۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۸۲۶۳۹
حجت الاسلام اوسطی:

تبعیت از هوای نفس کرامت انسان را نابود می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تبعیت از هوای نفس انسان را ذلیل می‌کند، گفت: انسان با نه گفتن به نفس ملکوتی می‌شود.
اوسطی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اوسطی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع غدیر گفت: یکی از اساسی‌ترین ارزش‌هایی که انسان می‌تواند در وجود خودش پیاده کند مساله کرامت است.

وی افزود: مراد از کرامت ارزش وجودی داشتن است، خداوند به انسان کریم عزت و خیر کثیر می‌بخشد بنابراین اگر خداوند انسانی را عزیز کند دیگر کسی قادر به خوار کردن او نخواهد بود.

حجت الاسلام اوسطی با استناد به کلام پیامبراکرم(ص) مبنی بر اینکه اگر خداوند بخواهد بنده‌ای را کریم کند به او کمک می‌کند تا در مسیر حق و صراط گام بردارد، ابراز کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: کسی که خودش را در وجود خویشتن بشکند و فروتنی داشته باشد خداوند او را گرامی و باارزش می‌کند؛ این ذلت باید در درون انسان باشد بنابراین کسی حق ندارد خود را در مقابل دیگران ذلیل کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرمایند: بارالها، کاری کن من در مقابل خودم بشکنم اما در مقابل دیگران آقا و بزرگ باشم؛ مراد از این کلام آن است که انسان نباید خودبرتربین و خودخواه باشد و باید بتواند با در مواجهه با وسوسه‌های شیطانی و هوای نفس آرامش داشته باشد و با آنها مقابله کند.

وی با بیان اینکه مخالفت با هوای نفس انسان را کرامت می‌بخشد، گفت: شجاع‌ترین و قوی‌تین انسان‌ها کسانی هستند که با خواسته‌های نفسانی مخالفت کرده و تمایلی به اجابت آن خواسته‌ها نداشته باشند.

حجت الاسلام اوسطی امید به آینده را ارزش دانست و عنوان کرد: آمال و آرزوی زمانی ارزش است که به جا و به موقع باشد، یاران امام حسین(ع) نیز آمال و آرزو داشتند اما هنگام قیام امام حسین(ع) دست از آروزهای خودشان کشیدند و به یاری امام شتافتند برای همین خداوند به آنان کرامت بخشید.

استاد حوزه علمیه درباره محبت به امام حسین(ع)، گفت: محبت به امام حسین(ع) الهی است و خداوند این عشق را در قلوب قرار داده است و شیعیان قبل از آن که به عالم دنیا بیایند نسبت به امام حسین(ع) محبت داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان با نه گفتن به نفس ملکوتی می‌شود اشقیای کربلا چون نتوانستند بر هوای نفسانی خودشان غالب شوند جهنمی شدند./813/پ203/ب1

ارسال نظرات