب و آموزه‌های اسلامی را برای مردم بیان کنید. /۹۲۴/ج
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
سلام
سایتتون قشنگ شده
البته چینش بخش های خبری کمی تو ذوق می زنه
0
0
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
سلام
سایتتون قشنگ شده
البته چینش بخش های خبری کمی تو ذوق می زنه
0
0